Rolf Löfgren Posted January 16, 2015 Share Posted January 16, 2015 Var nyligen och tog blodprov på morgonen, fastande. Blodsockret var 26!! Jag äter moderat LCHF, en brödbit på kvällen till te bara. Annars den vanliga LCHF maten, inkl smör, grädde osv. Jag har ingen konstaterad diabetes, men vården pratar om diabetes. Vad kan det höga värdet bero på? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 16, 2015 Share Posted January 16, 2015 Tog du mer än ett prov? Tänker att det kan ha blivit fel av någon anledning. Tvättat fingret där du stack? Annars får man nog säga att det tyder på bristande insulinproduktion, alltså diabetes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 16, 2015 Share Posted January 16, 2015 Nä, nä.. måste ha varit HBA1c.. för hade du haft 26 i fasteblodsocker så hade de ringt efter ambulans! Det mest troliga senariot med så högt blodsocker är nämligen typ1, dvs obefintligt insulin! Oså hade du haft alla de andra symptomen på diabetes, yrsel, dimsyn, outsläcklig törst och kissat var tionde minut.. osv! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rolf Löfgren Posted January 16, 2015 Author Share Posted January 16, 2015 Dom tog provet på Vårdcentralen och jag fick besked per telefon. Trött, yrsel och törstig är jag till och från. Tid för läkarbesök på måndag. Jag är orolig för vad allt betyder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 16, 2015 Share Posted January 16, 2015 Eh.. man låter inte en med 26 i fastesocker vänta tills på måndag! Och om du fått beskedet via telefon så skulle de uppmanat dig att söka akutmottagning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfvän Posted January 16, 2015 Share Posted January 16, 2015 Nä, nä.. måste ha varit HBA1c.. för hade du haft 26 i fasteblodsocker så hade de ringt efter ambulans! Det mest troliga senariot med så högt blodsocker är nämligen typ1, dvs obefintligt insulin! Oså hade du haft alla de andra symptomen på diabetes, yrsel, dimsyn, outsläcklig törst och kissat var tionde minut.. osv! 26 vaddå, nya eller gamla systemet? http://diabeticdesigned.se/diabetestips/omvandlare/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 17, 2015 Share Posted January 17, 2015 Det lär knappast vara 26%? Som regel så mäter man fastesocker eller HBa1C. Även om man hade mätt postprandialt blodsocker så är 26 väldigt högt.. det brukar toppa på 10 om man inte är van att äta snabba kolhydrater. Hur som helst det är ett mysterium.. och vi väntar på uppdatering. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rolf Löfgren Posted January 17, 2015 Author Share Posted January 17, 2015 Som jag förstår det så är värdet 26 mmol/L fastande. Det jag hoppas är att det är något mätfel eller liknande. Man ska ju ligga på ca 6 om man är frisk. Uppdatering kommer. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl August Arge Posted January 17, 2015 Share Posted January 17, 2015 Sjuk högt värde....mycket sjukt högt värde Tror att det måste bero på mätfel. Hur som helst: ta om provet. Har du ingen egen bs-mätare? Eller någon i din närhet som har en? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 17, 2015 Share Posted January 17, 2015 Ja, jag väntar oxå på att få reda på mysteriets lösning! För i princip och enligt mitt begränsade vetande så uppstår bara ett sådant högt blodsocker om man har typ 1 med så gott som obefintlig insulinproduktion. Och då lär man samtidigt ha ketoacidos.. dvs man lär ha svårt att stå upp.. ännu mindre lär man lugnt sitta och skriva på den här siten! Sen så.. man lär bli orolig efter ett sådant besked.. jag hade inte väntat till Måndag det är en sak som är säker.. men jag har en blodsockermätare hemma!! Hade jag inte haft det så hade jag letat efter ett apotek som gör blodsockermätningar i närheten! http://www.apoteket.se/privatpersoner/halsotjanster/common/hkkampanj.aspx Bara det att få ett lugnande besked kan vara värt några hundralappar! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 17, 2015 Share Posted January 17, 2015 Hade jag inte fått ett lugnande besked efter en sådan mätning skulle jag sökt mig till närmaste akutmottagning! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted January 17, 2015 Share Posted January 17, 2015 Som jag förstår det så är värdet 26 mmol/L fastande. Det jag hoppas är att det är något mätfel eller liknande. Man ska ju ligga på ca 6 om man är frisk. Uppdatering kommer. Jag brukar ha 4,8 på morgonen. Och jag har diabetes. Om jag var du skulle jag tala med sjukvårdsrådgivningen och höra vad de säger. Och känner du dig extra hängig ska du åka in akut och absolut om du blir illamående. Ta det piano också med protein under tiden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted January 17, 2015 Share Posted January 17, 2015 Ett blodsocker på 26 ÄR väldigt högt, och de flesta mår väldigt dåligt vid de värdena Nu finns det ett fåtal människor som inte mår så fruktansvärt dåligt vid det blodsockret. MEN, om ditt blodsocker nu var 26 och vårdcentralen låter dig vänta över helgen, utan att remittera dig vidare till sjukhus omedelbums, så är det ett klart anmälningsfall, då ett blodsocker på 26 KAN vara mycket alarmerande och direkt livsfarligt Ett råd förutom de du har fått tidigare i tråden, är att kontakta sjukvårdsupplysningen, jourcentralen eller akutmottagningen i ditt landsting, då de (inom många landstig) kan se dina labsvar från vårdcentralen, då datajournalerna idag kan läsas av (alla) vårdgivare inom landstinget. Jag håller tummarna för ett mätfel, eller i bästa fall ett missförstånd, annars bör din vårdcentral kolla över vad patientsäkerhet betyder, och hur de på bästa sätt ska utveckla den, fortast möjligt 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rolf Löfgren Posted January 19, 2015 Author Share Posted January 19, 2015 Jag var till läkare idag och det blev en rejäl genomgång. Massor av prover, de flesta tar några dar att få svar på. Blodsocker kl 14, 1 timme efter lunch var 20. Det är högt och läkaren har satt in Mindiab för att sänka det. Jag blev rekommenderad att bli inlagd, men jag vägrar. Sjukhus miljön blir man sjuk av, dessutom deras eländiga mat. Det blir täta kontroller en tid framöver. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 19, 2015 Share Posted January 19, 2015 Tråkigt besked.. man kan bli orolig för mindre! Håll oss uppdaterade! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted January 19, 2015 Share Posted January 19, 2015 Vad åt du till lunch? Jag hoppas att de bland alla prover också tog antikroppar, GAD, ö-antikroppar och jag tror att det finns en variant till som de kan kolla. Har du fått en blodsockermätare? Vad ligger ditt HbA1c på? Håll koll på blodsockret för det är inte alls säkert att mindiab funkar för dig, du kan komma att behöva insulin. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rolf Löfgren Posted January 20, 2015 Author Share Posted January 20, 2015 Jag åt en tonfisksallad, på 1 ägg, 75 gr ärter o morötter frästa i smör, 1/2 burk tonfisk, 1 msk creme fraich. HbA1c ligger på 119. Jag är väl medveten om att alla värden ligger högt. Jag fick ingen blodsockermätare, det var inget prat om något sådant. Jag har sett på Kostdoktorn att det finns att köpa. Det kanske är en bra idé att skaffa en sådan. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted January 20, 2015 Share Posted January 20, 2015 Klart att du kan köpa en via Kostdoktorn...MEN om värdena stämmer så MÅSTE du kunna få en utskriven på recept omedelbart. Om jag vore du skulle jag nog tacka ja till att lägga in mig på sjukhus för vidare utredning...jag tycker att värdena ligger ruggigt eftersom du äter LCHF? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted January 20, 2015 Share Posted January 20, 2015 Asså Rolf din läkare ska ge dig en blodsockermätare om du vill det. Eller kanske det är diabetessköterskan. Mitt HbA1c var på gränsen så det var först när jag fick göra en glukosbelastning som jag fick diagnosen. Då bestämde jag mig för att jag ville ha en mätare och framför allt teststickorna på recept för de är dyra så jag sa att jag kommer inte att äta en enda kolhydrat, inte en flisa frukt, inte en halv morot, bara ägg, fläsk och smöööööör innan jag får en mätare så att jag kan testa mitt blodsocker. Dagen efter hade jag den i min hand och mitt senaste HbA1c är 33. Det finns ingenting som kan ersätta blodsockermätaren. Ingenting! Det är det enda man behöver egentligen och med dina mycket höga värden tycker jag att du skulle ha fått en redan förra veckan för du var inte långt från DKA och det kan man dö av. Om jag var du skulle jag hoppa ärter och morötter tills vidare och vara mycket försiktig med grädde o dyl. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bim Posted January 20, 2015 Share Posted January 20, 2015 Jag har varit uppe i sådana värden i tonåren då jag var oförsiktig och hela världen var orättvis. Jag är alltså typ1-diabetiker. Du borde de senaste 2-3 månaderna ha gått ner i vikt, varit konstant kissnödig och törstig och haft svårt att fokusera med synen. Dina värden är skyhöga för att vara på lågkolhydratskost. Jag vågar sticka ut hakan och säga att din insulinproduktion inte är tillräcklig. Om det sedan beror på att du har gått med obehandlad typ2 eller om du har en autoimmun sjukdom får prover utvisa. Kräv dessa prover så att du sedan kan sätta dig in i vilken medicinering som är lämplig. Jag tycker även att du ska fixa ett besök på en endokrin mottagning på ett sjukhus. Där kan de utreda din diabetes, inte på vårdcentralen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted January 20, 2015 Share Posted January 20, 2015 Jag har varit uppe i sådana värden i tonåren då jag var oförsiktig och hela världen var orättvis. Jag är alltså typ1-diabetiker. Du borde de senaste 2-3 månaderna ha gått ner i vikt, varit konstant kissnödig och törstig och haft svårt att fokusera med synen. Dina värden är skyhöga för att vara på lågkolhydratskost. Jag vågar sticka ut hakan och säga att din insulinproduktion inte är tillräcklig. Om det sedan beror på att du har gått med obehandlad typ2 eller om du har en autoimmun sjukdom får prover utvisa. Kräv dessa prover så att du sedan kan sätta dig in i vilken medicinering som är lämplig. Jag tycker även att du ska fixa ett besök på en endokrin mottagning på ett sjukhus. Där kan de utreda din diabetes, inte på vårdcentralen. Otillräcklig insulinproduktion är väl vad diabetes handlar om? Men jag anar att du menar det jag tror och det är att Rolf har ett autoiimunt angrepp på sina insulinproducerande celler, alltså typ 1 eller LADA. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bim Posted January 21, 2015 Share Posted January 21, 2015 Otillräcklig insulinproduktion är väl vad diabetes handlar om? Men jag anar att du menar det jag tror och det är att Rolf har ett autoiimunt angrepp på sina insulinproducerande celler, alltså typ 1 eller LADA.Nja. Vid typ2 kan väl ändå insulinproduktionen fortfarande vara ok. Däremot har man då utvecklat en sådan resistens att den i sin tur blir otillräcklig.Men med värden uppåt 20, vid lågkolhydratkost, menar jag att bukspottkörteln inte har en normal insulinproduktion. Detta får dock ett test av c-peptid utvisa. Att gå i många år med en obehandlad typ2 kan så småningom slita ut pankreas så att insulinproduktionen sjunker så det behöver inte vara autoimmunt vi har att göra med här, men vi har inte fått så mycket bakgrundinfo så det är svårt att gissa. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts