Jump to content

Övergångsbesvär eller magsjuk

elchtzeasar

Recommended Posts

Hej,

Jag började med LCHF igår, främst som ett sätt att gå ner i vikt. Jag vaknade hungrig och bra i magen, men under dagen gick det fort utför. Under kvällen var jag så dålig att jag omöjligt kan jobba, och nu undrar jag om jag är magsjuk eller har övergångsbesvär? Jag åt följde:

Frukost: Äggröra på 3 ägg (stekt i kokosolja), bacon

Lunch: lax med spenat, citronsås, sallad och en klick smör

Middag : fläskkarré med rotgrönsaker, sallad samt en klick bearnässås

Mot lunch började magen bli orolig. Lunchen tog en timme och jag fick slänga mat (händer ALDRIG annars), samma sak på middagen.

Jag har haft helt rinnande avföring som kommer ofta (säkert 10-15 ggr eller mer), ont i huvudet, yrsel och allmänt illamående. Provade med salt i vatten, vilket gjorde det bättre men inte bra.

Jag har läst om övergångsbesvär, och att folk haft dem i flera veckor, men jag kan omöjligt må så här dålig under en sånn period. Det skulle kunna vara magsjuka, men om det inte är det måste jag sluta för så här kan jag inte må under en längre period. Det som stör mig är att jag inte tycker kosten är så mycket mer extrem än vad jag äter i vanliga fall, så jag förstår inte varför jag skulle reagera så här på den...

Är det någon som vet något bra sätt att veta om det är kosten eller bara ett inträffande? Någon med liknande erfarenheter? Tacksam för svar.

Ta en msk hela vitpepparkorn. Det får diarren att lugna ner sej. Jag ser inte varför du skulle kunna bli sjuk av maten. Man kan få lite konstig mage i början om man överdoserar kokosolja men det har du ju inte gjort. Viktigt att ersätta vätska och salt när du har diarre

Jag tippar på magsjuka om kosten inte skiljer sig dramatiskt mot vad och framför allt hur mycket fett du åt tidigare. En övergång från fettsnål kost till fettrik kost över natt kan nog kanske göra magen instabil, och om du går från mycket kolhydrater till väldigt lite kolhydrater kan du säkert drabbas av lågt blodsocker som kan ge huvudvärk, yrsel och illamående. I mitt tidigare liv med mycket kolhydrater kunde jag må så om jag hoppade över lunchen.... mycket otrevligt.

Nu för tiden måste jag påminna mig om att det är lunchrast trots att jag nästan aldrig äter frukost  :)

Ägg och bacon är mycket fett i, likaså laxen så du behöver kanske inte tillsätta extra fett till den. Kolla gärna vad maten ger för proportioner i t ex kostbevakningen.se. 

Håller det i sig får du väl backa bandet och göra övergången mindre dramatisk. Hoppas att det stabiliserar sig!

• Like 1

Hej igen. Igår var det bättre men inte bra. Däremot har jag haft ledvärk och febersvettningar under em/natt, vilket jag tycker talar mot kosten. Jag gör ett litet avbrott med dieten nu eftersom magen blir som en klump av fast mat, men ska börja igen så fort jag är frisk.

Tack för alla svar!

Hej igen. Igår var det bättre men inte bra. Däremot har jag haft ledvärk och febersvettningar under em/natt, vilket jag tycker talar mot kosten. Jag gör ett litet avbrott med dieten nu eftersom magen blir som en klump av fast mat, men ska börja igen så fort jag är frisk.

Tack för alla svar!

Det låter absolut som en otrevlig magbacillusk..

Krya på dig!