Jump to content

ME och LCHF?

PiaB
 Share

Recommended Posts

Någon som känner någon som har ME (Myalgic Encephalomyelitis) och blivit bättre av lågkolhydratkost? ME är en autoimmun sjukdom och eftersom LCHF fungerar bra vid andra sjukdomar som MS och reumatism så kanske det skulle fungera bra även här?

• 3 weeks later...

Jag har diagnosen ME/CFS och har ätit LCHF i snart ett år nu, men tyvärr har jag inte märkt några förbättringar när det gäller utmattning och värk.

Däremot har LCHF en massa andra fördelar, t ex: lugnare mage, mindre migrän, och framförallt jämnare blodsocker. Det verkar som att en kroniskt utmattad kropp mår bättre av en lugn och stabil fettdrift, jämfört med kolhydratkost.

• Like 2

Paleo hjälpte tyvärr inte mig, men kanske fungerar för andra. Men alla dieter utan spannmål och socker är nog bättre än Livsmedelsverkets rekommenderade kost.

Paleo har inget krav på %E av olika mikronutrienter, man kan göra paleo LCHF om man vill. Finns inget som säger att man ska äta en massa nötter eller frukt. Enda skillnaden är mejeriprodukterna och nolltolerans mot spannmål.

• Like 5

Nu förstår jag inte hur du tänker, LCHF är ju spannmålsfritt, så jag antar att du menar mejerierna?Hur som helst, jag har provat alla dieter och varianter, och ingenting har hittills botat eller lindrat min ME/CFS. Jag är inne på mitt sjuttonde år nu, så jag är inte precis någon nybörjare :-)

Men jag rekommenderar ändå LCHF, och/eller Paleo, för att hjälpa kroppen på bästa sätt när den kämpar mot vad det nu är som hindrar den från att må bra. Ingen har svaret på gåtan CFS ännu, även om teorierna är många.

• Like 2

Nu förstår jag inte hur du tänker, LCHF är ju spannmålsfritt, så jag antar att du menar mejerierna?Hur som helst, jag har provat alla dieter och varianter, och ingenting har hittills botat eller lindrat min ME/CFS. Jag är inne på mitt sjuttonde år nu, så jag är inte precis någon nybörjare :-)

Men jag rekommenderar ändå LCHF, och/eller Paleo, för att hjälpa kroppen på bästa sätt när den kämpar mot vad det nu är som hindrar den från att må bra. Ingen har svaret på gåtan CFS ännu, även om teorierna är många.

Om du frågar personer här på forumet så är det inte självklart att LCHF är totalt spannmålsfritt. Vissa äter tex finncrisp då och då, vilket inte är något problem utifrån mängden kolhydrater, men har du en autoimmun sjukdom så är det väldigt viktigt att helt utesluta spannmål, speciellt gluten. Vissa säger att det kan ta upp till 6 månader att bli av med antikroppar i reaktion mot gluten, och om du hela tiden äter lite knäckebröd så kanske du inte upplever den hälsovinst du borde? Jag har sett det flera gånger här på forumet, annars skulle jag inte ta upp det.

Det finns mycket information in paleo angående autoimmuna sjukdomar, och om matgrupper som kan vara problem (tex nötter). Jag tycker personligen det är mer tydliga riktlinjer inom paleo, men jag har inte heller kommit in på paleo via ett fettsnål/saltsnål variant, utan det jag har läst/följt har betonat vikten av högkvalitativt fett. 

För mig handlar inte autoimmunitet först och främst om mängden kolhydrater, utan också om var de kommer ifrån, även om man såklart vill hålla nere blodsockret för att motverka inflammativa processer. Vill man "fuska" är det tusen gånger bättre att äta blåbär än att äta finncrisp, och här tycker jag paleo ger bättre vägledning. 

Jag känner drabbade och har undrat mycket över detta. Jag har hittat vetenskapliga publikationer om mag-/tarmflora och CFS. Man kan Googla på det. Här är ett vittnesmål om stora förbättringar med näringstät paleo. http://www.marksdailyapple.com/primal-paleo-chronic-fatigue-syndrome/#axzz3R8dvuG4E

Precis min tanke. Om någon har erfarenhet av t ex jordbaserad probiotikas effekt på autoimmuna sjukdomar så är i vart fall jag väldigt intresserad.

• Like 1

Precis min tanke. Om någon har erfarenhet av t ex jordbaserad probiotikas effekt på autoimmuna sjukdomar så är i vart fall jag väldigt intresserad.

Jag har börjat äta Prescript Assist för att få bort det sista av min ledvärk och svullna fingrar. Har hållit på i ett par veckor (inga jättedoser och varvat med ickejorbaserad probiotika) och det verkar fungera sakta, sakta. Har ingen diagnos men har haft det ganska besvärligt periodvis i mitt tidigare liv. 

• Like 1

Jag tog prescript assist i ca 6 månader, 1-2 tabletter om dagen. Jag märkte ingen stor skillnad men det är min erfarenhet och det kan vara annorlunda för andra. Det kan ha hjälp som en del i allt annat jag gjorde, men det var ingen underverksmedicin. Enligt min erfarenhet så finns det ingen tablett som enkelt fixar tarmfloran, utan för det så krävs det enträgna kostförändringar och livsstilsförändring. Benbuljong, inälvsmat, mycket grönsaker men samtidigt hålla ned stärkelsen (dvs tallriken ska inte domineras av potatis, rotfrukter eller frukt, utan det är tillbehör). Animaliskt protein av bra kvalitet. Bra fett. Syrade grönsaker.

Potatismjöl funkade inte bra heller, utan det som har funkat är en disciplinerad kost med mycket näring. 

Stress påverkar också väldigt mycket. Det är inte så att om man äter en perfekt kost så kan man leva likadant som alla andra (i alla fall är det inte så för mig) utan man måste fortfarande vara försiktig.

• Like 2

• 3 weeks later...