Undeniably Posted January 12, 2015 Share Posted January 12, 2015 Jag har lärt att man inte ska reda såser med mjöl i lchf. Men när jag kollar kostbevakningen.se, innehåller 1 msk vetemjöl 7 kh. 1 msk borde vara tillräckligt för att reda en sås till 4 pers, altså under 2 kh pr person. Så med en köttbit och lite grönsaker blir det ju ändå strikt måltid? Är det någon annan orsak till att man inte ska använda mjöl? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Jamtlandstjej Posted January 12, 2015 Popular Post Share Posted January 12, 2015 Jag har lärt att man inte ska reda såser med mjöl i lchf. Men när jag kollar kostbevakningen.se, innehåller 1 msk vetemjöl 7 kh. 1 msk borde vara tillräckligt för att reda en sås till 4 pers, altså under 2 kh pr person. Så med en köttbit och lite grönsaker blir det ju ändå strikt måltid? Är det någon annan orsak till att man inte ska använda mjöl? Gluten. Det är nog den största orsaken... Det går utmärkt att reda en sås med philadelphiaost! Eller en äggula...men då får man vara lite varsam... Annars är ju alternativet med en gräddsås att låta den koka ihop tillräckligt länge för att bli tjock. 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Lindberg Posted January 12, 2015 Share Posted January 12, 2015 Det finns enligt min mening ingen anledning att undvika redning med vetemjöl, potatismjöl, Maizena, arrowrot mm om man inte är allergisk/intolerant mot innehållet. Jag kommer få mothåll, men som du påpekar handlar det kolhydratmässigt om mycket små mängder. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted January 12, 2015 Share Posted January 12, 2015 Förutom att vetemjöl innehåller gluten, och det vill vi väl undvika så riskerar även små mängder kolhydrater här och där att bli för mycket för många av oss. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 12, 2015 Share Posted January 12, 2015 Det finns enligt min mening ingen anledning att undvika redning med vetemjöl, potatismjöl, Maizena, arrowrot mm om man inte är allergisk/intolerant mot innehållet. Jag kommer få mothåll, men som du påpekar handlar det kolhydratmässigt om mycket små mängder. Om man äter LCHF kan en nackdel med mjölredning också vara att man binder en hel del vatten som mättar på bekostnad av fett. Kanske små tal, men många bäckar små och så kanske själva principen 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Undeniably Posted January 12, 2015 Author Share Posted January 12, 2015 Tack för era svar! Jag försöker alltid undvika mjöl, absolut. Men ibland är det svårt, som tex när svärmor gör köttbullar och brun sås. Tanten vet att jag inte äter potatis, så jag får extra grönsaker och sådär. Men då kan jag ta en klick sås också. Man behöver ju inte ösa på, som man gör i vanliga fall med bea och andra smörsåser... :-) 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blistra Posted January 13, 2015 Share Posted January 13, 2015 Jag använder mig av arrowrot. Fungerar toppenbra om man vill ha tjockare sås, och mig har det i alla fall aldrig påverkat vad gäller sug, viktuppgång eller magbesvär. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
barbafish Posted January 14, 2015 Share Posted January 14, 2015 Är arrowroten relativt smakfri? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted January 14, 2015 Share Posted January 14, 2015 Jodå. Jag har använt arrowrot när jag gjorde skysås förr som skulle vara halvgenomskinlig 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edit Posted January 14, 2015 Share Posted January 14, 2015 Jag använder guarnkärnmjöl de få gånger det behövs. Det är mycket kolhydrater men det behövs ynka lite. Vet inte om det är Lchf vänligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edit Posted January 14, 2015 Share Posted January 14, 2015 Kopierar in från Bodystore, verkar vara ok Beskrivning Guarkärnmjöl EKO, 125 gram Guarnkärnmjöl är ett ekologiskt förtjockningsmedel som är perfekt att ha i sitt LCHF-skafferi. Guarkärnmjölet passerar rakt igenom tarmen utan att tas upp av kroppen, och på så sätt slipper du onödiga kolhydrater i såsen! Mjölet sväller ca 8 ggr i vätska (varmt eller kallt vatten). Kör med stavmixer för att undvika klumpar. Används t.ex. i såser, fryst frukt, glass mm. för att få en krämigare och tjockare konsistens. Innehåll: Guarkärnmjöl. Förvaring: Förvaras torrt och ej över normal rumtemperatur. Jag använder guarnkärnmjöl de få gånger det behövs. Det är mycket kolhydrater men det behövs ynka lite. Vet inte om det är Lchf vänligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted January 14, 2015 Share Posted January 14, 2015 Hmmm... undrar om det inte är det jag använder när jag ska göra citronsmör och sånt? Jag har slutat använda det i varma såser. Det är helt OK direkt, men när man värmer upp en matlåda blir det bara "slemmigt men mättande". Jag ska kolla när jag kommer hem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
barbafish Posted January 14, 2015 Share Posted January 14, 2015 Tack för tipsen! Ska prova göra egen vid tillfälle. Då kanske man tycker den är god bara för att den är hemlagad hur länge står sig hemmagjord majonäs i kylen? inte länge misstänker jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted January 14, 2015 Share Posted January 14, 2015 Tack för tipsen! Ska prova göra egen vid tillfälle. Då kanske man tycker den är god bara för att den är hemlagad hur länge står sig hemmagjord majonäs i kylen? inte länge misstänker jag. Mellan en och två veckor klara den sig nog, men den brukar inte räcka så länge! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lisabet Posted January 14, 2015 Share Posted January 14, 2015 Jag reder numera sås med cashewnötsmör. Det blir lite smak av det, men det tycker jag är gott. Det går inte åt så mycket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LottaJ Posted January 15, 2015 Share Posted January 15, 2015 Kung Markattas ekologiska grönsakbuljong i pulverform i glasburk är god och reder litegrand, det använder jag. Men den innehåller ingredienser som vissa kanske vill undvika: http://www.kungmarkatta.se/produkter/visa-produkt/gronsaksbuljongpulver-130g-729/ Annars så tar jag i lite maizena, det blir så otroligt ynka lite kh. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted January 15, 2015 Share Posted January 15, 2015 Kung Markattas ekologiska grönsakbuljong i pulverform i glasburk är god och reder litegrand, det använder jag. Men den innehåller ingredienser som vissa kanske vill undvika: http://www.kungmarkatta.se/produkter/visa-produkt/gronsaksbuljongpulver-130g-729/ Annars så tar jag i lite maizena, det blir så otroligt ynka lite kh. Den innehåller ju både majsstärkelse och jästextrakt...så det är inget jag skulle äta... Märkligt att Kung Markatta har en buljong som innehåller jästextrakt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LottaJ Posted January 15, 2015 Share Posted January 15, 2015 Den innehåller ju både majsstärkelse och jästextrakt...så det är inget jag skulle äta... Märkligt att Kung Markatta har en buljong som innehåller jästextrakt... Mjaaa, jag tror inte jag är så känslig, men har inte provat att utesluta majsstärkelse och ffa jästextrakt någon gång, så jag vet ju inte... så jag använder den. jag tror ofta att man lurar sig själv med ekologiskt och att det ska vara så "rent" om man väljer det, men så är ju inte fallet. Är man noga får man lusläsa innehållsförteckningen på ALLT!!! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marie-Anne Rohden Posted February 5, 2020 Share Posted February 5, 2020 Månadens brun 23g socker p0 100gram Man tar inte 100gram i en sås.Till sätter grädde vatten kryddor . Mazena vit till vit sås stuvad spenat .Då med mjölk. Har HbA1c PÅ 45. LCHF KOST SEDAN 2016 FRÅN 72-52 KG.NU 59.5. MAN MÅSTE JU SE INNEÅLL. MOT ANV MÄNGD. MVH MARIE-ANNE 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marie-Anne Rohden Posted February 5, 2020 Share Posted February 5, 2020 Mazena BRUN SKA DET STÅ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 5, 2020 Share Posted February 5, 2020 9 minuter sedan, Marie-Anne Rohden sade: Till sätter grädde Använder man grädde kan man ju slopa redning och bara låta koka lite längre så tjocknar ju såsen. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 5, 2020 Share Posted February 5, 2020 Iallafall, till detta ämne, en gnutta vetemjöl är lixom inte döden i grytan.. se i så fall att det är extra gluten i mjölet" Gluten gör såsen extra slemmig.. såvida man inte föredrar Shiratakimjöl. Dvs hela grejen med redning är att göra den slemmig! Nu får ni.. iallafall någon utav er sattra sig.. man kan äta mat med sås utan att den är slämmig! Så nu skall jag avslöja några knep.. ät all mat i Wiskeysås. skämtar, det är främst en massa torra kolhydrater som tarvar "slemmig " sås. Sååå. en liten tesked vetemjöl är knappast det värsta/Arrowrot, det handlar om mängder! Så sluta skylla på kolhydraterna i såsen.. vissa såser skall vara "slemmiga", fästa på de andra matvarorna! Dvs det handlar lixom väldans sällan om kolhydrater i sås.. som i stället de pasta/potatis/ris som de skall fästa på. Såå.. ta en tesked mjöl/arrowrot/shirataki/annat i såsen, ta helst Wiskeyn på helgen.. lita i samma rimliga proportioner! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts