Rookie Posted January 12, 2015 Share Posted January 12, 2015 Hej alla nybörjare Har ett tips om en jätte bra köksvåg från lidl. Den väger mat, men den kommer även med en funktion som visar antal gram kh, protein, cholesterol, och fett. Man trycker i en kod för vald matvara så ser man hur mkt av allting just precis den varan innehåller. Har inte ätit lchf sen slutet på oktober. Blev för svårt, men nu är jag igång igen och då hjälper denna himla bra för jag får se exakt vad det är jag äter! Och kan kontrollera mitt kh intag mkt bättre! Den heter silver crest för den som är intresserad. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted January 12, 2015 Share Posted January 12, 2015 Hej alla nybörjare Har ett tips om en jätte bra köksvåg från lidl. Den väger mat, men den kommer även med en funktion som visar antal gram kh, protein, cholesterol, och fett. Man trycker i en kod för vald matvara så ser man hur mkt av allting just precis den varan innehåller. Har inte ätit lchf sen slutet på oktober. Blev för svårt, men nu är jag igång igen och då hjälper denna himla bra för jag får se exakt vad det är jag äter! Och kan kontrollera mitt kh intag mkt bättre! Den heter silver crest för den som är intresserad. Hmm...nyfiken...Kan du lägga ut några exempel för att få ett hum om det kan stämma?.. :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted January 12, 2015 Author Share Posted January 12, 2015 Tog en apelsin nu, oskalad 215 gr 90kcal 0,4g fett 2,2g protein 17,8 g kolhydrat 0g kolesterol Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted January 12, 2015 Author Share Posted January 12, 2015 Hade vart bättre att skala den för att få exakt siffra på det du sätter i dig, den räknar ju inte skalet. Men ska inte äta den så därför behöll jag skalet på, Men mankan tänka 215g skalad apeslin har dessavärden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted January 12, 2015 Share Posted January 12, 2015 Tog en apelsin nu, oskalad 215 gr 90kcal 0,4g fett 2,2g protein 17,8 g kolhydrat 0g kolesterol Enligt kolhydrattabellen som finns på Kif så innehåller 100 g apelsin 10,8 g kh, 0,1 g fett och 0,8 g protein, 52 kcal... Stämmer inte riktigt med denna alltså... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted January 12, 2015 Author Share Posted January 12, 2015 intressant! ska testa med något annat också och jämföra sen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted January 12, 2015 Share Posted January 12, 2015 Lidl-apelsiner är inte så söta. (men värdet borde väl vara OK...för i LIDL apelsinen så är ju skalet medräknat, smart våg 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted January 15, 2015 Author Share Posted January 15, 2015 testade en annan våg som är köpt på claes ohlsson och den visar samma värden som min våg! konstigt att båda visar samma men är olika fabrikat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lisabet Posted January 15, 2015 Share Posted January 15, 2015 Jag tycker det är ganska lika värden, tittar man i olika databaser, så får man olika värden Apelsin Kcal Gram fett Gram protein Gram kolhydater med skal 215 gram - våg 90 0,4 2,2 17,8 med skal 100 gram - våg 41 0,18 0,18 8,3 Kif 52 0,1 0,8 10,8 Fineli med skal 34 0,2 0,4 6,2 Fineli utan skal 47 0,3 0,6 8,9 (det ska vara en tabell, hoppas att det syns) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts