Jump to content

Benbuljong är trendigt


Syster
 Share

Recommended Posts

Håller med, Syster. Känns fint att vara trendig, blir riktigt skoj att få lära amerikanarna att koka en god och näringsrik kalvfond till sommaren :)

https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2014/11/06/kalvfond-och-nyheter-om-mina-kokbockers-vag-till-usa/

 

Eller den här goda kycklingbuljongen, den finns också med i Långkok för LCHF och Paleo.

https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2014/09/28/2-recept-av-en-ekologisk-fagel-kycklingbuljong-och-ugnsstekt-kyckling/

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jag brukar inte späda min buljong, jag äter den som soppa, och jag äter också upp alla köttslamsor och all märg jag kan peta fram. När jag kokar anka eller kyckling mixar jag skinnet också och kallar det paté. Med en del kryddor slinker det också ner. (Fast min man och dotterns familj vägrar, så det är bara jag och dottern som gillar sån här mat.)

 

Får nog ta mig i kragen och starta ett nytt buljongkok. Jag har en del benknotor i frysen, och de tar alldeles för stor plats.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Jag brukar inte späda min buljong, jag äter den som soppa, och jag äter också upp alla köttslamsor och all märg jag kan peta fram. När jag kokar anka eller kyckling mixar jag skinnet också och kallar det paté. Med en del kryddor slinker det också ner. (Fast min man och dotterns familj vägrar, så det är bara jag och dottern som gillar sån här mat.)

 

Får nog ta mig i kragen och starta ett nytt buljongkok. Jag har en del benknotor i frysen, och de tar alldeles för stor plats.

Släng er i väggen Lotto, V75 0ch Postkodlotteriet ;) Benknotor i frysen, DET är guld det :P

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Jag gör mkt benbuljong...    jättegott  .....favoritten är dygnskokt på benen från fermenterad lamm   :P

 

Men jag har en fråga: jag ser ofta påståendet att benbuljong är sååå läkande & helande.. Och det vill jag jo gärna tro....men mycket heller VETA om så är fallet.

 

Känner någon här til egentlig utvärdering/forskning i frågan?

 

Är allergisk över "frälsta" obegrundade påståenden........känner mig som en jubel-idiot om jag hänger med i slik körsång  :wacko:  :wacko:

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jag gör mkt benbuljong...    jättegott  .....favoritten är dygnskokt på benen från fermenterad lamm   :P

 

Men jag har en fråga: jag ser ofta påståendet att benbuljong är sååå läkande & helande.. Och det vill jag jo gärna tro....men mycket heller VETA om så är fallet.

 

Känner någon här til egentlig utvärdering/forskning i frågan?

 

Är allergisk över "frälsta" obegrundade påståenden........känner mig som en jubel-idiot om jag hänger med i slik körsång  :wacko:  :wacko:

 

Har ingen forskning, men jag känner definitivt hur bra/läkande benbuljong är och alla de jag känner som har MS och följer paleo säger detsamma. Finns inte mycket som slår benbuljong i hur bra det känns för kroppen.

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Håller med, Syster. Känns fint att vara trendig, blir riktigt skoj att få lära amerikanarna att koka en god och näringsrik kalvfond till sommaren :)

https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2014/11/06/kalvfond-och-nyheter-om-mina-kokbockers-vag-till-usa/

 

Eller den här goda kycklingbuljongen, den finns också med i Långkok för LCHF och Paleo.

https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2014/09/28/2-recept-av-en-ekologisk-fagel-kycklingbuljong-och-ugnsstekt-kyckling/

Får man ut allt ur kycklingben på bara två timmar?

Jag brukar låta överblivna ben koka över natten. Är det onödigt länge för kyckling?

Link to comment
Share on other sites

Har ingen forskning, men jag känner definitivt hur bra/läkande benbuljong är och alla de jag känner som har MS och följer paleo säger detsamma. Finns inte mycket som slår benbuljong i hur bra det känns för kroppen.

Gelatin verkar ha en tarmläkande och antiinflammatorisk effekt. Kan det vara orsaken?

 

"Along with including homemade probiotic & prebiotic foods in your diet, it’s equally important to include grass-fed gelatin as well. Gelatin heals & seals the mucosal lining of the intestinal tract, and aids in the assimilation of nutrients. Gelatin is the same collagen that is found in our bones, skin, & cartilage. Gelatin is an easily digestible protein and works as an anti-inflammatory as well. Gelatin is VITAL to heal a damaged gut."

 

http://www.weedemandreap.com/3-surprising-ways-to-heal-food-allergies/

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jag brukar koko fiskbuljong, kycklingbuljong och köttbuljong. Fiskbuljongen kokar jag av fiskhuvudet, ryggrad och ben. Kycklingsbulongen på benen och skinnet och köttbuljong på det ben jag råkar ha. Senast jag kokade köttbuljong blev det ren ossobuco. 

 

Gemensamt för alla är att jag lägger i benen (och huvudet då jag kokar fiskbuljong) i kallt vatten med äppelcidervinäger och låter det stå där i en timme. Jag har läst på någon paleo-sida att man på det sättet får ut mer av näringen. Sedan har jag lagt på spisplattan och skurit i grönsaker och rotsaker som gul lök, röd lök, vitlök, morot, kålrot eller vad jag råkat ha. I kycklingbuljongen satt jag senast ingefära. I fiskbuljongen pressar jag citron. Salt, peppar korn och lagerblad i alla varianter. Lite persilja lägger jag ofta på slutet.

 

Jag har låtit allt koka i 24h, men efter klagomål pga lukten (av min fru) och lite diskussion kom vi fram till att jag inte kokar buljongen lika länge nästa gång, även för att få en fräschare smak på buljongen, vilken vi använder i såser och grytor. Jag läste även på någon amerikansk paleo-sida om det här med 24 timmar, men vet inte om det gjorts någon forskning om hur mycket koktiden spelar roll vad som gäller positiva hälsoeffekter. Plattan har jag på ettan dvs minsta möjliga effekt och faktiskt den lilla plattan till en stor kastrull, så att den går en bit över plattans kanter. Så småputtrar det lämpligt...

 

Är det någon som vet om vitaminerna i grönsakerna kokar bort, dvs försvinner då man kokar så länge? Jag tror jag ska försöka att koka benen ca 12 timmar nästa gång, och kanske koka grönsakerna bara den sista timmen, för att få en fräschare smak med högre näringsinnehåll.

 

Jag brukar frysa ner det i glasburkar och då den är färsk dricker jag en kopp och sparar lite i kylen för några varma koppar. Det lär vara bra om man håller på att bli förkyld.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jag brukar koko fiskbuljong, kycklingbuljong och köttbuljong. Fiskbuljongen kokar jag av fiskhuvudet, ryggrad och ben. Kycklingsbulongen på benen och skinnet och köttbuljong på det ben jag råkar ha. Senast jag kokade köttbuljong blev det ren ossobuco. 

 

Gemensamt för alla är att jag lägger i benen (och huvudet då jag kokar fiskbuljong) i kallt vatten med äppelcidervinäger och låter det stå där i en timme. Jag har läst på någon paleo-sida att man på det sättet får ut mer av näringen. Sedan har jag lagt på spisplattan och skurit i grönsaker och rotsaker som gul lök, röd lök, vitlök, morot, kålrot eller vad jag råkat ha. I kycklingbuljongen satt jag senast ingefära. I fiskbuljongen pressar jag citron. Salt, peppar korn och lagerblad i alla varianter. Lite persilja lägger jag ofta på slutet.

 

Jag har låtit allt koka i 24h, men efter klagomål pga lukten (av min fru) och lite diskussion kom vi fram till att jag inte kokar buljongen lika länge nästa gång, även för att få en fräschare smak på buljongen, vilken vi använder i såser och grytor. Jag läste även på någon amerikansk paleo-sida om det här med 24 timmar, men vet inte om det gjorts någon forskning om hur mycket koktiden spelar roll vad som gäller positiva hälsoeffekter. Plattan har jag på ettan dvs minsta möjliga effekt och faktiskt den lilla plattan till en stor kastrull, så att den går en bit över plattans kanter. Så småputtrar det lämpligt...

 

Är det någon som vet om vitaminerna i grönsakerna kokar bort, dvs försvinner då man kokar så länge? Jag tror jag ska försöka att koka benen ca 12 timmar nästa gång, och kanske koka grönsakerna bara den sista timmen, för att få en fräschare smak med högre näringsinnehåll.

 

Jag brukar frysa ner det i glasburkar och då den är färsk dricker jag en kopp och sparar lite i kylen för några varma koppar. Det lär vara bra om man håller på att bli förkyld.

Kokar du grönsakerna i 24 timmar finns det nog inte så mycket näring kvar i dem, men de kan man ju ha i för smaksättning av buljongen!

Vill du sen ha grönsaker i till serveringen så kan du lägga dem i den silade buljongen och koka dem lämpligt mjuka. :-)

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...