Jump to content

Lørdag kveld

stian
 Share

Recommended Posts

Hei,

Har nå levd lchf i 10 dager og føler det går kjempe bra. Målte mitt blodsukker (5,1) og ketoner (1,7) idag før første måltid og føler meg veldig bra.. Min sambo lurte på dette med rødvin.. Vil 1-2glass av dette ikveld sammen med mat ta meg ut av ketose? Hvor lang tid vil jeg bruke på å komme tilbake i ketose i så tilfelle?

Ja tillfälligtvis lär det ta dig ur ketos!

Främst då genom att kroppen har prio 1 på att förbränna alkohol, då förbränner den inte fett.. och vissa ensymer i levern går åt till betaoxidation av alkoholen.

Det man skall passa sig för är sk drängfylla under ketogen diet, iomed kroppens prioriteringar.. man får dubbla biverkningar!

Men.. om man är vuxen och kan hantera alkohol så brukar det hålla sig till 1-2 glas vin på helgdagar och är en av få festliga saker man kan unna sig.. som gör skillnad mellan vardag och helg!

Tills du förbränt alkoholen!

Sen så.. ketos är mer ett symptom på att du inte äter för mycket kolhydrater, dvs att du har en hög fettförbräning.

Sen så, igen ketos avklingar med tiden iomed att fettförbräning ökar!

ketos avklingar med tiden iomed att fettförbräning ökar!

Detta var intressant tycker jag! Är det av denna anledning som jag numer, efter fem år med LCHF och avslutad viktnedgång, sällan eller aldrig mäter upp ketoner? Det händer idag enbart om jag helt utesluter kolhydrater eller äter mindre än jag behöver.

Detta var intressant tycker jag! Är det av denna anledning som jag numer, efter fem år med LCHF och avslutad viktnedgång, sällan eller aldrig mäter upp ketoner? Det händer idag enbart om jag helt utesluter kolhydrater eller äter mindre än jag behöver.

Ja mest troligt är det så!

Som du själv förstår så är ketos högst i början iomed att den är mest van att använda glukos som dominerande bränsle.. och ketonkropparna ersätter då i förstone glukos.. för de vävnader/organ som har hög kapacitet för ketolys.

Ketos är altså i början en reaktion på glukosbrist!

Efter 3-4 veckor så har ketolys uppgraderats i hjärnan och hjärtat främst, musklerna har låg kapacitet för detta, (riddarrustningen)!

Men iomed att de är en stor del av din kroppsmassa drar de ändå ansenliga mängder under en begränsad tid.. säg 3-6 månader.. för redan vältränade med god betaoxidation.. (oftast löpare/joggare) kan det gå på 1-3 månader!

Då minskar behovet av både glukos och ketonkroppar för muskulär ansträngning.. så länge du inte överskrider din aeroba tröskel/din syreupptagningsförmåga.

Såå.. för de som tror att ketos är ett kvitto på att de gör rätt så återstår som du alldeles riktigt kommit på; kalorirestriktion, ökad fysisk aktivitet eller proteinrestriktion!

Och räknat på en strikt ketogen diet.. cirka 5E% kolisar så får en normalförbrukare av energi, (2000Kcal) i sig minimum 100 gram glukoida substrat, (kolisar+glycerol+laktat+glukoida aminosyror).. räknat på 1 gram protein per kilo och dag!

Och räknar man på mer långsiktigt hållbara genomsnitt på 10E% kolisar, (mer grönsaker+mejerier+någon rotsak/några bär/några nötter) och cirka 1,5 gram protein per kilo/dag så kommer vi lätt upp i glukoida substarat nog för att täcka hela leverns förmåga till glukoneogenes (cirka 200 gram per dygn).. samt att dina muskler vid det här laget är såpass anpassade till fettdrift att de knappt förbrukar några mängder glukos/ketonkroppar annat än vid anaerob ansträngning!

Edited by Zepp
  • Like 4

Mycket utförligt svar, tackar! En kompletterande fråga dök dock upp:

[...] så kommer vi lätt upp i glukos nog för att täcka hela leverns förmåga till glukoneogenes.. samt att dina muskler vid det här laget är såpass anpassade till fettdrift att de sällan förbrukar några mängder glukos/ketonkroppar annat än vid anaerob ansträngning!

Jag hade för mig att glukoneogenesen innebär att levern "förbränner" aminosyror från proteinerna i vår mat till glukos. Är detta en missuppfattning?

Mycket utförligt svar, tackar! En kompletterande fråga dök dock upp:

Jag hade för mig att glukoneogenesen innebär att levern "förbränner" aminosyror från proteinerna i vår mat till glukos. Är detta en missuppfattning?

Ett kompletterande svar.. Glukoneogenes är en process i främst i levern där glukoida substrat omvandlas till glukos, de substraten kan vara glukoida aminosyror, glycerol (utgör cirka 10% av energiinehållet i triglyceriden, dvs fett), laktat (vilket är en metabol produkt av glukosförbräning anaerobt+ nedbrutet glykogen i mörat kött = cirka 1-3E%)!

Såå.. att banta genom proteinrestriktion är effektivt, det bryter ner både muskler och fettlager.. sen när man inte står ut längre så blir man fetare än någonsin, samt saknar musklerna som gick åt!

Och det gäller oxå LCHF, vi använder mer glukoida aminosyror, speciellt om vi är fysiskt aktiva.. (anaerob ansträngning främst)!

• Like 4