Jump to content

Söker erfarenheter från ketonmätning med både Ketonix och blodmätare

McHummer

Recommended Posts

Jag har sedan en tid både en Ketonix och en Blodmätare för Ketoner (Freestyle Optium Neo). Idag blåste jag rött och mätte då upp endast 0.4mmol från blodet. Jag har blåst från grönt via orange till rött på en vecka drygt och då ätit strikt LCHF med ca. 75-80% fett, 20-25% protein och under 5% kolhydrat varje dag.

Jag gör mätningen mellan 05:30 - 06:00 varje morgon på fastande mage, ingen föda sedan ca. 18:00 dagen innan och inget vatten sedan ca. 22:00 dagen innan.

Enligt ketonix så bör jag vara i hög ketos men det är inte så enkelt kanske. Den visar produktion av ketoner men då den nu har gradering från låg till hög och jag är på högsta indikeringen så trodde jag att jag borde ha mer blodketoner.

Jag siktar på medelketos och en bit över 1.0 mmol i blodet, det borde vara det mest tillförlitliga gissar jag.

/niklas

Jag vet inte, jag har varit sugen på en ketonix också, men är lite osäker på vad den egentligen säger. På företagets hemsida - om jag förstår det rätt (Kan nån förklara varför ett svenskt företag i Sverige envisas med att ha allting på engelska??) - i alla fall: blodketonmätaren mäter ketoner du har "på lager" i blodet. ketonixen mäter ketoner du har "förbränt". Därför ger ketonixen mer en bild av din momentana förbränning, medan blodketonerna visar hur väl din kropp kan producera ketoner.

Ungefär som färddatorn i din bil, som kan visa hur många mil du kan köra (beroende på vad du har i tanken)=blodketoner och vad din bränsleförbrukning är för tillfället i l/km = utandningsketoner du mäter med ketonixen.

Men jag fattar inte hur det inbördes kan jämföras med varandra på ett bra sätt - och inte minst - vilken nivå bör man eftersträva när man mäter med ketonixen? De på Ketonix verkar inte heller vara klara över det. Här står det på deras hemsida; COMPAIRING AGAINST BETA-HYDROXYBUTYRATE IN BLOOD, https://www.ketonix.com/index.php/support

Men som sagt, jag har lite svårt att förstå när allting är på engelska....kan ha missuppfattat totalt...

Jag fick detta svar av dem som är på svenska och som vi kanske kan tolka. Jag har frågat dem igen om detta kan ses som att Ketonixen ger mer svar på om man förbränner sitt kroppsfett eftersom blodketoner är det som lagras som vi inte behöver just då för förbränning. Väntar på svar där.

-----Det ketonix mäter är acetonet i utandningen.

Det din blodmätare mäter är beta-hydroxybutyrate i blodet.

De mäter alltså inte samma substans.

Både aceton och beta-hydroxybutyrate kommer ifrån acetoacetate (en keton som kroppen kan omvandla till energi).

När fettsyror bryts ned i levern till ketoner (acetoacetate) så bildas således från acetoacetatet både aceton och beta-hydroxybutyratet.

Det beta-hydroxybutyrat som bildas är av det acetoacetatet som inte direkt används som energi, och lagras för senare användning.

Behöver kroppen energi och det finns lagrat ketonenergi i blodet så används detta, dvs beta-hydroxybutyratet omvandlas tillbaka till acetoacetat som

i sin tur blir energi. Då sjunker beta-hydroxybutyrat koncentrationen och aceton koncentrationen ökar.

I vissa fall följer koncentrationerna varandra och i andra går de åt motsatt håll.

Ketonixen indikerar genering och användning av ketoner (ketosis).

Beta-hydroxybutyrat koncentrationen indikerar hur mycket keton energi som finns buffrat i blodet.

Hm. Verkar som jag fattat på et ungefär i alla fall

Skulle vilja rita en bild på det...

Fettsyror från mat ->

lever -> 

-> beta-hydroxybutyrate -> "lager" -> energibehov -> acetoacetat -> energi och aceton -> avgår via utandning

-> aceton -> avgår via utandning

Något sånt - två pilar ut från lever....

Bör det då bli så att om du blåser låga halter (grön/gult) visar det att ketos är igång, du producerar både aceton och beta-hydroxybutyrate, men sjunker nivån i "lagret" - blir det mer aceton att mäta i utandningen?

Men betyder  det om du blåser rött då bara att du har underskott av beta-hydroxybutyrate i blodet? Och det kan ju bero på både otillräcklig ketos (inte effektiv) eller brist på fett att omvandla?

Nja, vet inte, nu när jag blåser rött så har jag samtidigt rätt lågt värde i blodet. Imorser var det som sagt 0.4 och då blåste jag rött. Alltså inget lager att tala om men stor produktion.

Kan man tolka det som att den skillnaden visar att jag inte fått in mer än jag förbrukar utan att den stora produktionen är från mitt kroppsfett? För då är jag där jag vill vara men då fattar jag inte allt som står om optimal ketos kring 1.0 - 1.3 mmol.

hej. Från det ni har skrivit så är det väl logiskt att ketonerna i blodet är lågt på morgonen eftersom de har förbrukats under natten, och ketonix visar högt pga den förbränningen. McHummer, testa mäta blodketoner på kvällen och se om de är högre då.

Jag vill mäta då det är rätt tillfällle att mäta, inte skapa en situation då jag får så högt värde som möjligt. Enl. vad man läser så är rätt tillfälle på morgonen efter en tid utan mat så man inte får påverkan av det. Man skall också sträva efter optimal ketos på 1.0 - 1.3mmol men vad är då det om det inte går att mäta effektivt, jag kanske kan skapa den siffran på blodmätaren genom att mäta efter ett mål mat och då kanske jag skapar att blåsa rött på Ketonixen genom att blåsa på morgonen. efter fasta.

Visst, Ketonixen visar inte överhuvudtaget grönt eller orange ens om man inte ätit rätt så den ger definitivt en bra vägledning att man är i Ketos. Morgon är nog rätt för den.

Vad är då rätt för blodmätaren vad gälller att mäta utan att påverka med mat el. fasta?

Kommer ve

Mätte upp 1.0 mmol nu. Helt ok värde, ligger i spannet för optimal ketos. Idag har jag gått upp 5:30, ätit en 125gr mozzarella vid 7:30 och sedan 125gr fläskfärs med majonäs vid 9:00 och sedan igen 125gr fläskfärs med majonäs vid ca. 11:30. Ett par koppar kaffe varav den sista för ett par timmar sedan. Just nu finns det alltså depåer att ta från i min kropp att omvandla och bränna. Jag är i ketos för annars hade ingen produktion skett då hade jag inte varit fettdriven. 

Ketonixen då... jodå, jag blåste knallrött på under 10 sekunders utandning, nu är jag på rätt väg skulle jag tro vad gäller ketosen. OM nu inte kaffet för två timmar sedan påverkar denna... alltid nya frågor...

Mäter blodet igen innan jag går och lägger mig tänkte jag och sedan imorgon bitti. Ikväll blir det två glas vin, 150gr nötkött, bearnaise och sparris stekt i ordentligt med smör.

• Like 1

Lägger till värden från 22:30 så att alla som vill kan se och tolka. Jag har skrivit precis vad jag ätit och sista målet med kött, bearnaise, sparris och vin åt jag ca. 18:00. Drygt fyra timmar senare har jag 0.7mmol och blåser orange, går inte att nå rött. Det tog också lite mer tid att nå orange.

Nu ligger Ketonix och blodvärdet lika kan man säga, jag tolkar båda värdena som strax under medelketos.

Jag tar fortsatt gärna emot andras erfarenheter samt tips på när man skall blåsa eller mäta blod under dagen för att få "rätt" värde.

Ketonixen är nog helt rätt att mäta med efter fasta på morgonen men blodvärdet vet jag inte när man skall mäta för att få ut var man ligger, det verkar påverkas väldigt av när man åt senast, samtidigt kan man väl säga att ligger man strax under eller strax över 1.0 så är man helt klart i ketos så långt allt väl.

Jag kör på med min strikta LCHF men med två glas vin fredag och lördag och ser vad som händer på några dagar. Jag halkade inte ur ketosen på två glas rött i alla fall som det verkar. Men det trodde jag inte heller, rödvin skall vara ok i rimliga mängder.

Mäter nog blod och Ketonix imorgon bitti igen sedan väntar jag med blod några dagar, stickorna kostar en tia styck på ebay så det är ett dyrt nöje :-)

• Like 2

Blev väckt tidigt av sonen så dagens mätning gjordes kl. 06:00 ca.

Blod 0.7mmol

Ketonix, blåste Orange ganska snabbt men den höll sig där och ville inte upp på rött

Tolkar det som strax under medelketos på blod och på medel med ketonix. Jag har alltså produktion och förbränning men inte något stort överskott, det jag bränner är alltså mitt eget kroppsfett.

Jag skriver inte mer här nu utan väntar som sagt gärna på om någon som kan mer om detta läser och tolkar/förklarar

• Like 1

Är det en generell rekommendation att mäta ketoner på morgonen?

Anledningen till att jag undrar är att ett par timmar före uppstigning börjar blodsockret stiga. Det är för att levern stimuleras att släppa ut glukos ur sitt glykogenlager - en slags "inre frukost" kan man säga att det är. Detta hjälper oss att komma igång på morgonen. Antagligen får det oss även att minska ketonproduktionen eller helt hamna ur ketos.

Vad gäller ketonmätning så finns det som sagt flera olika slags ketoner och olika mätmetoder mäter olika typer. Vartefter kroppen vänjer sig vid fettförbränning kommer mängden ketoner som slösas bort av kroppen via urinen att gå ner, och ketosen blir då omätbar via vanliga stickor. Jag skulle nog gissa att mätning av ketonhalten i blodet är det mest tillförlitliga. Även direktförbränningen av fettsyror förbättras antagligen över tid och gör att mängden ketoner som kroppen tycker att den behöver tillverka går ner. Därför kommer även mängden ketoner i blodet att gå ner.

Med det sagt, så är min generella åsikt om ketonmätning att det framstår som rätt onödigt. Håller man kolhydraterna låga och inte överäter protein så har kroppen bara ett val av bränsle: fett.

• Like 2

Det är intressant det här, själv mäter jag bara med ketonix sport och har inte testat mäta blodet. Mina mätningar kan variera rätt mycket under dagen, mellan 2 blink orange till 2 blink rött. Tror inte det finns ett rätt tillfälle att mäta, Jimmy Moore skriver i sin bok "keto clarity" att hans frus medelvärden ligger på 0.7 på morgonen och 1.8 på kvällen. I samma bok står det även att man ska ligga mellan 0.5 och 3.0 (enligt Phinney och Volek) för att få alla hälsofördelar.

Sen är jag ganska säker på att alkoholen kan ge utslag på ketonix, jag vet att ketoner kan ge utslag på alkoholmätare så går nog båda hållen. Efter att jag har varit på fest, fuskat med maten, druckit ett tiotal öl, så kan jag blåsa orange direkt på morgonen, men senare på dagen efter att enbart druckit fettkaffe, blåsa grönt.

ɐuuɐ: visst är det så, men det kan vara svårt att veta, speciellt hur mycket protein man kan äta för det verkar variera väldigt mycket från person till person. Och sen är det ju roligt att mäta saker =)

• Like 1

Det är intressant det här, själv mäter jag bara med ketonix sport och har inte testat mäta blodet. Mina mätningar kan variera rätt mycket under dagen, mellan 2 blink orange till 2 blink rött. Tror inte det finns ett rätt tillfälle att mäta, Jimmy Moore skriver i sin bok "keto clarity" att hans frus medelvärden ligger på 0.7 på morgonen och 1.8 på kvällen.

Intressant! Det verkar tydligt i hennes fall att hon har mer ketoner efter en dag av ätande, än hon har på morgonen efter nattfastan.

Sen är jag ganska säker på att alkoholen kan ge utslag på ketonix, jag vet att ketoner kan ge utslag på alkoholmätare så går nog båda hållen. Efter att jag har varit på fest, fuskat med maten, druckit ett tiotal öl, så kan jag blåsa orange direkt på morgonen, men senare på dagen efter att enbart druckit fettkaffe, blåsa grönt.

Allt möjligt kul finns ju i andedräkten när kroppen bryter ner alkohol, som ättiksyra och acetaldehyd, förutom alkohol förstås.

ɐuuɐ: visst är det så, men det kan vara svårt att veta, speciellt hur mycket protein man kan äta för det verkar variera väldigt mycket från person till person. Och sen är det ju roligt att mäta saker =)

Ja, att det helt enkelt är roligt att mäta och lära sig hur kroppen fungerar är en viktig aspekt.
  • Like 1

För mig var det helt tvärtom. När jag mätte blod och låg på 1-5-3,0 låg jag på blå-grön på ketonixen.

En gång låg jag på 4.0 på blodketoner och blåste blått .Testade min dotter som inte äter LCHF och hon blåste också blått vid det tillfället, har svårt att tro att hennes kost skulle göra att hon låg i samma ketos som mig.

Testade varje dag i 14 dagar men kom bara upp i orange en gång,blåste igen efter någon minut och då blev det grönt :-(  det hela slutade med att jag skickade tillbaka den eftersom den uppenbarligen inte fungerade på mig.

• Like 1

Anna - vad förväntar du dig? Hur tror du potatismjöl påverkar ketosen?

Jag tror hon vill veta  om det påverkar ketosen negativt, ifall det är för mycket kolhydrater som inte är resistent stärkelse. Eller om det ökar ketosen eftersom bakterierna i tarmen producerar smörsyra när de får resistent stärkelse.

För mig var det helt tvärtom. När jag mätte blod och låg på 1-5-3,0 låg jag på blå-grön på ketonixen.

En gång låg jag på 4.0 på blodketoner och blåste blått .Testade min dotter som inte äter LCHF och hon blåste också blått vid det tillfället, har svårt att tro att hennes kost skulle göra att hon låg i samma ketos som mig.

Testade varje dag i 14 dagar men kom bara upp i orange en gång,blåste igen efter någon minut och då blev det grönt :-(  det hela slutade med att jag skickade tillbaka den eftersom den uppenbarligen inte fungerade på mig.

Låter som du antingen fått ett dåligt ex eller att du inte följt instruktionerna.  :/

Låter som du antingen fått ett dåligt ex eller att du inte följt instruktionerna.  :/

Trodde det jag med, skickade tillbaka och fick en ny hem. Testade efter konstens alla regler precis som instruktionerna sa men den fungerade lika dåligt på mig, därför gav jag upp  :(

• 1 month later...

Jupp.. som sagt vad, man kan mäta ketoner numera på flera sätt och olika sorter.. känns som att alla kan få något som de kan mäta och bli nöjda med/tro att de gör rätt!

Men.. att äta en ketogen diet är en sak, det är en definition mest baserad på alla sockermuppare, de får ketonkroppar i urinen vid så högt intag av socker och kolisar som 100 gram kolhydrater om dagen!

Mest baserat på det teoretiska värdet att hjärnan drar cirka 120 gram glukos om dagen!

Får den inte det så bildas ketoner , som ersättning för glukos, fast det e mer komplext än så!

Bara för att man äter en diet som anses ketogen för sockermuppare så är det inte säkert att man hamnar i det metabola tillståndet ketos.. vilket är en annan grej!

Se ketonkroppar som submarkörer, det kan tyda på att man uppnått ett visst metabolt tillstånd, eller rättare sagt, de är inte något mål i sig, det är hög betaoxidation som är målet för de flesta som besöker det här forumet.. och det kan du inte mäta ännu!

Dvs, se inte någon form av ketonmätning såsom ett kvitto på metabolt tillstånd eller att man äter rätt för att gå ner i vikt för ketos betyder inte alltid att man minskar i vikt!

Det är lite samma som att räkna kalorier, de finns, de har betydelse, de är viktiga vid viktnedgång.. men man kan inte alltid räkna/mäta sig fram till en hälsosam metabolism/diet!

• Like 1

Jag har en fundering ...

Om man blir stoppad av Polisen för att blåsa, kan alkomätaren känna skillnad på om man har alkohol eller ketoner i blodet?

Nej den ger utslag för bägge, för något år sedan var det en överviktig pilot.. som av flygläkaren sattes på strikt kaloribantning vid vite om att dra in pilotlicensen!

En grej så förmodligen kan vara tillräckligt motiverande för att stå ut med hunger?

Hur som helst.. han blev stoppad från att flyga när han blåste i alkometern.. men hans läkare utfärdade ett intyg så han fick flyga nästa pass.

• Like 1