Kjell Granelli

Trista uttalanden från "expert" på stenålderskost

Recommended Posts

Ja lite tveksam forskning!

det var svårt att utifrån artikeln förstå...

om den handlade om hur svårt det är att hålla sig paleo-kost.

eller

om den handlade om hur nyttigt det är att äta paleo.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hon säjer ju dessutom i artikeln att det i första hand handlar om att äta mindre och att röra sej mer. Suck :rolleyes:. Att det fortfarande finns nån som tror på det.....

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"För kvinnorna, som alla passerat klimakteriet, var instruktionerna följande: stenålderstestarna förbjöds att äta socker, mjöl, spannmål, ris och bönor, samtidigt som 30 procent av energiintaget skulle utgöras av protein."

30E% protein? Verkligen?

Det innebär 150 gram protein om man äter 2000 kcal per dag.

Paleo/LCHF rekommenderar väl snarare hälften av det (cirka 1 gram per kilo kroppsvikt)?

Inte undra på att folk tröttnade.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ibland undrar jag om det är forskarna som inte är så smarta, eller om det är journalisten som missuppfattat något eller uttryckt sig otydligt. Tycker jag allt oftare ser den här typen av obegripliga nyhetsartiklar.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ibland undrar jag om det är forskarna som inte är så smarta, eller om det är journalisten som missuppfattat något eller uttryckt sig otydligt. Tycker jag allt oftare ser den här typen av obegripliga nyhetsartiklar.

Kanske är lite både och! :-)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske är lite både och! :-)

Höjden av olycklig kombination i så fall...  :o

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Länk till avhandlingen:

http://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A757793&dswid=7566

Just nu kan man tyvärr bara läsa en mycket kort sammanfattning. Hela avhandlingen (dvs den lite längre introduktionen, bakgrunden och sammanfattningen till uppsatserna) blir tillgänglig först i augusti 2015. Vet inte varför de är så snåla. Om arbetet finansierades med svenska statliga forskningsmedel så måste resultaten göras allmänt tillgängliga "open access" dvs utan vare sig betalvägg eller inloggningsvägg. Dock går avhandlingen att fjärrlåna om man orkar och har tid att ägna sig åt sådant.

De publicerade uppsatserna länkas till i sidan ovan. Har inte kollat än om dessa är "open access" eller inte.

Edit: nej, de är inte open access.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

http://hd.se/angelholm/2015/01/10/hennes-uppmarksammade-forskning-ar/?utm_content=buffercf435&utm_medium=social&utm_source=facebook.com&utm_campaign=buffer

Hennes undersökning följer det vanliga mönstret när man jämför paleo/lågkolhydrat med etablerade kostråd - efter längre tid försvinner de fördelar som paleo/lågkolhydrat gav initialt. Men det beror kanske mer troligt på att deltagarna i allt lägre grad följt instruktionerna än på dieterna som sådana.

I ett av abstracten står: "Adherence to protein intake was poor in the PD group."

Jag är inte förvånad.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dieten skapar konflikt med deras självbild som en mormor eller en farmor som bakar bullar och tunnbröd med sina barnbarn i bagarstugan, säger Caroline Mellberg

Det dieten skapar konflikt med är en matkultur som varit helt fel från första början. Två fel blir inte ett rätt.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"För kvinnorna, som alla passerat klimakteriet, var instruktionerna följande: stenålderstestarna förbjöds att äta socker, mjöl, spannmål, ris och bönor, samtidigt som 30 procent av energiintaget skulle utgöras av protein."

30E% protein? Verkligen?

Det innebär 150 gram protein om man äter 2000 kcal per dag.

Paleo/LCHF rekommenderar väl snarare hälften av det (cirka 1 gram per kilo kroppsvikt)?

Inte undra på att folk tröttnade.

Eh, igen.. en massa kycklingfileer utan någon bea.. lär bli ett himla tuggande för de som är lagda åt det fettskrämda hållet! :wacko:

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hatar när folk skriver "det är bara att äta ordentligt"  för att sen stoppa sig själv fulla men socker på första bästa fikapaus, och samtidigt tänker jag "ja men det är ju det JAG gör...".

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hatar när folk skriver "det är bara att äta ordentligt"  för att sen stoppa sig själv fulla men socker på första bästa fikapaus, och samtidigt tänker jag "ja men det är ju det JAG gör...".

...vilket sätter fingret på att det egentligen mest handlar om att, för sig själv, försvara det "normala" (ofta morbida) sättet att äta.

"Ät lite av allting" kan med ju lite god (!?) vilja bortförklara ett och annat tömt bullfat, semlan i tid och otid, "fredagsmyset" med GI 127 etc in absurdum. Spegeln ljuger dock inte vilket för övrigt brukar bemötas med "ja Guuuud vilken tur att man inte är träningsnarkoman/utseendefixerad".

Gråzoner finns ofta inte alternativt är allt bara en sörja av extrema gråzoner. :)

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det viktiga här är att inse att folk i gemen inte vill underkasta sig livsstilen att inte äta mjöl och sockerrika produkter. Man får då vara jäkligt nöjd med sig själv och inse att man i sammanhanget är lite av en övermänniska som efter jobbet sticker ut och tränar för att man har för mycket överskottsaktivitet att hämta ut.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg