Jump to content

Chiafrön OK?


Athenasmatte
 Share

Recommended Posts

Det är inte särskilt gott med chiafrön. Det är ungefär lika kul som vetegroddar eller linfrön. I jämförelse med kalaspuffar kan chiafrön sannolikt kallas supernyttiga. En spekulation jag har är att deras popularitet kommer sig av att veganer blivit imponerade av den höga proteinhalten och det har i sin tur lett till att detta med chiafrön blivit "viralt". Nu kommer ingen längre ihåg varför chiafrön är populära. Webben är full med recept där folk förtvivlat provar att blanda med vaniljpulver för att få till något ätbart.

 

Tack! Då behöver jag inte ens prova. :)

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Olika ciffror.... på kostbevakningen.se  står: protein 19E% , kh 4E%,  fett 62E% och fiber 15E%

 

Jag bakar ofta frökeks med bl.a. chia...förumtom att vara jävligt goda så påverkar keksen inte mitt bs nämnvärt.

 

En favorit är chia/kokosgröt:  1 burk kokosmjölk (18% fett); 1 dl chiafrö (ca. 60 gramm); smaksatt med rikligt kanel. Blanda väl och låt stå 10-15 min. Smakar mkt bra och mättar väl.

 

I likhet med andra frö så upplever jag att chia är mkt välgörande för magen

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Grejen med chiafrön är att de inte väger nåt typ. Gillar man dem kan man äta dem - någon msk eller så. Blir knappt några kolhydrater alls. Äter man dem hela går de dessutom rakt genom kroppen - kommer ut helt opåverkade. Ska man tillgodogöra sig de näringsämnen och kolhydrater som finns i dem måste man krossa dem.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

En annan punkt:

http://www.theguardian.com/commentisfree/2013/jan/16/vegans-stomach-unpalatable-truth-quinoa?CMP=twt_gu

 

Vi rika, feta, välmående västerlänningar har gjort att de fattiga bönderna som åt quinoa numera inte har råd att äta det utan tvingas äta billig skräpmat.

Hur man än vänder sig har man rumpan bak, eller hur?  :huh:

 

Men ja, jag har en påse quinoa i skafferiet och gör ibland pudding av det. Gott som efterrätt. Men jag kör i vanlig ordning helst närproducerat. Just p.g.a. sv det som problematiseras i artikeln ovan. Samt att det i min värld är MYCKET mer ekologiskt hållbart att äta närproducerat kött och grönt än att flyga och frakta färsk spenat och bananer över halva jordklotet... :rolleyes:  

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Grejen med chiafrön är att de inte väger nåt typ. Gillar man dem kan man äta dem - någon msk eller så. Blir knappt några kolhydrater alls. Äter man dem hela går de dessutom rakt genom kroppen - kommer ut helt opåverkade. Ska man tillgodogöra sig de näringsämnen och kolhydrater som finns i dem måste man krossa dem.

 

Tack för info, det där med att man måste krossa dem för att tillgodogöra sig näringsämnena visste jag inte (fröna ÄR små och jag tillhör inte intresseklubben för intimt avföringsskådande så det där hade jag missat helt haha).

 

Det blir till att krossa dem nästa gång, inte tänker jag stjäla mat från fattiga bolivianer bara för att skita ut den osmält. (Ursäkta franskan)  B)

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Nu har jag fått svar från Superfruit om kolhydraterna i Chiafrön. Då återstår bara att få in svaret här. Kan tala om hur man gör?  :unsure:

Klicka på spara och gå sedan in på använd fullständig editor nedanför till höger. Där hittar du en knapp för bifoga filer, sen är det bara att ladda upp som vanligt  ;)

Link to comment
Share on other sites

Tror hon menar "svara"...

Precis det menade jag :wacko: ...svaraknappen är till höger nertill på det inlägget du vill svara på  :)

 

 

 

 

 

                                                                                                                                                                                                                     

Link to comment
Share on other sites

Här är äntligen svaret om kolhydrater i chiafrön:

 

"Det som förvirrar lite är att det nu i mitten av december kom en ny lag om märkningsregler för livsmedel. Tidigare har kolhydratinnehållet och fiberinnehållet kunnat slås ihop till en post och för chiafrön blir då det totala kolhydratinnehållet 35-40 gram/100 gram. Nu när de nya märkningsreglerna börjat gälla så ska fiberinnehållet redovisas separat. Då chiafrön innehåller ca 30 gram fiber så blir det ca 5 gram kolhydrater/100 gram beroende på sort.

 

Det vill säga av 35 gram kolhydrater i chiafrön så är 30 gram av dessa fiber och 5 gram rena kolhydrater."

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jag har två förpackningar med chiafrön båda från Risenta

Den ena är en påse, den innehåller 300g och den deklarerar:

kolhydrat 6g och Fiber 38g

Den andra är en papperspaket med 170g och på den står det:

Kolhydrat 38g och Kostfiber 34g

Hur ska man tolka det?

Men väldigt gott med chiapudding oavsett kolhydratinnehåll, äter man en matsked om dagen är det nog överkomligt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Samt att det i min värld är MYCKET mer ekologiskt hållbart att äta närproducerat kött och grönt än att flyga och frakta färsk spenat och bananer över halva jordklotet... :rolleyes:  

 Om det närproducerade är gräsbetat eller liknande och kossorna inte ätit soja som odlads på nedhuggen regnskog och fraktats över halva jordklotet. De flesta svenska bönder har importerat foder vad jag vet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...