Jump to content

Reda sås med mjöl?

Undeniably

Recommended Posts

Jag har lärt att man inte ska reda såser med mjöl i lchf.

Men när jag kollar kostbevakningen.se, innehåller 1 msk vetemjöl 7 kh. 1 msk borde vara tillräckligt för att reda en sås till 4 pers, altså under 2 kh pr person. Så med en köttbit och lite grönsaker blir det ju ändå strikt måltid? Är det någon annan orsak till att man inte ska använda mjöl?

• Like 1

Det finns enligt min mening ingen anledning att undvika redning med vetemjöl, potatismjöl, Maizena, arrowrot mm om man inte är allergisk/intolerant mot innehållet. Jag kommer få mothåll, men som du påpekar handlar det kolhydratmässigt om mycket små mängder. 

Om man äter LCHF kan en nackdel med mjölredning också vara att man binder en hel del vatten som mättar på bekostnad av fett. Kanske små tal, men många bäckar små och så kanske själva principen  ;)

• Like 3

Tack för era svar!

Jag försöker alltid undvika mjöl, absolut. Men ibland är det svårt, som tex när svärmor gör köttbullar och brun sås. Tanten vet att jag inte äter potatis, så jag får extra grönsaker och sådär. Men då kan jag ta en klick sås också. Man behöver ju inte ösa på, som man gör i vanliga fall med bea och andra smörsåser... :-)

• Like 4

Kopierar in från Bodystore, verkar vara ok

Beskrivning

Guarkärnmjöl EKO, 125 gram

Guarnkärnmjöl är ett ekologiskt förtjockningsmedel som är perfekt att ha i sitt LCHF-skafferi. Guarkärnmjölet passerar rakt igenom tarmen utan att tas upp av kroppen, och på så sätt slipper du onödiga kolhydrater i såsen!

Mjölet sväller ca 8 ggr i vätska (varmt eller kallt vatten). Kör med stavmixer för att undvika klumpar.

Används t.ex. i såser, fryst frukt, glass mm. för att få en krämigare och tjockare konsistens.

Innehåll: Guarkärnmjöl.

Förvaring: Förvaras torrt och ej över normal rumtemperatur.

Jag använder guarnkärnmjöl de få gånger det behövs.

Det är mycket kolhydrater men det behövs ynka lite.

Vet inte om det är Lchf vänligt.

Hmmm... undrar om det inte är det jag använder när jag ska göra citronsmör och sånt? Jag har slutat använda det i varma såser. Det är helt OK direkt, men när man värmer upp en matlåda blir det bara "slemmigt men mättande". Jag ska kolla när jag kommer hem.

Kung Markattas ekologiska grönsakbuljong i pulverform i glasburk är god och reder litegrand, det använder jag. Men den innehåller ingredienser som vissa kanske vill undvika:

http://www.kungmarkatta.se/produkter/visa-produkt/gronsaksbuljongpulver-130g-729/

Annars så tar jag i lite maizena, det blir så otroligt ynka lite kh.

• Like 2

Kung Markattas ekologiska grönsakbuljong i pulverform i glasburk är god och reder litegrand, det använder jag. Men den innehåller ingredienser som vissa kanske vill undvika:

http://www.kungmarkatta.se/produkter/visa-produkt/gronsaksbuljongpulver-130g-729/

Annars så tar jag i lite maizena, det blir så otroligt ynka lite kh.

Den innehåller ju både majsstärkelse och jästextrakt...så det är inget jag skulle äta...

Märkligt att Kung Markatta har en buljong som innehåller jästextrakt...

Den innehåller ju både majsstärkelse och jästextrakt...så det är inget jag skulle äta...

Märkligt att Kung Markatta har en buljong som innehåller jästextrakt...

Mjaaa, jag tror inte jag är så känslig, men har inte provat att utesluta majsstärkelse och ffa jästextrakt någon gång, så jag vet ju inte... så jag använder den.

jag tror ofta att man lurar sig själv med ekologiskt och att det ska vara så "rent" om man väljer det, men så är ju inte fallet.

Är man noga får man lusläsa innehållsförteckningen på ALLT!!!

• Like 1

• 5 years later...

Iallafall, till detta ämne, en gnutta vetemjöl är lixom inte döden i grytan.. se i så fall att det är extra gluten i mjölet"

Gluten gör såsen extra slemmig.. såvida man inte föredrar Shiratakimjöl.

Dvs hela grejen med redning är att göra den slemmig!

Nu får ni.. iallafall någon utav er sattra sig.. man kan äta mat med sås utan att den är slämmig!

Så nu skall jag avslöja några knep.. ät all mat i Wiskeysås. skämtar, det är främst en massa torra kolhydrater som tarvar "slemmig " sås.

Sååå. en liten tesked vetemjöl är knappast det värsta/Arrowrot, det handlar om mängder!

Så sluta skylla på kolhydraterna i såsen.. vissa såser skall vara "slemmiga", fästa på de andra matvarorna!

Dvs det handlar lixom väldans sällan om kolhydrater i sås.. som i stället de pasta/potatis/ris som de skall fästa på.

Såå.. ta en tesked mjöl/arrowrot/shirataki/annat i såsen, ta helst Wiskeyn på helgen.. lita i samma rimliga proportioner!