Jump to content

Hjälp med Gymnasiearbete!!

desireeryd

Recommended Posts

Hej!
Jag heter Desirée, är 18 år och läser samhällsvetenskap sista terminen i trean.
För att få gymnasieexamen ska man skrivit ett godkänt gymnasiearbete. Jag har beslutat mig att skriva om vad människan är avsedd att äta, om LCHF och om fettskräcken eftersom det är ett intresse jag redan har. Jag vill att folk i min egen ålder ska förstå hur viktigt det är att ta hand om sig själv och sluta leva efter idealet att tonåringar ska skita i vad de äter och leva efter mottot "you only live once" med infallsvinkel att man ska passa på att äta prinsesstårta till lunch varje dag, för man lever ju bara en gång. Det är trots allt vi unga som måste föra kampen mot sockret och övervikt vidare.

Gymnasiearbetet ska vara en utredande undersökning med en eller flera frågeställningar och helst utifrån en tidigare undersökning man läst. Behöver alla tips jag kan få hur jag ska komma igång och vad mina frågeställningar ska vara!
Tesen i arbetet ska vara tydlig men jag har svårt att komma på någon som fungerar. Jag brinner för ämnet och eftersom övervikt är ett samhällsproblem passar ämnet i alla fall bra ihop med min utbildning.

Många i min klass delar ut enkäter och en idé vore kanske att fråga ungdomar hur de ser på fett, kolhydrater osv eftersom vi i skolan faktiskt FORTFARANDE fått lära oss i årskurs 2  att man ska äta margarin och brödskivor till maten.
Behöver fler förslag på frågor jag kan ställa om en enkät blir aktuellt!

Jätte tacksam för ALLA svar och idéer jag kan få!! 
  • Like 5

Fråga om de vet skillnaden mellan en kolhydrat och en kalori!

Finns nog ingen som vet att det är onyttigt med socker, men vad är det som omvandlas till blodsocker?

Fråga om det är olika mycket energi i en kalori kolhydrat eller en kalori fett!

• Like 7

Förslag på själva arbetet:

Jämför tex en kalori grönkål med en kalori smör , en kalori vetemjöl och en kalori kött.

Beskriv hur de används av kroppen, får bli en kraftig förenkling men ändå.

Kalori för att det är en populär och missbrukad enhet.....en kalori är en kalori är en kalori brukar det ju heta från vissa håll.

Rättelse: den mängd av varan som ger en kalori förstås.

Publicera gärna en sammanfattning av arbetet här.

• Like 2

Jag vill inte avskräcka dig, men måste säga att ämnet du valt för ditt arbete är i sig YOLO.

Jag har lärt min son att alltid skriva att "mättat fett är farligt för hjärtat" på prov i biologin och hemkunskapen, och att äta vegetariskt är hälsosammast för människan, att man alltid ska välja lättmjölk och lättmargarin när man kan. Han får mycket bättre betyg nu när han låtsas tro på vad som står i boken och på lärarna!

Väljer du ändå att stå fast vid ditt val av ämne är du modig och jag hoppas på att du har vettiga lärare! Lycka till!

• Like 4

Jag vill inte avskräcka dig, men måste säga att ämnet du valt för ditt arbete är i sig YOLO.

Jag har lärt min son att alltid skriva att "mättat fett är farligt för hjärtat" på prov i biologin och hemkunskapen, och att äta vegetariskt är hälsosammast för människan, att man alltid ska välja lättmjölk och lättmargarin när man kan. Han får mycket bättre betyg nu när han låtsas tro på vad som står i boken och på lärarna!

Väljer du ändå att stå fast vid ditt val av ämne är du modig och jag hoppas på att du har vettiga lärare! Lycka till!

Håller med delvis.

Väljer man ett ämne som är kontroversiellt på något vis gäller det att vara påläst och HA KOLL på sina källor! I det ingår att referera till dem på vedertaget sätt. Vilket ju varierar beroende på vem som bestämmer.. I ett eget arbete har man ändå mer kontroll över detta än vid till exempel prov.

Men visst.. Jag skulle nog lägga lite tid på att kolla med handledaren, skriva en ordentlig arbetsplan där det klart framgår vilken tes man tänker sig att driva. Verkar då handledaren alltför avogt inställd kanske man väljer att rädda betyget istället..?

Samtidigt som jag innerligt hoppas att lärarna nuförtiden inte är så jäkla inskränkta!

• Like 3

Samtidigt som jag innerligt hoppas att lärarna nuförtiden inte är så jäkla inskränkta!

Tyvärr är de nog det. De blir jättearga, speciellt om man är påläst. De allra flesta människor blir bara ännu argare ju bättre påläst man är. Det gäller inom alla fält - vi i familjen har varit aktivister inom andra fält i mer än tio års tid. Boken som används i hemkunskapen om näringslära på min sons skola är skriven och utgiven av SLV.

• Like 1

Fast nog vill jag tro att alla lärare inte är så inskränkta ...

Ett Gymnasiearbete ska väl heller inte behöva "bevisa" något egentligen, man kan skriva om de olika teorier som finns i ämnet och inte behöva ta ställning själv till vad man kommit fram till, utan bara föra en saklig diskussion som slutkläm på arbetet.

Betyget på gymnasiearbetet är idag Godkänt eller Icke Godkänt, så har man bara genomfört det som skall ingå i arbetet så tycker jag inte att betyget ska vara något orosmoment, bara för att handledaren kanske inte delar samma åsikter som de resultat man kommit fram till :)

• Like 2

Det är skillnad mellan att skriva rätt på prov, då visar man mest att man läst böcker, hört vad läraren har sagt!

Gör man en uppsats handlar det mer om att ta upp ett ämne och leda det i bevis.. åtminstone göra slutsatserna trovärdiga!

Oså skall man har referenser, här har du en höjdare, en professor och i läkartidningen! 

Fettintag och kardiovaskulär hälsa – är vi helt felinformerade?

http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=8291

• Like 4

Jag skriver i princip exakt lika gymnasiearbete som du. Först gör jag en undersökning om fysiologin och kemin i det hela. Sedan har jag tänkt göra en enkät för personer som äter LCHF, och hur de upplever skillnaden. Sedan vill jag även, som du, ha med en enkät som hänvisar till ungdomars medvetenhet om kost. 

• Like 1

Är inte förmåga att reflektera och söka egen kunskap något som ska ge högt betyg? I det här fallet skulle det vara ett från boken avvikande svar, baserat på läsning av vetenskapliga artiklar. Man kan t ex svara "I läroboken står xxx, men enligt nyare vetenskapliga rön kan detta ifrågasättas pga yyy."

• Like 4

Bedömningskriterier för betyg A, Biologi, årskurs 9:

http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/grundskoleutbildning/grundskola/biologi

"Eleven kan samtala om och diskutera frågor som rör hälsa, naturbruk och ekologisk hållbarhet och skiljer då fakta från värderingar och formulerar ställningstaganden med välutvecklade motiveringar samt beskriver några tänkbara konsekvenser. I diskussionerna ställer eleven frågor och framför och bemöter åsikter och argument på ett sätt som för diskussionerna framåt och fördjupar eller breddar dem. Eleven kan söka naturvetenskaplig information och använder då olika källor och för välutvecklade och väl underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans. Eleven kan använda informationen på ett väl fungerande sätt i diskussioner och för att skapa välutvecklade texter och andra framställningar med god anpassning till syfte och målgrupp."

[...]

Min kommentar: Ingenstans står att man ska rapa upp det som står i läroboken som en sanning. Istället ligger fokus helt på att t ex kunna skilja fakta från värderingar (sic!), kunna motivera sina ställningstaganden väl (notera alltså: oavsett vilka dessa ställningstaganden är), leverera välunderbygga resonemang och kunna föra diskussionen framåt.

• Like 1

• 5 weeks later...

Jättebra val av ämne för gymnasiearbete! Isazejs upplägg verkar mycket bra.

En sak som ofta slår mig är att många inte förstår hur stor inverkan kosten har. Inte sällan är eventuell förståelse mest fokuserad på viktnedgång (och ofta är den förståelsen mycket begränsad/felaktig). Men hur många förstår att rätt kost kan vara skillnaden som gör att man slipper att lida av ADHD, epilepsi, eller t o m en så tung mental börda som schizofreni? Hade verkligen varit intressant att veta hur många som verkligen greppar potentialen i bra kost.

Angående betyg så tror jag ni kan få mycket stöd här ifall läraren skulle krångla - då får vi hjälpas åt att upplysa läraren så att betyget blir rättvist.

• Like 2

För övrigt är jag i princip klar med mitt gymnasiarbete nu, vilket kommer ställas ut på Unga Forskares utställning i mars. Jag är ganska nöjd med resultatet och glad att jag valde detta ämne. Håller med Xiro om att kosten är så otroligt mycket viktigare än vad de flesta verkar förstå. Just det jag ville belysa med min rapport, samt hur fel vetenskapen kan gå när den hamnar i händerna av politiska och industriella intressen. 

• Like 6