lchfvän Posted January 12, 2015 Share Posted January 12, 2015 "Gräddost" Coop: Jag trodde jag köpte "Gräddost", men det fanns ingen grädde i, enligt innehållsförteckningen! Ingredienser: Pastöriserad mjölk (Tyskland) Salt Mjölksyrakultur Ystenzym ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted January 12, 2015 Share Posted January 12, 2015 Nej, det är precis så det är med många varor när man börjar läsa innehållsförteckningen. Färdig smördeg är ett annat exempel. Den innehåller inget smör. Kommer inte ihåg förklaringen till varför, men det var säkert nåt med EU 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robrad Posted January 20, 2015 Share Posted January 20, 2015 Ingen gräddost innehåller grädde... Gräddost är en helt vanlig ost men med en något högre fetthalt än andra ostar (~38%). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 20, 2015 Share Posted January 20, 2015 Gräddost = gräddig karaktär! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfvän Posted January 20, 2015 Author Share Posted January 20, 2015 "Gräddost" Coop: Jag trodde jag köpte "Gräddost", men det fanns ingen grädde i, enligt innehållsförteckningen! Ingredienser: Pastöriserad mjölk (Tyskland) Salt Mjölksyrakultur Ystenzym ? Jag har skrivit till Coop:s kundtjänst. Vi får se om jag får något svar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfvän Posted January 22, 2015 Author Share Posted January 22, 2015 Jag fick nu följande svar från Coop Kundtjänst. (Så var det med den "grädd"osten!, som dessutom var från Tyskland, varken grädde eller svensk). Svar: Gräddost är ett "recept" även Boxholms svenska gräddost görs på mjölk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted January 22, 2015 Share Posted January 22, 2015 Å vad f*n var det för svar?! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted January 22, 2015 Share Posted January 22, 2015 Det är konstigt att det får säljas mat som inte innehåller det som sägs men sälja en jaguar med folkamotor är straffbart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robrad Posted January 22, 2015 Share Posted January 22, 2015 Ser ärligt talat inte problemet med Coops svar. Boxholm introducerade gräddosten för typ 50 år sedan och redan då var den gjord på komjölk. Det har aldrig varit något tal om grädde. Som Zepp sa, fet och gräddig karaktär, troligtvis därför de valde namnet gräddost. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 22, 2015 Share Posted January 22, 2015 Gräddost är inte namnskyddat vad jag vet? Men jag håller med om att ett livsmedel med ett visst namn oxå bör innehålla det som det heter åtminstone till 50%! Det är samma med leverpastej, det är mjöl med lite lever i! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts