Edit Posted January 13, 2015 Share Posted January 13, 2015 Hej Blir inte av med min magkatarr, vill gärna ha bra tips. Jag har ätit Lchf i 11 månader och har haft ont i magen i 10 av dem. Det började med en typ maginfluensa eller annan maghistoria som inte vill ge sej. Magen är som en köttkvarn när jag ätit. Mullrar och kurrar, sen bli jag helt uppblåst och bara rapar, i timtal. Alla dagar är inte lika illa men den där uppblåstheten finns där. Äter inga mediciner (förutom esomeprazol som jag får ta lite då och då), men har lite oro med jobb som jag tror kan ställa till det. Äter probion nästan till varje måltid. Finns det någon därute som har erfarenhet så tar jag gärna emot tips Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bitte Posted January 13, 2015 Share Posted January 13, 2015 Jag blev av med min katarr efter tre dagar på lchf! Dock är jag fortfarande känslig för vissa saker - oskalad gurka och rå paprika t ex. Äter du mycket råa grönsaker? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edit Posted January 13, 2015 Author Share Posted January 13, 2015 Nej, inte mycket. Idag har jag inte ätit några färska grönsaker men har ont och är uppblåst. Men tack för tipset, jag ska hålla det på låg nivå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bitte Posted January 13, 2015 Share Posted January 13, 2015 Ett annat tips är att dricka en kopp kamomillte när du får känningar. Det lugnar ner magen! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malin303 Posted January 13, 2015 Share Posted January 13, 2015 Jag tycker du ska kolla in om FODMAP kan vara något att testa, som elimineringsdiet om inte annat! Min Gubbe lider av "skräpsjukdomen" IBS, som ofta startar med en rejäl magsjuka eller en antibiotikakur. Då kan man testa att systematiskt utesluta vissa livsmedel i några veckor för att senare återinföra dem ett och ett. Då får man en klarare bild över vad det är som ställer till det.. Det är inga större problem att kombinera med LCHF Googla på FODMAP o kolla, o lycka till 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edit Posted January 13, 2015 Author Share Posted January 13, 2015 Tack för tipsen ovan. Ska läsa på om FODMAP. Jag har ingen diarré, utan detta sitter högt upp i magen, mellan revbenen. Jag kan bli hur uppblåst som helst av en kopp varmt vatten med kokosolja i och sedan rapa fram till lunch :-) Och illamående. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evadal0708 Posted January 13, 2015 Share Posted January 13, 2015 Något som jag tycker är bra för bullriga magar är benbuljong och surkål. Jag kokar ben i "buljongkryddor" , salt och några msk citronsaft i en stor kastrull i minst tre timmar. Sedan häller jag upp buljongen i burkar som jag fryser och använder en i taget. Jag dricker buljongen varje morgon. Känns det riktigt jobbigt dricker jag morgon och kväll. Jag köper surkål som INTE är pastöriserad och äter några matskedar per dag. I perioder har jag ätit någon msk potatismjöl utrört i kallt vatten. Detta lär ska göra de goda magbakterierna i tjocktarmen fler och på gott humör! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edit Posted January 13, 2015 Author Share Posted January 13, 2015 Tackar, ska koka benbuljong, under tiden ben införskaffas så dricker jag kycklingbuljong ( köpt i flaska) men kanske bättre än inget. Surkål påbörjades igår, väntar att den ska börja jäsa. Potatismjöl håller jag på med. Det är nog inte tjocktarmen som är problemet, utan en dum magkatarr högt i magen. Bor inte i någon stor stad så surkål kan vara svårt att hitta här. Något tips på vad surkålen heter/märke? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Britt-Mari Posted January 13, 2015 Share Posted January 13, 2015 Tips från mig TISTELVINDS mjölksyrade grönsaker. Sen borde du nog få hjälp med remiss för titt ner i magsäcken, gastrskopi tror jag det heter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted January 13, 2015 Share Posted January 13, 2015 Efter en magsjuka är det inte helt ovanligt att man kan få en tillfällig laktosintollerans. Prova att utesluta alla mjölkprodukter ett tag och se om det ger nån effekt. För mig med IBS funkar inte probiotikatabletter, då de innehåller andra ämnen som min mage inte tycker om... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Makkhatran Posted January 13, 2015 Share Posted January 13, 2015 Hej Blir inte av med min magkatarr, vill gärna ha bra tips. Jag har ätit Lchf i 11 månader och har haft ont i magen i 10 av dem. Det började med en typ maginfluensa eller annan maghistoria som inte vill ge sej. Magen är som en köttkvarn när jag ätit. Mullrar och kurrar, sen bli jag helt uppblåst och bara rapar, i timtal. Alla dagar är inte lika illa men den där uppblåstheten finns där. Äter inga mediciner (förutom esomeprazol som jag får ta lite då och då), men har lite oro med jobb som jag tror kan ställa till det. Äter probion nästan till varje måltid. Finns det någon därute som har erfarenhet så tar jag gärna emot tips Hej Edit Jag har också haft väldiga magproblem med LCHF framförallt med illamående och diarreer. Jag tar nu Bio-Gest som innehåller saltsyra och pancreas enzymer. Det kan vara så att man faktiskt inte har tillräcklig syra i magen och då bryts imaten inte ner så fort och bra som den ska. Enzymerna kan behövas för att bryta ner fettet. Jag tar Bio-Gest vid behov och får faktiskt omedelbar effekt på illamåendet vilket är fantastiskt. Kan ju inte lova att det fungerar för dig dock. Har köpt den på http://www.femalebalanceshop.com/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edit Posted January 13, 2015 Author Share Posted January 13, 2015 Åh vad mycket bra tips jag får. Tusen Tack Har beställt Bio-Gest och hoppas på det. Har provat Metagest som har hjälp ibland. Ska ta bort laktos. Äter aldrig fil men använder smör, grädde och créme fraiche. Det finns ju laktosfritt om man skulle vilja. Hårdost bör nog gå om ett tag. Vill ogärna gör gastroskopi, har gjort det för ett antal år sedan då jag hade liknande problem och då fick jag bara Nexium mot besvären. Nej, det blir till att vara lite strikt med maten och prova alla tips jag får. Trivs annars så bra med Lchf, aldrig hungrig på det sätt som jag var förut. Håller vikten (har aldrig varit överviktig) trots värsta klimakterieålder :-) 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted January 13, 2015 Share Posted January 13, 2015 Åh vad mycket bra tips jag får. Tusen Tack Har beställt Bio-Gest och hoppas på det. Har provat Metagest som har hjälp ibland. Ska ta bort laktos. Äter aldrig fil men använder smör, grädde och créme fraiche. Det finns ju laktosfritt om man skulle vilja. Hårdost bör nog gå om ett tag. Vill ogärna gör gastroskopi, har gjort det för ett antal år sedan då jag hade liknande problem och då fick jag bara Nexium mot besvären. Nej, det blir till att vara lite strikt med maten och prova alla tips jag får. Trivs annars så bra med Lchf, aldrig hungrig på det sätt som jag var förut. Håller vikten (har aldrig varit överviktig) trots värsta klimakterieålder :-) Smör brukar funka för de flesta, det innehåller så oerhört små mängder av laktos, men grädde, creme fraiche och liknande kan det nog vara en idé att plocka bort ett tag. Förresten, har du kollat om du har tillräckligt med magsyra? Även brist kan ju ge liknande symtom. Går att kolla med bikarbonat, helt ofarligt. Minnns inte exakta proportioner, men typ en tsk bikarbonat i ett halvt glas vatten, på fastande mage. Om du sen INTE rapar inom en halvtimme så är det sannolikt för lite magsyra... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edit Posted January 13, 2015 Author Share Posted January 13, 2015 Smör brukar funka för de flesta, det innehåller så oerhört små mängder av laktos, men grädde, creme fraiche och liknande kan det nog vara en idé att plocka bort ett tag. Förresten, har du kollat om du har tillräckligt med magsyra? Även brist kan ju ge liknande symtom. Går att kolla med bikarbonat, helt ofarligt. Minnns inte exakta proportioner, men typ en tsk bikarbonat i ett halvt glas vatten, på fastande mage. Om du sen INTE rapar inom en halvtimme så är det sannolikt för lite magsyra... Jo jag har kollat med bikarbonat, rapar ibland och ibland inte. Men jag kan ju börja rapa av varmt vatten på tom mage.Har blivit en riktig rapexpert :-). Det är verkligen svårt att ta reda på om det är för mycket eller för lite magsyra. Men ska som sagt låta magen få vila ordentligt nu, då det varit så upp och ner i 10 månader. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted January 14, 2015 Share Posted January 14, 2015 Du har verkligen fått toppenbra tips redan . Det jag funderar på är om gallan är ok. Om du ätit fettsnålt tidigare så kan det ha bildats gallstenar som nu spökar vid den ökade fettmängden. Kanske är de för stora för att åka med ut. Jag har en kompis som länge trodde sig ha magkatarr som han blev aldrig av med. När han till slut sökte hjälp, fick han veta att det var gallsten. Symptomen är snarlika. Jag hade själv magkatarr i många herrans år innan jag började med LCHF, då försvann det snabbt. Min syster hade liknande besvär under alla år och trodde hon också hade det eller kolik, men det visade sig för ett par år sedan att det var gallsten. Just det du skriver om att du får besvär bara av varmt vatten med kokosolja i. Det borde egentligen inte kunna ge den responsen från magkatarr (om du inte är överkänslig mot kokosoljan förstås). Är det galla som bråkar så är det en förväntad reaktion på fettet. Det är som sagt bara en tanke och är det gallan så syns inte detta vid en gastroskopi 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edit Posted January 14, 2015 Author Share Posted January 14, 2015 Det var en ny vinkel på det hela. Väldigt intressant. När jag var hos läkare senast så slog han lite över gallan och det kändes inte alls. Har heller inga känningar där, men... Idag har det dock gått bättre. Har ätit 2 kokta ägg och druckit ingefärste samt svalt en matsked kokosolja. Gjorde ett bikarbonattest och rapade inte alls, så jag tog en halv Metagest en stund innan maten. Än så länge lugnt men jag känner mej lite darrig efter gårdagen då jag hade inte hela dagen. Har fått in en annan fundering på om det kan vara candida då min tunga får beläggning och är lite oregelbunden längst fram. Men jag har ju ätit strikt lchf så länge så socker får den inte. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malin303 Posted January 14, 2015 Share Posted January 14, 2015 Det var en ny vinkel på det hela. Väldigt intressant. När jag var hos läkare senast så slog han lite över gallan och det kändes inte alls. Har heller inga känningar där, men... Idag har det dock gått bättre. Har ätit 2 kokta ägg och druckit ingefärste samt svalt en matsked kokosolja. Gjorde ett bikarbonattest och rapade inte alls, så jag tog en halv Metagest en stund innan maten. Än så länge lugnt men jag känner mej lite darrig efter gårdagen då jag hade inte hela dagen. Har fått in en annan fundering på om det kan vara candida då min tunga får beläggning och är lite oregelbunden längst fram. Men jag har ju ätit strikt lchf så länge så socker får den inte. Haken med candida, om det nu är det, är att den inte behöver socker. Candida käkar ketoner som smågodis, tydligen 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted January 14, 2015 Share Posted January 14, 2015 Det var en ny vinkel på det hela. Väldigt intressant. När jag var hos läkare senast så slog han lite över gallan och det kändes inte alls. Har heller inga känningar där, men... Idag har det dock gått bättre. Har ätit 2 kokta ägg och druckit ingefärste samt svalt en matsked kokosolja. Gjorde ett bikarbonattest och rapade inte alls, så jag tog en halv Metagest en stund innan maten. Än så länge lugnt men jag känner mej lite darrig efter gårdagen då jag hade inte hela dagen. Har fått in en annan fundering på om det kan vara candida då min tunga får beläggning och är lite oregelbunden längst fram. Men jag har ju ätit strikt lchf så länge så socker får den inte. Tyvärr är jag inte så praktiskt medicinskt utbildad att jag kan säga om det känns i gallan om man "slår" över den om man just då inte har problem med den. Det bästa är ju om några av de tips du fick avhjälper problemet Jag håller tummarna för det! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edit Posted January 16, 2015 Author Share Posted January 16, 2015 Har tagit bort alla mjölkprodukter och det går lite bättre. Tagit Metagest till varje måltid och det verkar funka, har fått hem Bio-Gest nu så det får det bli fortsättningsvis. Fick en läkartid till idag så vi har haft en diskussion läkaren och jag ang kosten, han var positiv till min koständring, men trodde att jag hade lite lågt blodsocker då jag känt mej så darrig tidvis. Det kan han ju ha rätt i för när jag knaprade kolhydrater så hade jag alltid en massa blodsockerfall och då var man ju väldigt darrig. Så jag har smällt i mej en halv morot och en halv röd grape, för något socker blir det inte. Ska nog höja intaget av kolhydrater en aning. Jag ska få ta ett blodprov som visar om jag har produktion av saltsyra, vet inte vad det hette, men det kan väl inte skada att ta det. Frågade honom om han hört talas om Candida, det hade han, men att det var få människor som har problem med det :-) Jag tror nog jag har en släng av det, då ett salivtest på morgonen betedde sig som det beskrivits, hmmm Så nu äter jag benbuljong, surkål, kokosolja och nässelpulver till den övriga mjölkfria Lchfmaten ett tag framöver. Tackar för alla goda råd och ert stora engagemang som jag tycker varit till stor hjälp. Jag får tugga på så länge 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edit Posted January 22, 2015 Author Share Posted January 22, 2015 Liten uppdatering här, en vecka har det gått rätt bra, men inatt vaknade jag av att det bände till i mellangärdet och det blev surt och tryckte uppåt, försökte halvsitta och sova men mådde tjuvens så jag var tvungen att gå upp och spy. Hade tagit 2 st magnesiumtabletter en stund innan läggdags och kände redan en stund efter jag tagit dem att det blev uppkört i magen. Börjar fundera på om magmunnen trasslar för mej. Sen har det gått bra hela dagen fram till sen eftermiddag då jag skulle vila lite mot en skön kudde, då blev det uppkört igen och jag känner av det sura och då har jag bara ätit lite försiktigt under dagen. En kompis säger att magmunnen kan krångla vid fet mat. Ska jag vara tvungen att dra ner på fett också !!! Vad blir det kvar? Jag vill ju inte börja äta kolhydrater igen. Blir lite trött på detta då man läser om alla hälsoeffekter, särskilt de med magbesvär. Skönt att skriva av sej lite, jag älskar verkligen Lchf och tror på dess effekter när det gäller inflammationer. Jag har själv en typ av autoimun sjukdom som har blivit lite bättre det senaste. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edit Posted February 21, 2015 Author Share Posted February 21, 2015 Ny uppdatering Min mage är så mycket bättre. Nästan helt bra, bara lite spänd efter frukosten:-) Uteslöt mjölkprodukter helt i 14 dgr, minskade på kaffet, och tog inga vitaminer och åt snäll mat. Lade till benbuljong, ingefärste och surkål. Tog esomeprazole i en vecka. Benbuljongen kokade jag länge och blandade i lite rödbetor sista halvtimman så den är vackert knallröd med mycket fett och helt underbar att dricka. Jag kommer att fortsätta med benbuljong för det har jag förstått att det är bara nyttigheter i den. Nu kan jag äta laktosfria mjölkprodukter i lagom mängd. Har t.o.m. ätit lite vispgrädde på en efterrätt igår och det gick bra. Tyvärr finns ju inte laktosfri grädde i 40%. Men jag använder Smetana. Nu hoppas jag att detta ska funka, för att sluta med LCHF vill jag inte. Tackar alla för stöttning och goda råd. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan M Posted February 24, 2015 Share Posted February 24, 2015 Jag har samma erfarenhet att magen blivit oroligare med LCHF. Ftf toa ca 3 ggr/dag, ibland en period med 2-3 dagar utan och sedan knip och diarree. Om jag äter mer kh igen blir det mer som innan. Jag läste Per Wikholms blogg och inlägg att LCHF inte är positivt för tarmfloran, antar att det är mitt problem. Dock äter jag en hel del grönsaker och rotfrukter. Ett problem jag aldrig mer haft sedan jag började med mer fett och mindre kh är smärtsamma förstoppningar som jag kunde ha typ en gång varannan månad innan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts