Jump to content

Artikel av Dr. Mercola om K1 och K2

Kjell Granelli

Recommended Posts

Framförallt bör man pepåka att de som tar högdos D-vitamin bör samtidigt tänka på K2!

Iomed att D-vitamin ökar kalciumomsättningen!

Och det mest troliga är att flertalet som har D-vitaminbrist även har K-vitaminbrist!

• Like 3

Då menar du K2, tänker jag. (K1 är det mycket ovanligt att ha brist på, det märks också mycket tydligt...)

Har man överskott av K1 verkar det som tillräckligt omvandlas till K2?

Det räcker altså inte att få i sig så att K1 behovet tillfredställs!

Men som sagt vad, de som tar högdos D bör ta K2 oxå för säkerhets skull!

• Like 2

Bara en invändning - jag får lite dåliga vibbar av formuleringen att vi inte har tid att vänta på studier... ett smörpaket utlovas till den som listar ut vad jag menar.

“I would only argue that Senators don’t have the luxury that the research scientist does, of waiting until every last shred of evidence is in.”

• Like 5

Jag tar 300 mikrogram K2 i form av mk-7 dagligen.

Jag tog under 4 månader 100 mikrogram K2 mk-7 i experimentellt syfte. Motivet var just vitaminets betydelse för kalciumdistributionen i kroppen tillsammans med vitamin D och magnesium. Dock tyckte jag mig inte märka av någon skillnad. Borde jag ha märkt av tillskottet och i så fall hur?

• Like 1

Ja.. du bröt inga ben under tiden!  :unsure:  :D

Om du skulle märka något så handlar det om mineralisering utav ben och tänder, det lär du inte märka fören du är riktigt gammal, men då är det för sent.

Kalcifiering av hjärta och kärl kan vara skönt att slippa oxå.

• Like 5

Jag tar D-vitamintillskott. Logiken är att detta vitamin borde vi egentligen få från solen, men den moderna livsstilen gör att vi sitter inne och häckar istället för att springa runt ute halvnakna. :)

Vitamin K2 bör vi faktiskt kunna få i tillräcklig mängd från vår naturliga kost. Även här kan man dock i princip argumentera för tillskott, eftersom den moderna matproduktionen gör att innehållet av vitamin K2 i västerländsk, högeffektivt producerad mat kan antas vara låg. Dessutom har befolkningen slutat äta sådant som lever, njure, hjärna osv.

Jag hoppas dock att med fullt realistiska, egentligen ganska små förändringar i vardagen kan man få tillräckligt via mat:

I Sverige äter kött- och mjölkkor en hel del ensilage, och hösilage, vilket borde göra att K2-halten är bättre här än i USA. K1 i gräset omvandlas till K2 i kons mage. Särskilt eko-kor tror jag äter mer "färsk föda", men är inte helt säker. Även mjölksyrningen av gräset borde i sig öka halten av K2, om än bara lite.

Vad gäller ägg köpte jag här om månaden "grass fed" krav-ägg på Hemköp. Har inte varit förbi sedan dess dock. Dessa värphöns hade alltså inte bara tillgång till utevistelse, utan bodde tydligen utomhus och pickade gräs och insekter.

Man kan äta mer äggula, lever och fiskrom. Alla kolesterolrika livsmedel är rika på K2 eftersom K2 transporteras ut till cellerna från levern via LDL.

Man kan äta mer riktigt vällagrad ost, som parmesanost. Bakterierna tillverkar K2 (MK-7) under lagringen.

Man kan äta mer syrade grönsaker, även om mängden K2 där är relativt blygsam. Många bäckar små...

Dessutom stödjer man då produktionen av K2 i ens egen tarm, genom att man uppehåller en bra tarmflora.

Jag har naturligtvis redan genomfört alla dessa förändringar i mitt eget liv.

Å andra sidan är K2-tillskott en billig försäkring (men ingen garanti naturligtvis) mot både hjärt-kärlsjukdom och cancer om man betänker de mänskliga och ekonomiska kostnaderna för de sjukdomarna. Några risker med överdosering har man inte lyckats identifiera. Inte illa!

Det borde vara enkelt att berika t ex mjölk eller något annat barnvänligt livsmedel med K2. Tyvärr får vi nog vänta länge innan det sker.

Jag tror inte att man kan förvänta sig några omedelbara märkbara effekter av tillskott av K2. Effekten tycks i huvudsak vara att på lång sikt drabbas man senare (eller inte alls) av ålderrelaterade sjukdomar som osteoporos, hjärt-kärlsjukdom och cancer.

• Like 4

• 2 weeks later...

Dr. Joseph Mercola publicerade igår en bra sammanfattande artikel om vitaminerna K1 och K2.

http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2015/01/11/vitamin-k1-k2.aspx

Fram till för några decennier sedan visste man inte om att vissa varianter av K-vitamin har helt andra biokemiska roller än man vetat sedan början på förra seklet, nämligen att blodet ska kunna koagulera.

Man har nu delat in K i K1 (koagulation) och K2, som grovt sett har med hantering av kalcium att göra. Baserat på insikter i biokemi samt epidemiologi med synnerligen starka statistiska samband menar den forskare som intervjuats, Dr. Schurgers från Nederländerna, att:

1. K2 aktiverar proteiner som gör att kalcium hamnar där det ska, till skelett och tänder, i stället för mjuk vävnad såsom blodkärl.

2. Utöver att förhindra kalcifiering av blodkärl, transporterar K2 bort kalcifieringar som redan skett.

3. K2 kan tänkas förebygga Alzheimer genom att hämma bildandet av aterosklerotiskt plack i hjärnan.

4. Till skillnad mot K1 så tas allt dietärt K2 upp av kroppen. Det finns en lista i artikeln på olika matvarors uppmätta halt av K2. Det är ofarligt att överdosera, så man kan ta så mycket som 360-500 mikrogram K2 i form av mk-7. Dock visade Rotterdam-studien att 45 mikrogram dagligen skyddade mot hjärtsjukdom.

Det står inte i denna artikeln, men jag har läst att 80% av den amerikanska befolkningen har brist på K2. Samma gäller förmodligen oss i Sverige. Det är inte så konstigt om man betänker att de traditionella källorna under vår evolution var dels omvandling av K1 till K2, vilket förutsätter rikligt intag av gröna blad och liknande, dels gräsbetade animalier. I vår moderna värld kan man också få K2 från vissa ostar och andra mejeriprodukter, fermenterad mat (speciellt den japanska frukosträtten natto, som är fermenterade sojabönor).

Tyvärr finns ännu inga interventionsstudier där man jämfört K2 med placebo med avseende på hårda ändpunkter och hjärtkärlsjukdom. Kanske kommer de, och då blir bevisningen helt övertygande. 

Min åsikt är att vi inte har tid att vänta på sådana studier. Dels är den epidemiologiska forskningen så stark, dels pekar kunskaperna i biokemi i exakt samma riktning - det räcker för mig. Jag tar 300 mikrogram K2 i form av mk-7 dagligen.

Intressant.  

Personligen undrar jag kring blodtunnaren Varan, denna hämmar nämligen produktionen av K2.  Benskörhet är väl ett av problemen

undrar om det finns fler.. Nattokinase används ju för övrigt som ett substitut för Varan. Fungerar bra, mig veterligen iallafall?

Personligen undrar jag kring blodtunnaren Varan, denna hämmar nämligen produktionen av K2.  Benskörhet är väl ett av problemen

undrar om det finns fler.. Nattokinase används ju för övrigt som ett substitut för Varan. Fungerar bra, mig veterligen iallafall?

Nu hajade jag till - att Waran kan hämma produktion av K2 visste jag inte. Blodtunnare ges väl inte sällan till patienter med åderförkalkning? Och är det då en blodtunnare som hämmar K2 så kan ju förkalkningen förvärras om blodtunnaren är av en typ som hämmar K2, eller? Jag har en närstående som tar Trombyl sedan många år, och som har konstaterad åderförkalkning i halskärlen, och som nyligen drabbats av stroke (och tre hjärtinfarkter innan dess, första 1999). Och när jag nu googlar om Trombyl så får jag upp motstridig info kring om den verkligen hjälper eller stjälper mot stroke. Är väldigt tacksam om någon här kan hjälpa mig att reda ut begreppen!

Ps. Överväger att rekommendera K2-tillskott till denna min närstående med åderförkalkning - det är väl en bra idé? Det som får mig att tveka är "De som tar blodförtunnande läkemedel bör rådgöra med läkare innan användning av K-vitamin" som anges vid tabletterna "Helhetshälsa D3- och K2-vitamin". Den texten är kanske endast relevant för vissa sorters blodförtunnande läkemedel? Känns som ett moment 22, patienten behöver K2, men bör inte ta det??

Är det inte K1 man menar som trasslar med blodförtunnande? K1 påverkar ju blödningsbenägenheten. Men en viss del K1 omvandlas väl till K2 men om man hoppar över omvandlingen och går direkt på K2 så har väl den ingey med blodets koaguleringsförmåga att göra

• Like 1

Warfarin (som finns i Waran) blockerar verkan av både K1 och K2. Avsikten är naturligtvis att blockera K1 som reglerar koagulationen, men K2 kommer med på köpet. Kate Rheaume-Blueue, som skrivit boken "Vitamin K2 and the Calcium Paradox", menar att man kan ta upp till 50 mikrogram K2 i form av menaquinone samtidigt med warfarin-preparat.

Blodförtunnande medel med acetylsalicylsyra (exempelvis Trombyl) påverkar inte K-vitamin.

• Like 3

Jag har använt denna ett tag nu, fått väldigt fina d-vitamin värden med "bara" 5000 IE (har både K2 och D2)

http://www.iherb.com/Life-Extension-Vitamins-D-and-K-with-Sea-Iodine-60-Capsules/55642

En intressant sak med detta supplement jämfört med de vanligaste K2 är att den innehåller både mk-4 och mk-7. mk-4 är den form vi  fått i oss under vår evolution (från gräsbetade djur) medan mk-7 är den fort som bildas av bakterier som fermenterar (natto, ost, våra tarmar). Nu verkar mk-7 ha identisk effekt (aktiverar samma proteiner på samma sätt), men i alla fall...

• Like 1

En intressant sak med detta supplement jämfört med de vanligaste K2 är att den innehåller både mk-4 och mk-7. mk-4 är den form vi  fått i oss under vår evolution (från gräsbetade djur) medan mk-7 är den fort som bildas av bakterier som fermenterar (natto, ost, våra tarmar). Nu verkar mk-7 ha identisk effekt (aktiverar samma proteiner på samma sätt), men i alla fall...

Jag har ju kontinuerligt tagit mina d-värden i två år nu. I början tog jag pure pharmas d-vitamin men var tvungen att ta 10000 IE i två månader för att få upp värdena över 100. Detta efter att i tre månader tagit 5000 IE om dagen och hamnat på ~75. Landade på att ta 7500 IE om dagen av dessa. Sen bytte jag till några droppar (också från iherb) som också hade K2 men det blir så svårt när jag reser. Började med dessa och har tom varit lite slarvig, ibland bara tagit varannan dag. Haft mycket bra värden de senaste två provtagningarna ändå.

PS. B12 som man får via läkare/apotek är också väldigt effektiva.

• Like 1

• 4 weeks later...

Nu har det publicerats en interventionsstudie som jämfört 180 mikrogram K2 i form av menakinon dagligen i tre år med placebo. Man mätte blodkärlens elasticitet och fann stor skillnad mellan grupperna.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25694037

http://vitamink2.org/menaquinone-7-supplementation-improves-arterial-stiffness-healthy-postmenopausal-women-double-blind-randomised-clinical-trial-knapen-mhj-et-al/

Så nu finns det interventionsstudier som stödjer både att K2 är bra för kärlhälsa samt benstomme.

Intressant! Jag får nog återuppta mitt K2-projekt igen.

• Like 1

Här är en intressant publikation om K1 och K2 MK7. Gratis fulltext.

http://www.bloodjournal.org/content/bloodjournal/109/8/3279.full.pdf

Kort sammanfattning:

• K2 MK7 ackumuleras i blodet och är mycket effektivare än K1 för att uppnå höga koncentrationer och därmed mer fullständig karboxylisering av osteocalcin. Se figur 3.
  • Ungefär 30% av osteocalcinet är inte karboxylerat i den normala populationen. Med tillskott av K2 MK7 sjönk denna siffra drastiskt och fortsatte förbättras även efter 40 dagars behandling med 100 mikrogram/dag, se figur 3B.
  • K2 MK7 i dagliga doser över 50 mikrogram/dag kan interferera med warfarinläkemedel. Detta motsvarar vad man får i sig om man äter 100 gram vällagrad ost.

Annat intressant:

Biverkningar av vitamin K: http://www.drugs.com/sfx/vitamin-k-side-effects.html

En som nämns är "decreased appetite".

Hm, passar bra med detta: Natto-dieten: http://justhungry.com/2007/01/the_great_natto_diet_rush_the.html" :rolleyes:

• Like 4

"Äckligaste" maten enligt japanska barn:

Natto

Lever

Selleri

Grön paprika

Goya champuuruu

Så vi kan nog ta död på myten att natto är något man lär sig älska som barn.

Godaste maten:

Curryris

Sushi

Chicken karaage

Hamburgare

Ramen

Pizza och pommes frites kommer också högt. Barn är sig lika världen över!

http://justhungry.com/what-japanese-kids-now-and-then

• Like 3

I dagarna kommer en ny bok om vitamin K2 ut: http://www.marketwired.com/press-release/dr-dennis-goodmans-vitamin-k2-book-links-missing-nutrient-to-heart-and-bone-health-1997508.htm

Författaren Dennis Goodman är kardiolog vid New York University och har samma budskap: K2 förbättrar kärlhälsa och bentäthet. Kalcium hamnar där det ska. Boken utkommer i dagarna, jag har inte hittat var man kan beställa den än.