Malin80 Posted January 12, 2015 Share Posted January 12, 2015 Hej alla ni kunniga människor! Jag hoppas på ärlig hjälp nu och inte "hur kan du äta sånt?!"Jag är kvinna, 35 år och har börjat styrketräna samt äta 5000 IE D-vitamin+1 gram äggskal (ca 90% kalcium) per dag för att bygga upp "ett kapital" inför ålderns höst, så att säga. Benskörhet blir ju mindre troligt om jag har tätare benmassa. Jag vill även ha starkare muskler för att stärka olika leder, framför allt i ryggen och axlarna, förebygga ledvärk och så. Men så har jag läst någonstans att om man äter mer kalcium än som används i nervsystemet och skelettet så skulle det kunna orsaka åderförkalkning och vävnadsförkalkning. Men det låter så förenklat/förlegat så jag undrar om det stämmer. Som den gamla synen att "man blir fet av fett". Sedan tidigare äter jag regelbundet även nässlor som "multivitamin/mineral". Det är rikt på vitamin K tror jag. Min fråga är alltså: Kan jag äta 1 gram äggskal + 5000 IE D-vitamin utan risk?Tack på förhand! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted January 12, 2015 Share Posted January 12, 2015 Jag tycker 5000 IE D-vitamin låter väldigt mycket. Men alla är ju olika ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 12, 2015 Share Posted January 12, 2015 Det du ska tänka på om du tar hög dos D3 och/eller kalcium-tillskott är att se till att få i dig vitamin K2. Lustigt nog skrev jag tidigare i kväll några rader om just detta: http://forum.kostdoktorn.se/topic/6114-artikel-av-dr-mercola-om-k1-och-k2/ D3 förbättrar absorptionen av kalcium ur maten, och tar du då dessutom tillskott av kalcium, så kan det dels blir väldigt mycket men framför allt så "vet" kalcium inte vart det ska ta vägen - till skelett och tänder och inte mjuk vävnad såsom blodkärl. EDIT: Det är riktigt att nässlor och andra gröna bladgrönsaker är rika på K-vitamin, men det är då K1, som behövs för att blodet ska koagulera. K2 är kemiskt mycket likt, men har helt andra funktioner i kroppen. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoppetossa Posted January 12, 2015 Share Posted January 12, 2015 Så intressant Kjell, jag läste det du skrev tidigare. Samt även på nätet om K2. Men min fråga är var köper du ditt K2 kosttillskott. Vill prova om det kan sänka mitt gränsvärdesblodtryck. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 12, 2015 Share Posted January 12, 2015 Jag köper denna: http://www.shopping4net.se/Haelsokost/Vitaminer/A-D-E-K/K2-vitamin.htm 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted January 12, 2015 Share Posted January 12, 2015 Jag äter 5000 IE D3 från september till april. Under förkylningsperioder - hos mig eller andra - kan jag öka till 10 000 IE under en period. Sen en månad tillbaka tar jag även K2, 100 - 200 mg/dag. Inget extra kalcium, tror att jag får i mig tillräckligt av detta genom maten - tror mera på kombinationen D3/K2 då... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 12, 2015 Share Posted January 12, 2015 Jag köper D med K2.. på samma ställe! Sen så.. äggskal lär vi nog inte ta upp, det är inte i den formen att det tas upp vad jag förstår! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoppetossa Posted January 12, 2015 Share Posted January 12, 2015 Tack för snabba svar. Härligt . Nu beställt och snart förhoppningsvis ingen benskörhet och lägre blodtryck. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bosse50 Posted January 13, 2015 Share Posted January 13, 2015 Dr. Joseph Mercola skriver också att det avgörande att samtidigt äta fett tillsammans med intaget av K2 för att det skall tas upp av kroppen. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted January 13, 2015 Share Posted January 13, 2015 Det är viktigt att förstå att fettlösliga vitaminer interagerar, dvs upptaget varierar beroende på om man ex. enbart får i sig vitamin D eller om man kombinerar vitamin A + D (vilket naturligt sker ex. i tran, dvs fiskleverolja). Även K2 är en viktig mikronutrient i sammanhanget. En bra redogörelse av Chris Masterjohn finns här: 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted January 13, 2015 Share Posted January 13, 2015 Jag börjar bli ålderstigen och är mån om att inte utveckla mer benskörhet än nödvändigt, så att säga. Jag har ofta läst uppmaningar om att undvika mejeriprodukter, om man har hamnat på en platå i viktnedgången. Jag har ingen övervikt, men däremot lite trista valkar runt midjan. Är lite frestad att hoppa över mina dagliga 3 skivor ost och ca 1/2 dl grädde för att få bort dem. Men hur går det då med intaget av kalk? (Mina långa hundpromenader har ingen inverkan på valkarna tyvärr, men möjligen på bibehållandet av benmassan.) PS. Jag äter varje dag D3, K2 och magnesium. Och en massa fett förstås... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malin80 Posted January 13, 2015 Author Share Posted January 13, 2015 Jag köper D med K2.. på samma ställe! Sen så.. äggskal lär vi nog inte ta upp, det är inte i den formen att det tas upp vad jag förstår! Nej det är sant att äggskal (kalciumkarbonat) inte tas upp i kroppen men om jag äter det så löser det sig i magens saltsyra (saltsyra=HCL=vätejoner och kloridjoner) till kalciumjoner och karbonatjoner. Karbonatjonerna reagerar med vätejonerna och bildar koldioxid och vatten. Kvar i magsäcken får man kalciumjoner som kan tas upp i kroppen samt kloridjonerna från saltsyran. (Kalciumklorid används inom sjukvården när en person har för låg nivå kalcium). Man kan också lösa upp äggskalet i ett glas med citronsyralösning (vätejoner och citratjoner) som också bryter ner detta till kalciumjoner och karbonatjoner. Karbonatjonerna reagerar även här med vätejonerna och bildar koldioxid och vatten. Det bildas små bubblor runt äggskalsbitarna, mer om man värmer det. Det är koldioxid som bildats. Kvar får man kalciumcitrat i löst form i glaset. Dessa lösta kalciumjoner kan också tas upp av kroppen. Kalciumcitrat används i vissa kalciumtillskott eftersom det inte är beroende av magens förmåga att producera saltsyra. När man äter kalciumkarbonat så förbrukas ju magens saltsyra men om man är frisk så bildas mer hela tiden, så mycket som behövs. Men om man är äldre eller om man äter Omeprasol eller liknande så ska man inte äta kalciumkarbonat. Då är det bättre med kalciumcitrat, tex. Kalcium optimal från apotek. Men andra kalciumtillskott innehåller kalciumkarbonat. Det är billigt och funkar bra om man är frisk som sagt, tex. Calcitugg från apotek. Om man tar någon medicin ska man fråga sin läkare först om kalciumtillskott påverkar medicinen. Det kan det göra, tex. vissa antibiotika och levaxin. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 13, 2015 Share Posted January 13, 2015 A, D, E och K är de fettlösliga vitaminerna. De hänger som ovan sagts samman och upptaget underlättas av fett i maten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Britt-Mari Posted January 14, 2015 Share Posted January 14, 2015 Är det ok med några timmar mellan intag av Levaxin och Magnesiumcitrat? Magnesium är väl positivt för omvandling från T4 till T3? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted January 14, 2015 Share Posted January 14, 2015 Är det ok med några timmar mellan intag av Levaxin och Magnesiumcitrat? Magnesium är väl positivt för omvandling från T4 till T3? Minst två timmar sa min läkare. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Sundström Posted March 29, 2015 Share Posted March 29, 2015 Har börjat spara på äggskalen sen någon månad tillbaka. Mest med tanke på komposten, dvs trädgården. Men så dök tanken upp att varför äter man inte skalet också? Den ska ju tydligen vara full med bra näringsämnen. Jag har inte hittat forskningsrapporter än, dock två hänvisningar till en sådan (okänd för mig) med ungefär samma innehåll. Detta citat från Expressen (10 tips – det här kan du göra med äggskal, 05 sep 2014 17:30); "11. Ät skalen Forskning har visat att äggskalet är en stor källa av kalcium (över 90 %!) men även fluor, koppar, järn, mangan, molybden, fosfor, svavel, zink, kisel med mera. Skölj skalet noga och ta bort innehållet. Skölj skalen igen och koka fem minuter. Krossa skalen till pulver i en mortel. Ät till frukost- på yoghurt eller gröt. Dosering är 1,5 g till 3g, beroende på ålder. " Det står inte om doseringen gäller per dag, år eller liv... Men det är ju typiskt för icke-forskare :-) och sådana som försöker förstå men förenklar för mycket. Nu är inte häckling det som var målet. Kan vi utröna hur bra äggskal är att äta, hur mycket och eventuella faror. Finns kunskapen här oss er? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 29, 2015 Share Posted March 29, 2015 Misstänker att det samma som med potatismjöls förmåga att höja blodsockret? Det är ställt utom allt tvivel att vi kan bryta ner resistent stärkelse i magen/tunntarmen.. men i realiteten sker det i väldigt liten grad. Detsamma gäller förmodligen för äggskal.. behandlar du dessa med olika mekaniska/kemiska processer innan du äter dem så ökar upptaget.. lika med potatismjöl. Det handlar altså om tid, ensymer, PH, kemiska reaktioner, substrat att binda till.. och olika biologiska funktioner i tolvfingertarmen. Vi tar upp mineraler väldigt dåligt, de behöver som regel vara organiskt bundna.. ickeorganiska mineraler passerar som regel oftast rätt igenom. Dvs mineraler bör helst intas i riktig mat, där de är bundna till något organiskt substrat. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Sundström Posted March 29, 2015 Share Posted March 29, 2015 Ägg är enligt min mening riktig mat. Skalet är bundet till ett organiskt substrat. Så alltså skulle det funka att äta hela ägget och därmed få i sig en massa nyttigt skit. Då återstår egentligen bara frågan; Hur mycket är nyttigt och när blir det skadligt. Hur att få i sig skalen är väl inte helt enkelt heller. Knastret mellan tänderna är inte mysigt alls Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kahavia Posted March 29, 2015 Share Posted March 29, 2015 Här är för övrigt länken till äggskalstipsen http://www.expressen.se/leva-och-bo/10-tips--det-har-kan-du-gora-med-aggskal/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts