lchfarkivet.se Posted January 17, 2015 Share Posted January 17, 2015 Jag har skapat en recept-sida som enbart kommer att innehålla recept som är LCHF. Den stora skillnaden mot andra sidor är att DU själv kan lägga upp dina egna recept. Fördelar: - Du har alla dina egna recept samlade på ett och samma ställe, fullt överskådligt. - Alla recept du gillar på vår sida kan du lägga till i dina favoriter och på så vis alltid komma åt dem lätt. - Det är enkelt att dela dina recept i social medier. - Du kan alltid lägga in en länk till din egen blogg eller hemsida och på så vis få fler besökare. Sidan heter LCHF-arkivet och finns på adressen www.lchfarkivet.se Jag hoppas att du vill bli medlem och bli en del av utvecklingen av sidan. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
McHummer Posted January 17, 2015 Share Posted January 17, 2015 Släpper ni in "recept" i form av rena råvaror, t.e.x. under rubriken Frukost skulle det kunna stå bara 125gr Mozarella och en kopp kaffe. Det är inte recept enligt normal definition men det är ett exempel på frukost och skulle Kinna underlätta för alla de som undrar vad de skall äta eller inte. Jag lagar nästan inga måltider mer än att jag kanske steker en råvara och sedan blandar med majonnäs eller har smör och någon enstaka annan råvara till. Entrecote med vitlökssmör och sparris, är det ett recept eller är det för enkelt.? Så enkelt kan LCHF vara det är många som krånglar till det och i och med det faller åter till fel kost då de har för mycket ersättningar i recept eller inte orkar laga med ingredienser de inte är vana vid är något jag tror. Skulle man sedan kunna kategorisera recepten som Strikt eller inte så är det en värdefull uppdelning också tror jag. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Birgitta Höglund Posted January 17, 2015 Share Posted January 17, 2015 Kul att du startat en receptsida, men hittade ingen information om vem du är som ligger bakom? Är det en rent privat sida eller ligger något företag bakom? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfarkivet.se Posted January 17, 2015 Author Share Posted January 17, 2015 Hej på er, Vad kul att ni har synpunkter redan nu...=) Vi (Jag) släpper igenom alla recept som har med LCHF att göra, dvs alla maträtter om det så bara är lite keso med majonnäs och kryddor för att ha som mellanmål. Det finns kategorier för mellanmål, frukost och drickbart utöver det mer vanliga som lunch/middag. Även tillbehör är en kategori som jag tror kan bli väldigt bra att ha för den som är ny inom LCHF: När det gäller din fråga Birgitta så är jag en privatperson som driver en del olika hemsidor inom olika intresseområden för mig. Har inga planer än så länge på att göra det till ett företag. Jag lanserade sidan nu i veckan, så den är fortfarande under utveckling och en sida som handlar om mig har inte kommit upp än... kändes som att annat var lite viktigare att få igång först. =) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekofilosophie Posted January 17, 2015 Share Posted January 17, 2015 Spännande, ska kolla upp sidan och är isf intresserad av att länka till recept på min blogg om det är ok? (se adress i min signatur nedan) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfvän Posted January 17, 2015 Share Posted January 17, 2015 Kul att du startat en receptsida, men hittade ingen information om vem du är som ligger bakom? Är det en rent privat sida eller ligger något företag bakom? Då tycker jag att det är viktigt att länka till den ursprungliga sidan, dvs där man har hämtat receptet från början, t ex från fantastiska Birgitta Höglund. Visst, man kan naturligtvis ha gjort ett eget recept och då ska ju det också framgå. I mitt fall så hittar jag sällan eller aldrig på något eget utan min inspiration kommer alltid från någon av våra bloggares recepttips. Ibland kan det förstås vara att man lägger till något eget eller drar ifrån. Stort tack till alla våra LCHF-inspiratörer från receptbloggarna, som också har en massa bra tips i matlagningen. Tack igen Birgitta m fl. Tillägg: Jag glömde att skriva att jag tycker lchfarkivet är en jättebra idé. Allt som oftast är det ju svårt att komma på vad man ska laga till lunch/middag/matlåda. Stort TACK till dig som startat lchfarkivet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted January 17, 2015 Share Posted January 17, 2015 Recept, vilka ingredienser som ingår och hur man tillagar dem, får man kopiera och inspireras av hur och var man vill. Det är inte på något sätt olagligt att föra vidare recept rakt av utan att berätta källan. Om man vill kan man skriva att man själv kommit på kombinationen av råvaror eller så kan man uppge varifrån man hämtat inspirationen eller receptet rakt av. Däremot får man inte kopiera en hel kokbok med bilder rakt av och påstå att man skrivit och designat den själv. Det är olagligt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Birgitta Höglund Posted January 18, 2015 Share Posted January 18, 2015 Recept kan kopieras, de innefattas inte av upphovsrättslagen, men bilder får man inte kopiera. Det hör mera till god ton att man hänvisar till källan. De flesta brukar hänvisa, men har tyvärr varit med om att en del av mina lite mer speciella recept som t. ex fröknäcket blivit "lånat" rakt av, till och med i kokbokssammanhang utan hänvisning. Jag tycker det är väldigt bra att recept sprids, så lycka till med din sida, LCHF-arkivet 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfarkivet.se Posted January 18, 2015 Author Share Posted January 18, 2015 Härligt med lite input och tips. Jag kommer nog lägga upp lite information om just dessa saker som har med ursprung att göra, och framförallt om bilder. Det är ju en sak om man lägger upp ett recept som man har hittat nån annanstans, men det gäller att man har en egen bild och sen som Birgitta skriver att det hör till god ton att ange var receptet har sitt ursprung. Ska försöka att få in en inforuta om det på sidan där man lägger in recept. Har trillat in lite registreringar, men inga recept än... var inte blyga! =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts