Jump to content

Återfalls-nybörjare - några frågor


Madridmadrid
 Share

Recommended Posts

Hej,

jag har ätit enligt LCHF de senaste 2-3 åren - jag halkade in på banan eftersom jag insåg att jag fick ont i magen av bröd och pasta. Sedan gick det av bara farten när jag insåg hur bra jag mådde!

 

Jag har alltid varit lite mullig och som mest vägde jag 76 kg till mina 164 cm, men de senaste åren har jag legat runt 68-69 kg, ibland lite mindre (när jag har ätit strikt) men sällan mer. Kan tillägga att jag är kvinna, 42 år och måttligt aktiv med stillasittande jobb.

 

Nu har jag 'på något sätt' gått upp till 71 kg och jag känner mig hemskt obekväm i min kropp och i mina kläder, så nu vill jag börja om och har försökt att läsa på lite mer. Mitt mål är att komma ner till 67 kg och stanna där, även om 'drömmen' vore under 65...men det undrar jag om min kropp går med på.

 

I alla fall, jag tycker att jag hittar 'för mycket' information, och en del motsägelsefulla saker. Till exempel, det där med hur ofta man ska äta. Anna Hallén säger att man 'måste' kunna äta 3 mål om dagen plus lite nötter, annars kan man inte gå ner. Andra pratar om 5:2 eller 16:8...sedan finns det de som säger att man absolut inte ska behöva räkna varken fett eller kolhyderater, medan andra tycker att det är jätteviktigt att hålla koll på matintaget.

 

Så...nu hoppas jag att någon kan komma med sitt trollspö och säga vad som är det bästa för mig :-)

 

Jag äter äggröra på två ägg och lite spenat, med tonfisk, smör och majo till frukost nästan vare dag. Sedan blir det kött, fisk eller kyckling med grönsallad eller broccoli/blomkål till lunch, med någon fet sås. På kvällen brukar jag äta ägg igen, eller en sallad med bacon och avocado, eller någon LCHF-soppa. Jag brukar inte vara så hungrig varken på kvällen eller morgonen, men 'vågar' inte hoppa över för många mål.

 

Om vi äter ute brukar jag dricka lite fett-thé innan för att inte behöva äta kolhyderater, eller ta ett ägg efteråt om det inte har funnits något bra LCHF-alternativ.

 

Grejen är, att jag har kört ganska strikt sedan nyår, men kilona sitter som berget! Förr har det bara tagit 2-3 dagar innan jag har sett resultat, och därför har jag nog kännt att jag kan 'unna mig' lite skräp ibland eftersom det är lätt att komma tillbaka på banan. Men det är som förgjort just nu!

 

Jag vet inte riktigt vad min fråga är tror jag...gör jag rätt? Är två ägg till frukost för mycket? Måste jag ha mer tålamod? Kan det vara åldern och hormonerna som har börjat spöka?

 

I vilket fall, det var skönt att få skriva av sig lite, tack för att ni lyssnade! :-)

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Som kostdoktorn säger, ät när du är hungrig, ät tills du är mätt. Glöm de där med att äta visst antal gånger per dag och lita på kroppen istället. Jag har alltid blivit itutad att frukosten är dagens viktigaste mål trots att jag inte är hungrig på fm. Det enda som hände (innan LCHF) var att jag gick upp 2-3 kg när jag åt på morgonen trots att jag inte var hungrig.

Nu litar jag på kroppen och äter när jag blir hungrig vilket är mellan 12 och 15 på dagen och 3 av 4 dagar äter jag vid 18-19 tiden. Sedan igen nästa dag vid 12-15 utan att vara hungrig i mellan. Om jag skulle känna hunger mellan dessa mål tar jag bara en ostskiva fet ost med smör mellan så håller jag mig flera timmar. Är dock aldrig hungrig på fm då jag bara tar en kopp kaffe med lite grädde i.

Jag äter ganska strikt LCHF.

 

Rolle på Österlen

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Jag har också börjat om och om igen. Gått ned från 126.5kg till 104kg och sedan upp till som mest 115kg igen då jag slappat av min strikta LCHF. Jag måste köra strikt för att det skall fungera har jag märkt. Jag gör det enkelt för mig med få ingredienser och mycket samma mat genom veckorna.

 

Nu äter jag en 125gr Ica Mozzarella till kaffet på morgonen sedan har jag korv med högst något eller ett par gram kolhydrat liggandes på jobbet samt majonäs och tidigare stekt köttfärs med bara lite tacokrydda. Jag öser på med fett utan att räkna kalorier nu och går för närvarande ned dryga kilot i veckan. Det fungerar men man måste våga släppa taget och öka fettet.

 

Idag blev jag kaffesugen vid 7 tiden och åt då osten, sen var jag återigen sugen vid 9 tiden och åt då köttfärs med majonäs och sedan samma sak igen innan 12. Ikväll blir det kött, sparris och bearnaise samt två glas vin. Så här har det sett ut under veckan förutom vinet som jag bara dricker på fredag, lördag. På kvällarna i veckan har jag ätit ica ostkorv med 1.5gram kolhydrat med sparris eller spenat stekt i olivolja och smör till det har jag haft några matskedar majonäs blandat med en tesked dijonsenap, jag dricker bara vatten i veckorna.

 

Detta går jag in i ketos på nu och går ned i vikt på bra också för närvarande.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Den enda som vet vad som är bäst för dej är du själv. Man måste inte alls äta 3 mål. Jag äter frukost tidigast halv 10 och middag runt halv 5. Kan inte tänka mej att hoppa över frukosten som så många andra verkar göra. Dom 2 gånger jag äter så ser jag till att bli mätt. Och visst är jag ordentligt hungrig när det är frukostdax, men då smakar det desto bättre. Om du har möjlighet så låt det gå 6-7 timmar mellan 2 mål och hoppa över det du äter på kvällen. Då blir det 16:8.

 

En enkel regel är ju att äta när man är hungrig och äta tills man blir mätt. Så om du inte är hungrig, ät inte. Ta ett glas vatten.

 

Och strikt sen nyår utan att nåt händer? Men hallå, nyår var ju häromdan :P. Sen kan det ju bero på ålder eller hormoner. Men det verkar som du äter utan att vara hungrig

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Tack alla för bra synpunkter!

Trollmormor, du har ju rätt - det är nog det att jag är van att det har varit så 'lätt' som får mig lite otålig!

McHummer, jag ska nog ösa på lite mer fett också, sitter med en kopp fett-thé (Kahavia!) nu och bara njuter! Vad bra det verkar gå för dig, toppen!

Totto - jag kollade sköldkörteln för ett par år sedan, och då var den ok men det kan ju ha ändrats. Någon som vet om sköldkörtelsvärden kan fluktuera under en månad eller om man *alltid* har problem?

Rolle01 - ja, jag ska nog lyssna bättre på min kropp. En grej är att jag tränar Pilates ett par dagar i veckan, och de dagarna känns det som att jag 'måste' äta frukost trots att jag inte är hungrig, annars ramlar jag ihop under träningen. Men de andra dagarna ska jag prova att senarelägga eller utesluta frukosten.

 

Kvällsmaten är mer en social grej, ibland tycker jag att det är lite tråkigt att sitta och titta på när man och barn äter...

 

AnnaBanana - lycka till, vi får köra hårt ett tag så kanske vi blir av med de där eviga kilona!

Link to comment
Share on other sites

Sköldkörtelvärden är ganska stabila. En variation för TSH på 40% kan vara normalt. Om ditt normala TSH är 0,8 t ex så finns ingen anledning till oro om ett prov visar 1,2 men om du närmar dig 2 kan det visa på underfunktion. Kan man dessutom få ta prov på de fria sköldkörtelhormonerna FT3 och FT4 är det ännu bättre.

 

Ett vanligt symptom på underfunktion är att man går upp i vikt och har svårt att gå ner. Om man samtidigt blir trött och initiativlös, får dåligt minne, förstoppning och tappar hår och yttre delen av ögonbrynen kan man vara ganska säker. Du kan inte ha underfunktion om du är pigg.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sköldkörtelvärden är ganska stabila. En variation för TSH på 40% kan vara normalt. Om ditt normala TSH är 0,8 t ex så finns ingen anledning till oro om ett prov visar 1,2 men om du närmar dig 2 kan det visa på underfunktion. Kan man dessutom få ta prov på de fria sköldkörtelhormonerna FT3 och FT4 är det ännu bättre.

 

Ett vanligt symptom på underfunktion är att man går upp i vikt och har svårt att gå ner. Om man samtidigt blir trött och initiativlös, får dåligt minne, förstoppning och tappar hår och yttre delen av ögonbrynen kan man vara ganska säker. Du kan inte ha underfunktion om du är pigg.

Tack, jag ar himla pigg sedan jag borjade med LCHF (vad konstigt, mina prickar och ringar over a och o funkar inte nu!) sa da ar det nog nagot annat!

Link to comment
Share on other sites

Hej ! Jag säger som flera andra. Ät när du är hungrig. Börja med fasta när du inte är stressad eller trött. Distrahera dig med lättare fysisk aktivitet. Du kommer inte uppleva fastan på samma vis efter en tids fastande. Sedan är det viktigt som någon skrev att anpassa kosten till dig. Var uppmärksam på kroppens signaler med andra ord. Ät mat som inte triggar din aptit och ät inte förrän du är hungrig. Den här balansen kan vara svår att hitta. När man är glukosdriven behöver man ju äta titt som tätt för att inte falla ihop. Lycka till!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Tack alla, jag tror att det börjar gå bättre igen. Jag vet inte alltid om jag är sugen eller hungrig, men just nu äter jag hellre lite för mycket än för lite, så länge det är bra mat med mycket fett.

 

Idag har jag lagt in en fett-fasta på morgonen - jag jobbar på ett co-working-kontor utan några som helst frestelser, och många roliga arbetsuppgifter. Har en termos fett-kaffe med mig och har tagit mig igenom förmiddagen utan problem. Om ett tag ska jag hämta ungen på lekis och sedan gå på restaurang och äta spansk husmanskost - blir mycket fin olivolja där!

 

En fråga - jag tycker att jag blir himla kall om händerna nu på senaste tiden...kan det alls vara relaterat till LCHF? Jag tycker ju att allt fett borde värma fint ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...