Jump to content

Recommended Posts

Tyckte vi behövde en tråd om ADHD eller andra koncentrationssvårigheter.

Personligen märker jag inte direkt att jag blir lugnare eller mer fokuserad i min vardag av LCHF. MEN när jag väl får i mig socker eller kolhydrater i någon form märker jag hur det börjar brusa upp mitt huvud direkt, tar kanske en kvart så är jag stört ofokuserad och jag är överallt i tankarna, med ögonen, kan inte sluta fippla med händerna eller sluta röra på benen osv. Timmarna efter är jag ofokuserad och framförallt stressad i huvudet, vill helst inte att någon pratar med mig ens. Finns liksom inte plats för andra i mina tankar då.

Dagen efter eller kanske sent på kvällen efteråt är det mest som vanligt om jag ätit bra efter socker.

Berätta gärna om er själva. Har ni ADHD eller barn eller andra anhöriga med ADHD? Hur reagerar ni av kolhydrater? Blir ni bättre eller inte av LCHF?

Äter ni omega 3 eller extra mycket fisk? Äter ni D-vitamin? Märker ni skillnad av det? Något annat som gör skillnad i er vardag?

Personligen märker jag inte direkt att jag blir lugnare eller mer fokuserad i min vardag av LCHF. MEN när jag väl får i mig socker eller kolhydrater i någon form märker jag hur det börjar brusa upp mitt huvud direkt, tar kanske en kvart så är jag stört ofokuserad och jag är överallt i tankarna, med ögonen, kan inte sluta fippla med händerna eller sluta röra på benen osv. Timmarna efter är jag ofokuserad och framförallt stressad i huvudet, vill helst inte att någon pratar med mig ens. Finns liksom inte plats för andra i mina tankar då.

Dagen efter eller kanske sent på kvällen efteråt är det mest som vanligt om jag ätit bra efter socker.

Berätta gärna om er själva. Har ni ADHD eller barn eller andra anhöriga med ADHD? Hur reagerar ni av kolhydrater? Blir ni bättre eller inte av LCHF?

Äter ni omega 3 eller extra mycket fisk? Äter ni D-vitamin? Märker ni skillnad av det? Något annat som gör skillnad i er vardag?

Hej!

Jag tycker jag har fått ett helt nytt liv med LCHF,om detta kan man snart läsa o Hemmets Journal,idag el nästa vecka.

Dom gjorde ett reportage om Sockerberoende,och jag ville gärna tala om hur jag lyckats med LCHF.

Jag tror att det är jätteviktigt att få i sig vitaminer och antioxidanter,varje dag,dels för att förebygga sjukdom.

För att hålla sig frisk helt enkelt.Mitt motto var under många år att peta i sig dessa,varje dag,år ut,år in,vad hände?

Jo jag var ALDRIG förkyld,hur mkt dom än snörvla omkring mig.Ett av dessa antioxidanter jag alltid åt var riktiga

blåbär,en dl varje morgon med lite nötter,samt 2 ägg. OCH så i höstas här,tror det var i slutet på oktober så

fick jag för mig att slopa mina blåbär ett tag,för att skynda på viktminskningen lite,vad händer jo 3 månader senare

ligger jag sen en vecka i feber o kraftig förkylning!! Igår började jag med mina blåbär igen kan jag säga!!

Mvh Suzie

• Like 1

• 1 month later...

Hej!

Bra initiativ till tråd! Synd att inte fler har skrivit! Jag har nämligen en sambo med adhd (eller snarare add). Jag käkar lchf sedan länge men han är en sockerjunkie. Hade varit intressant att få läsa andras berättelser om hur omställningen av kost påverkar, det kanske skulle få honom att tänka om lite ;) 

• Like 1

• 4 months later...

Hej!

Bra initiativ till tråd! Synd att inte fler har skrivit! Jag har nämligen en sambo med adhd (eller snarare add). Jag käkar lchf sedan länge men han är en sockerjunkie. Hade varit intressant att få läsa andras berättelser om hur omställningen av kost påverkar, det kanske skulle få honom att tänka om lite ;)

Har precis hittad din post: jag har Adhd och tycker att mina symptom har minskad tack vare LCHF! Jag bloggar om det också, du kan läsa min historia på www.nadiasdiet.com

Jag har ADHD och har precis samma upplevelser med socker och veteprodukter som du har! LCHF gör att jag absolut blir mer fokuserad , jag är inte längre förvirrad i huvudet sedan jag håller på med LCHF... !

• 1 month later...

Jag har ADHD, jag har kört "LCHF" ett par gånger men trillat tillbaka, sen var jag nog lite väl liberal dom andra gångerna. Nu däremot sen 1½ vecka tillbaka äter jag LCHF som man bör, efter Skaldemans variant. Än så länge kan jag inte säga om LCHF faktiskt "botar" eller lindrar något i sig då det gått så kort tid. Jag äter inte heller någon adhd-medicin nu sedan ett halvår tillbaka.

Själv tror jag inte LCHF hjälper ADHD särskilt mycket, jag tror någon med ADHD reagerar precis som någon utan ADHD som äter massa socker och kolhydrater i överflöd, kanske är det så att ens "ADHD" inte riktigt är så grov som man tror? en stor del av ens förvärrade problem med adhd från sockerkosten kanske just bara är sockret och inte en förvärring av symptomen i ens sjukdom.

Blev så tjorvigt så jag gjorde en skitsnygg paintbild!

bHijYBn.jpg

Helt plötsligt läser man det gröna strecket som om det vore sin ADHD för att det är svårt att skilja på vad som är sockret och vad som är ADHD. 

Trots att jag äter nästintill inga kolhydrater så försvinner ju inte mina symptom från ADHD till den grad att jag inte längre märker av dom. Att skriva en A4-sida om ett ämne jag redan kan eller om det handlar om mina personliga åsikter, är ju fortfarande bisarrt energikrävande. Att kunna sortera tankarna och sedan skriva en hyfsat sammanhängande text som någon utan ADHD kan förstå tar löjligt lång tid.

Precis som Mjau skrev, jag känner mig inte nämnvärt bättre på LCHF, däremot (och särskilt om jag äter lchf) märker jag ju hur jag flippar iväg när jag äter massa socker!

För övrigt kan jag uppdatera lite här framöver ju längre jag äter LCHF över hur det går med min ADHD, och även om det blir några skillnader sen med både LCHF och när jag börjar äta min medicin igen!

Vi har en dotter som har ADHD och är en riktig sockernasse. Jag lagar LCHF- kost här hemma men hon är 13 och köper eländet för egna pengar. Har pratat med henne men utan resultat, ni vet tonåringar! Hur gör jag?

Menar inte att förolämpa eller något, men är ni säkra att hon har ADHD då? tänker mest för hennes skull, att äta t.ex Concerta är inte roligt alls och något jag önskar att jag verkligen slapp.

Tänker att om man tar droger vill dom ju att man är drogfri 3 månader före man gör en utredning om man nu gör den på en Neuropsykiatrisk avdelning som vanligtvis är lite bättre än t.ex den vanliga Psykiatrins utredning. Kanske samma borde gälla för socker. Men tänker om hon åt väldigt mycke socker i samma veva som utredning kan det ju haft en ganska stor inverkan? Kanske göra om utredningen?

Utöver det har jag inget bra svar åt dig alls tyvärr, utom att ta bort hennes pengar under en period och ge henne utegångsförbud tills hon fått sin sockeravgiftning och slutar vara sugen, efter det kanske du kan prata med henne? svårt för någon att ta in förnuftiga argument om man är beroende.

Själv har jag inga barn och mitt förslag är säkerligen skitdåligt för hade mina föräldrar gett mig utegångsförbud hade jag nog flugit på dom i den åldern!

• Like 2

Vad roligt att du har hittat hit till forumet Deli och vill dela med dig av dina erfarenheter. det ska bli mycket spännande att följa dig, det finns några fler här på forumet som jag tror har fått förbättringar i sin ADHD.

Jag håller med dig angående att LCHF inte botar ADHD, men det kan ge betydliga förbättringar. Och det gäller nog de flesta åkommor och sjukdomar som LCHF förbättrar, går man tillbaka till sin gamla kost så är symtomen tillbaka som ett brev på posten.

Som sagt, kul att du hittat hit. Välkommen :) och Lycka till, ge det en rejäl chans den här gången :)

• Like 1

Blev så tjorvigt så jag gjorde en skitsnygg paintbild!

bHijYBn.jpg

Helt plötsligt läser man det gröna strecket som om det vore sin ADHD för att det är svårt att skilja på vad som är sockret och vad som är ADHD. 

Deli!

Jättesnyggt :)

Det är nog närmare "sanningen" än så många andra förklaringar.

Jag har själv ADHD, och min pojke på 14 har det.

Som jag ser det är ADHD egentliget inget funktionshinder, men ett personlighetsdrag, som tyvärr i vår miljö rätt ofta blir ett funktionshinder!

Jag vet hur svårt det är att leva med ADHD. Men jag har också set på både mig själv och min son att våra problem kan eskalera under vissa levnadsomständigheter och närmast bli obefintliga i andra. 

För os har det varit bra:

Att vara utan socker och mycket kolhydrater.

Att få mycket motion, fysiskt aktivitet, vara utomhus.

Att ha ett relativt enkelt liv med fasta rutiner, lite som man hade på landet för i tiden.

Att bo tillsammans med flera människor, som ex generationsboende eller kollektiv.

Att ha nåt vettigt och logiskt att göra VARJE dag, som inte går att utsätta, som ex. när man har lantbruk, djuren måste fodras och skötas.

Att få lov att vara kreativ och uppfinna saker.

Ja, vi har testat att leva på flera olika sätt, och det är från egna erfarenheter att jag ser att vi ialf nästan blir "fri" för vår ADHD.

Det man kan säga är att (nästan) alla de negativa effekterna av ADHD försvinner i rätt miljö.

Men i fel miljö blir de 100% handikappande, kanske för att vi är dåliga på att kompenserar själv. 

Jag äter LCHF, och jag känner att jag mår bättre, jag har ingen problem med varken mjölkprotein eller gluten eller spannmål i stort. Har aldrig haft orolig eller trög mage eller IBS eller nåt. :) 

Så det är inte därför att jag känner mig bättre.

Jag känner att mitt humör är mera stabilt, jag kan bättre kontrollera min spretiga hjärna, veta när jag ska "cykla iväg" och när jag ska stanna.

Men det är ingen mirakelkur.

LCHF funkar lika bra för mig som motion gör, och då pratar jag många timmar, som en hel arbetsdag där man inte sitter ner.

Men jag kan inte och vill inte bli av med min optimism, min iderikedom, att kunna se utan för boksen, att vara kreativ, att vara rolig och otrolig social. :D

• Like 2

Vi har en dotter som har ADHD och är en riktig sockernasse. Jag lagar LCHF- kost här hemma men hon är 13 och köper eländet för egna pengar. Har pratat med henne men utan resultat, ni vet tonåringar! Hur gör jag?

Du gör det som skulle ha funkat på dig själv då du var i hennes ålder!

Du kan inte förbjuda henne att köpa själv, du kan inte ta alla hennes pengar, då stjäl hon bara eller får pengar på andra sätt (ex. prostitution) 

Har man ADHD tolererar man inte gränser, isär inte i den åldern ;) Och det är lika med deras egna gränser, jag vet vad jag hittade på i den åldern, och förbud funkar inte. 

Först måste du vinna hennes förtroende och tillit, sen kan du börjar appelera till hennes förnuft och självkänsla (att få henne att INTE ville skada sig själv, varken med socker eller annat) Jag försöker göra så med min son på 14. Och han berätter mycket mera för mig än för pappa. Och han har mycket mera förtroende för mig, vilket gör att när jag ibland förbjudar nåt (sällant) då accepterar han det vanligtvis. Först efter en diskussion såklart :) Men han litar på att jag älskar han och säger saker för hans skuld, och att det jag säger är rätt och förnuftigt. 

Sen får man också acceptera att i den åldern så SKA de lösriva sig, och man kan helt enkelt inte kontrollera dom längre.

Det endaste man har är (positiv) manipulation. 

Och får hon bra mat hemma, så kommer hon inte dö av godis och läsk. 

Om inget funkar, kan man trösta sig med att det blir bättre sen :D

Jag har inga glasklara svar på en sådan svår fråga, men det lilla jag hunnit lära mig av Livet säger mig att det viktigaste är att själv vara ett föredöme. Att fördöma, tjata och förmana är oftast bra saker att undvika för att få bästa effekt. När de (ungdomarna) sedan är redo så kommer de självmant... eller inte alls. Det är svårt, det där med barn och ungdomar. Jag håller tummarna att det löser sig på ett eller annat sätt.

• Like 2

• 2 weeks later...

Kan göra en liten uppdatering, sist jag skrev hade jag nyss slutat med Venlafaxin? som jag åt mot nedstämdhet och trötthet, slutade tvärt med det då psykiatrin inte lyckades fixa ett nytt recept på en vecka och mina happypills tog slut. Tyckte dom allmänt var så värdelösa så orkade inte börja om när jag varit utan i 3 dagar redan, blev illamående och snurrig i 5-6 dar, och mer och mer arg och lättirriterad, något som har lugnat sig, vet inte om det var i samband med vanlafaxin eller LCHF och sockeravtändningen.

Blev iaf rasande, om rasande ens är ett nog kraftigt begrepp. Jag har varit arg och tvär och sur, om min flickvän vill göra något jag inte vill blir jag sur, råkar jag bränna mig blir jag förbannad, om någon säger emot mig eller argumenterar blir jag vansinnig. Nu har det iaf hamnat på en lite mer hanterbar "adhd-nivå" där jag kan bli sur eller irriterad över något i fem sekunder, utan att det går över i ren ilska. Även om jag fortfarande blir mer sur än någon annan för samma sak.

under samma period höll jag/vi att göra om vardagsrummet, har haft en stor walk in closet som datorrum förut men bestämde oss för att göra v-rummet mer inbjudande och det centrala rummet i fortsättningen, tidskrävande, ansträngande och påfrestande för humöret när man ska bygga, flytta och inreda, och dessutom behöva ta hänsyn till en flickväns känslor på samma gång. Och då hon har väldigt lätt för att ta illa upp var det extremt påfrestande när hon inte bara kunde släppa att jag blev så arg utan då skulle hon vara ledsen x antal timmar på det.

Skulle precis inleda ett stycke här nu om min koncentrationsförmåga under denna tid, men min koncentration tog en rejäl dipp nu, så gör det kort och skriver mer en annan dag. Jag har varit som en rabiessmittad apa under den här tiden, varit överallt hela tiden. Har inte blivit fokuserad "förräns" den 17 sep. när gta v kom och jag fastnade ganska bra framför det! avkopplande men nanting o sitta o spela det. Gick och handlade en lista på ca 10 saker för några dagar sedan och kom hem med alla saker på listan, det hade jag inte lyckats med för en och en halv vecka sen om jag så tatuerat in det på handen!

PS. Även förut när jag ätit concerta har jag fortfarande blivit gode arg till och från, väntar tid hos min läkare för det har hela tiden avfärdats som "normalt" med adhd, fast jag tror inte det är normalt, jag blir ju fokuserad på concerta, jag blir bara inte lugn.

LCHF går iaf bra, måste ju vara inne 3-4 veckor nu kanske. Svårt att veta vad som beror på vad och vad som hjälpt då det varit så många aspekter nu, illamående och snurrighet är utsättningssymptom iaf, törst och små-huvudvärk sätter jag i facket LCHF, humöret och virrigheten väntar jag nog ytterligare två veckor för att se hur det går innan jag uttalar mig!