Jump to content

Det här med salt..

Recommended Posts

Enligt livsmedelsverket bör man få i sig mellan 0.25-1,25 g salt per dag

Jag tar en salthutt per dag, en extra om jag ska träna eller om det är varmt ute, till exempel på sommaren när man svettas mycket  :)  Eftersom vi äter såpass ren och oprocessad mat då vi äter LCHF så tror jag att man behöver tillsätta lite för att inte få brist, märker tydligt om jag inte fått i mig för lite  :rolleyes:

Dels är det ett omställningsproblem, dels är det nya matvanor/nya råvaror!

Man brukar säga att man kan salta maten så det smakar bra.. vi har system för reglering av salt oxå.

Får man saltbrist så kan man bli himla sugen på salt mat.. likaså om man fått i sig för mycket då vill man inte se åt salt mat!

• Like 1

Enligt livsmedelsverket bör man få i sig mellan 0.25-1,25 g salt per dag

Jag tar en salthutt per dag, en extra om jag ska träna eller om det är varmt ute, till exempel på sommaren när man svettas mycket  :)  Eftersom vi äter såpass ren och oprocessad mat då vi äter LCHF så tror jag att man behöver tillsätta lite för att inte få brist, märker tydligt om jag inte fått i mig för lite  :rolleyes:

Nja, visserligen tycker livsmedelsverket att vi ska äta mindre salt med dina siffror gäller per 100 gram mat, inte totalt per dag. Rekommendationerna är snarare 5-6 gram per dag vilket är hälften av vad genomsnittssvensken konsumerar.

• 2 weeks later...

använd Himalaysalt och inte "vanligt bordssalt"! :)

Hade Himalaya salt till hästarna tills jag fick en analys av det, nu skulle jag inte ge det till någon levande  B)

Var en del år sedan så jag kommer inte ihåg varför med det var en stark anledning, det kommer jag ihåg ;-)

Rolle på Österlen

För att det är naturligt och inte kemiskt framställt. Jod får jag i mig via spirulina och chlorella. Sedan innehåller väl även ägg en del jod... och ägg antar jag att de flesta av oss trycker i sig ett par om dagen ;)

Står en hel del om himalaya salt på Dr Mercolas hemsida, tog en länk bland många:

http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2010/08/25/why-has-this-lifesustaining-essential-nutrient-been-vilified-by-doctors.aspx

För att det är naturligt och inte kemiskt framställt. Jod får jag i mig via spirulina och chlorella. Sedan innehåller väl även ägg en del jod... och ägg antar jag att de flesta av oss trycker i sig ett par om dagen ;)

Står en hel del om himalaya salt på Dr Mercolas hemsida, tog en länk bland många:

http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2010/08/25/why-has-this-lifesustaining-essential-nutrient-been-vilified-by-doctors.aspx

Så vanligt salt, Falksalt t ex, är kemiskt framställt? Hur då? jag är så naiv att jag trodde att det kom från saltgruvor. Kemi var inte mitt bästa ämne i skolan. Så hur gör man salt?

Vad jag förstår så är Himalayasalt inte brutet i Himalaya utan i en gruva i Pakistan, som säljer vägsalt!

Allt hushållssalt är kemiskt renat.. förutom möljigen Himalayasalt då.

Bergssalt är extra förorenat, det har legat i bergen sedan årmiljoner och tagit till sig mängder av grundämnen.

Jag har läst att orenat salt kan innehålla uppemot 82 olika grundämnen, många giftiga eller tungmetaller!

Likaså renar man havssalt, dock är detta inte lika förorenat innehåller betydligt färre grundämnen!

Man äter altså inte salt för att få i sig mineraler.. förutom Jod som är tillsatt!

• Like 4