Erik 2 Posted January 13, 2015 Share Posted January 13, 2015 Efter 1,5 år utan vete, råg och korn har vi märkt att vi inte längre längtar efter de stora biffarna som tidigare alltid var en del av veckomatsedeln. Min tanke är att vi inte längre lider av de brister som spannmålskonsumtion ger upphov till, som brist på järn, zink, B12, mfl, och att kroppen därför inte längre behöver tillskott av dessa ämnen via biffarna. Dock ingen skillnad vad gäller smaken för annat kött som fläsk och kyckling, och det smakar fortfarande gott med biffar men den där längtan är borta. Någon annan som upplevt samma sak? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusH Posted January 13, 2015 Share Posted January 13, 2015 Jag tycker inte heller att biffar av nötkött är så gott som jag förr tyckte. Men jag äter gärna nötfärsbiffar och nötköttsgrytor och nötrullader och rostbiff. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted January 13, 2015 Share Posted January 13, 2015 Inte med kött men med fettet. Det första året ungefär hade jag banne mig kunnat bada i alla sorters mättade fetter. Bearnaise, fläskranden, smöööör, fettranden på får och nöt, kokosfett i kaffet. Sen gick det över. Det är gott men inte på det där gemigmerNUUUUU-sättet. Faktum är, nu när jag tänker efter, att jag aldrig numera längtar efter olika sorters på det där sättet jag ofta gjorde innan. Jag njuter av maten men på ett lugnt sätt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted January 13, 2015 Share Posted January 13, 2015 Aha... det är kanske därför vi inte så ofta firar med entrecote och gör stek längre. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted January 13, 2015 Share Posted January 13, 2015 Intressant tråd och dito kommentarer! Jag har under året levt förhållandevis "experimentellt" avseende min kosthållning (än mer än vanligt). Utan att gå in på detaljer så har det varit grundat kring en tanke om att leva väldigt spartanskt och se vad jag s.a.s. "kommer undan med" ur ett näringsperspektiv. Inslaget av främst nötkött har inte alls varit så stort som normalt. Suget och begäret efter just nötkött är dock något som är gigantiskt nu! Säga vad man vill om animalier överlag men få - också näringsrika - sådana slår nötkött vad gäller näringspotential. Den gamle kroppsbyggartränarlegenden Vince Girondas strikta formtoppningsdiet bestående av ägg + nötkött 3 ggr/dag var nog inte alls så tokigt trots allt då det nyttjar två extremt näringsriktiga animalier under en fas då kroppen måste gå på sparlåga sett till energiintag och kroppsliga krav. En väldigt minimalistisk men ändå fungerande kosthållning skulle utan större tvekan kunna reprepresenteras av just kombinationerna ägg och nötkött (stekt i smör) samt, för att åstadkomma bättre allsidighet och komplettering av näringsämnen, grönbladiga vegetabilier. Jag skulle möjligtvis vilja ordinera en skvätt tran på morgonen förutom detta. Visst går det att få till ännu mer näringsriktig kost och visst finns det självfallet synpunkter på en så här snäv och strikt kosthållning men baserat på mina egna erfarenheter så tror jag man är väldigt hemma sett till helheten på en kost liknande detta. För övrigt tycker jag det är intressant detta med att när man behandlar kroppen som den vill bli behandlad så börjar den tala till en och de signaler den kommunicerar går att lita på sett till ex. sådant som näringsbehov och liknande. Det här gäller även träning och inte bara kosten. Uttryckt annorlunda så är en kropp som är s.a.s. "kalibrerad" på detta sätt ens bästa vän och - kanske - en långt bättre dietist/träningscoach än vad som går att köpa för pengar. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted January 13, 2015 Share Posted January 13, 2015 Efter 1,5 år utan vete, råg och korn har vi märkt att vi inte längre längtar efter de stora biffarna som tidigare alltid var en del av veckomatsedeln. Min tanke är att vi inte längre lider av de brister som spannmålskonsumtion ger upphov till, som brist på järn, zink, B12, mfl, och att kroppen därför inte längre behöver tillskott av dessa ämnen via biffarna. Dock ingen skillnad vad gäller smaken för annat kött som fläsk och kyckling, och det smakar fortfarande gott med biffar men den där längtan är borta. Någon annan som upplevt samma sak? Ja, faktiskt när jag tänker efter så är det lika för mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts