Roccorendil Posted January 13, 2015 Share Posted January 13, 2015 Hej, Filip heter jag!Jag hade velat testa mina hälsovärden, men vet inte hur jag ska gå till väga eller om det ens går för "allmänheten".Skulle jag t.ex. kunna gå till vårdcentralen och be dem testa blocksocker, blodtryck, kolesterol (hdl, ldl, triglycerider och partickel-storlek) och fett%?Vad tror ni? kan någon ge ett bra svar?Och i så fall, är det gratis? hur mycket kostar det?Vill jätte gärna veta tack i förskott Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 13, 2015 Share Posted January 13, 2015 Om inte vårdcentralen vill göra testerna, kan du gå till Werlabs: http://forum.kostdoktorn.se/topic/6123-rabatt-p%C3%A5-blodanalyser-hos-werlabs/ Alltså om du bor i närheten av dem eller har vägarna dit. Men du kan ju börja med att ringa din vårdcentral och be snällt Vill man vara lite ful kan man säga att man är orolig för blodfetter efter x månader/år på LCHF Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune P Posted January 13, 2015 Share Posted January 13, 2015 Werlabs, stora testet ca 1000 kr Vårdcentralerna bör vi lämna till dom som är sjuka. Rune P 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stackars Jack Posted January 13, 2015 Share Posted January 13, 2015 Det kanske finns möjlighet om du jobbar att gå till företagshälsovården om sådan finns. Eller skolhälsovård om man går nån utbildning eller liknande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RolleE Posted January 14, 2015 Share Posted January 14, 2015 Werlabs, stora testet ca 1000 kr Vårdcentralerna bör vi lämna till dom som är sjuka. Rune P Liten undran bara. Om man vill ha en hälsokoll med prover rent allmänt, ska man då behöva gå till privat? Är långt ifrån säker på att jag håller med där som skattebetalare Rolle E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl August Arge Posted January 14, 2015 Share Posted January 14, 2015 Werlabs, stora testet ca 1000 kr Vårdcentralerna bör vi lämna till dom som är sjuka. Rune P Jamen, när är man sjuk? Är det verkligen inte möjligt i Sverige att be om ett hälsokoll utan at vara....ja vadå? Febrig? Sängliggende?....etc. Här hvor jag bor kan man få hälsotest inklusive labprov m.m. om går till sin läkare och ber om det. Såklart blir det nekat om systemet blir misbrugt. Skillnaden beror kanske på att här har alla en fast läkare att gå till. Läkare och klient kommer att känna varandra mycket väl (det går att byta om man är misnöjd). Jag skulle då byta läkare i samma sekund han nekade mig ett hälsotest om jag var rimligt orolig. Som jag antar och fattar så vill frågaren gärna ta ett ansvar för sin hälsa - och då måsta man väl veta hur värdena ser ut. Är det inte dags att vi börjar att tänka "friskvård" i stället för "sjukvård"? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted January 14, 2015 Share Posted January 14, 2015 Nu, om någon gång bör vi väl få ta olika tester, i förebyggande syfte, då vårdcentralerna numera heter Hälsocentral och ska verka för att förebygga sjukdom 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted January 14, 2015 Share Posted January 14, 2015 Försökte få en hälsokontroll på vårdcentralen för 7 eller 8 år sen. Efter lite tjat och med hänvisning till min whiplashskada så fick jag en tid. Som inte passade mej eftersom jag inte kunde ta mej dit. Skulle få en ny tid. Har fortfarande inte hört nåt 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted January 14, 2015 Share Posted January 14, 2015 Vi har tyvärr bara sjukvård och ingen hälsovård via skattefinansierade medel. Går ju alltid prova men har alltid fått gå privat (eller analysera själv i de fall det varit möjligt). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted January 14, 2015 Share Posted January 14, 2015 Om man satsade på förebyggande hälsovård så skulle nog kostnaderna för sjukvård minska. Eller har jag fel? Tror inte det. Fast då kommer ju problemet med vad som är bra för oss när det gäller kosten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted January 14, 2015 Share Posted January 14, 2015 Vissa försäkringsbolag har för en del försäkringar börjat kräva förebyggande hälsovård. Var själv iväg på en sådan undersökning under sommaren och den var riktigt bra. De hade koll på vilka markörer som är relevanta (det är ju försäkringsbolaget som förlorar pengar om de gör riskkalkylerna fel så ligger i deras intresse att vara uppdaterade). 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 14, 2015 Share Posted January 14, 2015 Vissa försäkringsbolag har för en del försäkringar börjat kräva förebyggande hälsovård. Var själv iväg på en sådan undersökning under sommaren och den var riktigt bra. De hade koll på vilka markörer som är relevanta (det är ju försäkringsbolaget som förlorar pengar om de gör riskkalkylerna fel så ligger i deras intresse att vara uppdaterade). Intressant! Vilka markörer tyckte de var relevanta? Money talks 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted January 14, 2015 Share Posted January 14, 2015 Det var ganska omfattande med bade blodprover och urinprov. Har inte papprena med mig men utöver alla "standard" saker som mer kollar upp om man verkar ha något sjukdom var det vissa kommentarer från läkaren om att referensvärdena var annorlunda i försäkringspapprena jag hade med. Tex var de hårda på faste glukos, triglycerider, CRP men lite generösa på total kolesterol tyckte han. Det räckte inte med BMI utan de ville ha en uppskattning av kroppssammansättning. Även EKG ingick. Samt flera koordinationstester. Inga jobbiga grejer men kändes relevanta eftersom de på något sätt återger både den mental och fysisk koordination. Alla värden var bra. Triglycerider var väldigt låga. Läkaren berömde mig för att jag inte åt kött och fett... det är bara det jag äter svarade jag... du är en lustigkurre du tyckte läkaren...whatever tänkte jag, stackarn var allt för gammal att lära sig något nytt. Med det sagt, utöver avsaknaden av kunskaper inom nutrition, så var det en riktigt kompetent läkare. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roccorendil Posted January 15, 2015 Author Share Posted January 15, 2015 Hej!Tack för många bra svar.Men någon fast läkare har jag inte ännu, bara 22 år gammal och nästan aldrig varit hos en läkare innan.1000kr för Werlabs kanske hade varit något... som sista utväg! Jag är timanställd och pengarna är inte samma från månad till månad. Så det är helst en gratis kontroll hos t.ex. vårdcentralen som gäller då misstänker jag?Vet inte annars hur jag kan gå till väga.... Jobbigt det här.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted January 15, 2015 Share Posted January 15, 2015 Jag kanske har missat nåt, men varför vill du testa dina värden? Är det nåt som inte känns bra? För i så fall är det vårdcentralen du ska vända dej till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roccorendil Posted January 15, 2015 Author Share Posted January 15, 2015 Jag är bara allmänt intresserad...Bättre att ha koll på sina värden och sin kropp innan det är för sent. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RolleE Posted January 15, 2015 Share Posted January 15, 2015 Jag kanske har missat nåt, men varför vill du testa dina värden? Är det nåt som inte känns bra? För i så fall är det vårdcentralen du ska vända dej till. Med tanke på att barn får diabetes och 30 åringar hjärtinfarkt så är det väl ganska sunt att ha koll på sin hälsostatus innan det är för sent, eller... Önskar jag gjort så när jag var ung och sluppit besvär när man blev äldre. Man hade väl iofs fått fel råd då, eftersom fettskräcken svepte över Världen vid den tiden Rolle på Österlen 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted January 15, 2015 Share Posted January 15, 2015 Håller med dej Rolle. Att jag ställde frågan berodde på att om man har några hälsoproblem så är det en fråga för vårdcentralen. Förebyggande och friskvård är nog inte deras område. Även om det på det stora hela skulle spara både lidande och pengar i det långa loppet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts