desireeryd Posted January 12, 2015 Share Posted January 12, 2015 Hej! Jag heter Desirée, är 18 år och läser samhällsvetenskap sista terminen i trean.För att få gymnasieexamen ska man skrivit ett godkänt gymnasiearbete. Jag har beslutat mig att skriva om vad människan är avsedd att äta, om LCHF och om fettskräcken eftersom det är ett intresse jag redan har. Jag vill att folk i min egen ålder ska förstå hur viktigt det är att ta hand om sig själv och sluta leva efter idealet att tonåringar ska skita i vad de äter och leva efter mottot "you only live once" med infallsvinkel att man ska passa på att äta prinsesstårta till lunch varje dag, för man lever ju bara en gång. Det är trots allt vi unga som måste föra kampen mot sockret och övervikt vidare. Gymnasiearbetet ska vara en utredande undersökning med en eller flera frågeställningar och helst utifrån en tidigare undersökning man läst. Behöver alla tips jag kan få hur jag ska komma igång och vad mina frågeställningar ska vara! Tesen i arbetet ska vara tydlig men jag har svårt att komma på någon som fungerar. Jag brinner för ämnet och eftersom övervikt är ett samhällsproblem passar ämnet i alla fall bra ihop med min utbildning. Många i min klass delar ut enkäter och en idé vore kanske att fråga ungdomar hur de ser på fett, kolhydrater osv eftersom vi i skolan faktiskt FORTFARANDE fått lära oss i årskurs 2 att man ska äta margarin och brödskivor till maten. Behöver fler förslag på frågor jag kan ställa om en enkät blir aktuellt! Jätte tacksam för ALLA svar och idéer jag kan få!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts