Jump to content

Äter jag rätt?


jonasr87
 Share

Recommended Posts

Jag har för ca 2 veckor sedan börjat äta LCHF strikt, men då jag HATAR att laga mat så tänkte jag fråga om lite tips här :)

 

Något som jag brukar äta är tex ost (fet) med creme fraiche och skinka i det, sen in i micron i några minuter så allt smälter ihop. Är det ett dåligt alternativ att äta så mycket ost och creme fraiche eller gör jag på korrekt sätt?

 

Sen är creme fraiche med tonfisk/makrill även en blandning jag brukar köra på ibland.

 

Sen till middag brukar det ofta bli kött med en ganska stor bit brie-ost/creme fraiche och mycket smör.

 

Dessvärre har det inte blivit så mycket ägg vilket jag förstår är en ganska viktig del i denna kost, så det ska bli skärpning på den fronten.

 

Men gör jag och äter jag rätt som jag beskriver ovan? jag äter endast när jag är hungrig också, så det där med "frukost, lunch, middag" blir det inte riktigt, vissa dagar kan det bara bli två måltider.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Precis som jiim skriver beror svaret helt och hållet på vilka mål du har med kosten. Nybörjare använder oftast grädde/creme fraiche som fettkälla. De innehåller också en hel del kolhydrater. Kan du byta ut din fraiche med tonfisk till majonnäs kan du ju fylla på med grönsaker. Eftersom du varken äter grönt eller ägg saknas säkert många vitaminer och mineraler i din kost. Att koka ett ägg och mosa med smör eller snabbt vispa ihop en äggröra med lite grädde är ingen betungande matlagning. Att ånga eller micra lite fryst broccoli eller gräddstuva lite spenat tar inte heller nån tid och kraft

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

LCHF är perfekt för den som inte är så förtjust i matlagning.. iomed att det är så enkelt och att man äter så sällan!

 

Fundera på hur du skall få i dig mer ägg, det är ett supernyttigt livsmedel.. och cirka 60E% fett!

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svar!

 

Målet jag har med kosten är att gå ner i vikt.

 

Så om jag förstår det rätt så är Creme Fraiche inte så bra som fettkälla? Jag vet att det inte är bra i för stora mängder men jag trodde det var lugnt om man bara tog någon dl då det inte innehåller så många kolhydrater. Ska man skippa den helt med andra ord och använda grädde istället?

 

Ägg är absolut något jag kommer börja äta mycket mer av, broccoli har jag hemma också så det brukar jag ta till maten ibland, men får börja göra det oftare då :)

 

Men om man skulle göra en äggröra tex, då ska man väl ha ganska mycket grädde i för att få den fet? och man kan väl även ha ost i för att fylla på med fett?

Link to comment
Share on other sites

Vassleproteinet som finns i mejerivaror höjer insulinet på ett sätt som motsvarar 6 gånger kolhydraterna, tex mjölk som innehåller 5% kolhydrater ger ändå ett insulinsvar som motsvarar 6 gånger 5% dvs du får insulin som om du ätit ngt med 30% kolhydrat.

 

Insulin hindrar viktnedgång. Protein omvandlas delvis till glukos av kroppen vilket också ger insulin.

 

Därför en god ide´ att undvika mejerier förutom smör och lagrad ost och ta det lugnt med proteinet.

 

Berg av grönsaker (som växer ovan jord och har lågt kolhydratinnehåll) för att ge bulk i magen och mycket fett från smör, gee, kokosfett, olivolja, och lagom kött, fisk, fågel, kommer att ge resultat.

 

Köp sallader utan gryn/pasta, bara grönsaker ost/skinka/lax/ och fet dressing.

 

Ock så klart absolut inga glutenprodukter. ;-)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag kan inte äta grädde i någon större mängd. Jag var tvungen att byta grädde mot creme fraiche. Min favorit bland fett är majonnäs. Och smör naturligtvis. Att frossa i grönsaker funkar inte för mej, men för många andra.

 

En påse ekologisk sallad, sköljd och färdig att äta är min variant av snabbmat. Kyckling eller lax. Och en sås på creme fraiche och majonnäs med valfri smaksättning. Inte någon större ansträngning i köket :P

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Creme fraiche eller grädde går på ett ut...

Beroende på hur mycket du har att gå ner i vikt, hur gammal du är, hur mycket du förstört kroppen innan med jojobantningar och svält mm så är man olika känslig. Du får testa vad som funkar för dej.

Mitt råd är att du jobbar på att hitta nåt som funkar för dej under 3 månader innan du skruvar allt för mycket.

Som sagt nybörjare behöver gärna mejerier för att få till det.

Jag gör en äggröra på 2 ägg och ca 1 dl grädde och en klick smör. Rör om i stekpannan hela tiden så blir den gudomligt fluffig. Man kan t ex ha några korvbitar med hög kötthalt till eller lite bacon om man vill ha mera smak på det.

Mina kokta ägg brukar jag mosa med smör och gott salt. Ibland brukar jag ta kryddsmör att mosa med i stället. Hur gott som helst.

 

Enligt Anna Hallen bör man äta en handflata med fingrar med protein och 0,5-1 dl fett till varje mål (2-3 gånger per dag) beroende på om det är gräddsås eller smör/majjo. Till det fyller man upp med bra kolhydrater.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

En halv burk tonfisk, majonnäs med broccoli vart det till lunch nu. Funkade riktigt bra det också :) lagom mätt vart man också. Vet dock inte hur det är om man råkar ta för mycket majonnäs? man behöver ju ganska mycket för att bli mätt.

 

Det beror på vad du menar med mätt. Om du mäter mättnad i hur full magen är så är det lätt att överäta. Mättnad sitter i huvudet och kan beskrivas som att man blir "nöjd" när man blir mätt.

Man är mätt långt innan magen är full.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag brukar styrketräna på fastande mage och äta mitt äggsmör efteråt. Man måste vara på elitnivå för att behöva kolisar. Kroppen tillverkar de kolisar den behöver av protein om det behövs. Men det är bra att styrketräna så du får shape på fluffet

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag tror det är jätteviktigt ändå att redan från början hitta mat som är varierad och som man kan tänkta sig att äta hela livet. Lyckas man med livsstilsförändringen så kommer ju i många fall viktnedgången av sig själv. Ät med andra ord mat som tilltalar dig inom det "tillåtna". Om du inte tycker om att laga mat, laga storkok, så slipper du laga mat så ofta. www.enklicksmor.se

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Nu har jag kommit in i en rytm som jag tror är bra, men för säkerhets skull så frågar jag er här. En vanlig dag ser ungefär ut såhär:

Tabata träning före frukost (5 gånger i veckan).

Frukost: 3 ägg (kokta mosade i smör eller stekta med ost i)

Lunch brukar inte bli så mycket då jag håller mig mätt länge på frukosten. Så då brukar jag ta en ölkorv med en brieost bit eller liknande för att fylla på som ett mellanmål.

Middag: En fläskkarré bit med en handfull broccoli/grönsaker med en ganska stor mängd bearnaisesås.

 

Lunch och middag varierar såklart ibland, det kan bli broccoligratäng med fläskfärs och ost bl a (enkelt att göra).

Hur som helst så har jag fått höra att det syns att jag gått ner i vikt samt att jag känner att jag har mycket energi i kroppen då jag tränar.

 

Då är frågan:

Gör jag allt rätt nu gällande LCHF? att lunchen blir lidande är för att jag brukar sova till 10 och äter frukost runt 11 vilket gör att jag inte är speciellt hungrig före "middagstid", så lunchen blir mer som ett mellanmål. Men vad jag har läst så räcker det gott och väl med två riktiga mål mat om dagen när man går på LCHF.

 

(Äter även Omega 3-tillskott)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...