Jump to content

Dr Colin Campbell versus Dr Eric Westman

Tomasni

Recommended Posts

Ja vad ska man säga? Ännu en militant veganprofessor :-)

Det är intressant hur Westman försöker hitta gemensam mark och hur Campbell istället ägnar sig åt tarvlig polemik.

Och så har vi det här med den hopplöst haltande logiken och slutledningarna. Campbell har observerat hur möss eller vad det nu är får cancer om man proppar dom fulla med härsket processat mjölkprotein (casein). Från det blir slutsatsen att vi människor helt ska undvika animaliskt protein och bara äta grönsaker. Suck...

Frågan om bröstmjölk är ju alltid lika rolig. Exakt vid vilken ålder förändras vår biokemi så kolesterol/mättat fett/mjölkprotein plötsligt blir ohälsosamt?

• Like 2

Jag har inte sett hela än...men det mesta :)

Om man ska lyfta på det som ändå är lite intressant...så menar ju Campbell att ett alltför högt proteinintag leder till ohälsa...det ska finnas någon tröskel strax efter 10 E% ...många som äter väldigt strikt LCHF håller ju också ner proteinintaget (för att stanna i ketos).

Det är inte en orimlig hypotes att högt proteinintag kan vara skadligt...någon som har bra (studier) argument, för eller emot ?

Om man ska lyfta på det som ändå är lite intressant...så menar ju Campbell att ett alltför högt proteinintag leder till ohälsa...det ska finnas någon tröskel strax efter 10 E% ...många som äter väldigt strikt LCHF håller ju också ner proteinintaget (för att stanna i ketos).

Det är inte en orimlig hypotes att högt proteinintag kan vara skadligt...någon som har bra (studier) argument, för eller emot ?

För mycket protein kan väl leda till rabbit starvation?..

Men det kanske ska vara extremt mycket...

Hur ligger (låg...) inuiterna i proteinintag i E%?

• Like 1

Jag har läst en del av Loren Cordain och liknande personer som forskat på paleo. Människan ska kunna pusha upp andelen protein om det sker sakta och under lång tid. Populationer som ätit hög proteinprocent har gjort det uthålligt i många generationer. 

Liksom populationer som ätit uthålligt hög kh-procent, så har stor fysisk aktivitet gjort att inte proteinerna omvandlats till glukos som lagrats som fett.

Uppåt 40% eller så vill jag minnas har nämnts. Men det är alltså inget som vi nu plötsligt ska gå över till...

EDIT: När man talar om trollen, så dök denna artikel just upp i mitt fb-flöde: http://thepaleodiet.com/hemp-permitted-paleo-diet/

Där skriver Cordain att jägar-samlare uppskattas haft 19-35E% från protein. Jag höjde nog procenten i nån sorts freudiansk anda  :P

• Like 3