ellen_tigris Posted January 15, 2015 Share Posted January 15, 2015 Hej på er igen! Sedan en vecka innan årsskiftet började jag äta lchf igen. Första gången jag körde det, för 2 år sedan, gick jag ner 10 kg och då var det väldigt enkelt gjort faktiskt. I somras gick jag ner 6 kg. Tyvärr har jag inte lyckats hålla dieten men nu är jag mer motiverad än någonsin eftersom jag gått upp väldigt mycket i vikt de senaste två åren. Jag har konstaterad PCOS vilket är fruktansvärd när det gäller vikten. Min kropp suger åt sig av allt jag äter... Nu till mitt problem. Som sagt gick jag ner ganska lätt och fort de två förra gångerna. Men nu står vikten still... Började på 73,5kg och efter några dagar vägde jag 72kg (troligen vätska som lämnat). Men sedan dess står vikten still. Det är väldigt omotiverande. Mätte mina ketoner för två veckor sedan och de visade 3,1. Vad beror detta på? Kan hormonerna vid PCOS påverka så mycket? Eller vad kan det bero på? Jag har läst igenom kostdoktorns olika steg och jag följer dem alla. Jag till och med slutat helt med sötningsmedel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted January 15, 2015 Share Posted January 15, 2015 Hur länge har den stått still? Det är ju så att det normalt sett tar ett tag innan kroppen går med på att släppa ifrån sej kilon. Jag tycker du haft tur de förra gångerna. Jag gick inte ner ett gram på 3 år men minskade 2 storlekar, så vågen är inte allt. Ta't lugnt och mät dej också. Dessutom får du ju inte glömma hälsofördelarna också. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted January 15, 2015 Share Posted January 15, 2015 Hur mår du på LCHF? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ellen_tigris Posted January 15, 2015 Author Share Posted January 15, 2015 Det som verkar så konstigt är att det gick så fort de andra två gångerna jag försökt. Jag mår varken bättre eller sämre. Mådde mycket illa i början men det gick över. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted January 16, 2015 Share Posted January 16, 2015 Ann Fernholm skriver om PCOS just nu på sin blogg: http://ettsotareblod.se/pcos-far-unga-kvinnor-effektivaste-behandlingen/ Tydligen spelar insulin en nyckelroll vid PCOS. Har du mätt insulinvärdet? Har du mätt blodsockret? Bland annat så försämrar insulin vår fettförbränning och vår mättnadskänsla. Mejeriprodukter har en extra stark förmåga att trigga insulin och mycket protein blir mycket glukos i blodet. Fernholm skriver: "När jag skrev Ett sötare blod intervjuade jag en expert på Karolinska Sjukhuset kring detta. Hon beskrev hur insulin påverkar utsöndringen av manligt könshormon från äggstockarna. Höga insulinnivåer höjer bland annat nivåerna av fritt testosteron i kvinnokroppen och testosteron stör ägglossningen. Experten beskrev hur de höga halterna manligt könshormon ger en ökad hunger och ett större sockersug. Det i sin tur gör att den unga tjejen lätt går upp i vikt, vilket spär på insulinresistensen. Och det förvärrar allt. Det blir en ond cirkel som är svårt att bryta." 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted January 16, 2015 Share Posted January 16, 2015 Hej Ellen! Har du koll på sköldkörteln? Och då menar jag inte att läkarna har tagit prover och talat om för dig att det är normalt. Har du koll på vilka värdena är och har varit sista åren? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts