Höga triglycerider vid blodprov

Rusty

Recommended Posts

Hej!

Ny här så kanske är fel forumsdel.

Fick i veckan reda på av min läkare att jag har skyhöga Triglyceridvärden (20), och det känns ju rätt oroande. HDL och LDL blev det inget resultat på pga att triglyceridnivån störde proven.

Så tänkte höra om nån här har liknande erfarenheter eller lite bättre koll än mig på vad som kan ligga bakom och hur jag bäst tacklar det. Doktorn vill ju att jag ska börja med satiner eller liknande, men jag vill försöka ta reda på så mycket jag kan innan jag går med på något sånt. Har tre veckor på mig, då skall vi ta nya prover och efter det prata om behandling. Jag skall äta som jag gör idag men dra ner på fettet under den perioden, och ta provet fastande.

1) Jag var inte fastande vid provet, hade 1,5-2h innan käkat frukost i form av en smoothie på 1st rått ägg, grädde, hallon och filmjölk så det har ju inverkat åtminstone lite på provets resultat. 

2) Jag har käkat LCHF kost i snart 2år, första året strikt för att gå ner i vikt (105kg->82kg), och sen har LCHF kosten hängt i pga att jag mår så mycket bättre och allt man läst om socker och kolhydrater har fått mig att verkligen inte vilja äta som jag gjorde innan. MEN jag äter inte 100% strikt sedan 1år ungefär, det blir nog 2-3 måltider i veckan som det fuskas, ibland mer ibland mindre. (så jag har ju pendlat några kilo sista året, ca 87-90 nu.)

3) Jag har inga alkoholproblem, i snitt kanske jag går ut och tar några glas med kompisar en gång i månaden.

4) Jag har en långvarig behandling av kortison, 5mg/dag sedan ca 5år. (läst att steroider kan påverka)

5) Jag har senaste typ 5 åren tagit regelbundna blodprover, minst en gång i månaden, en massa rör, jag vet inte vad allt är, men blodvärden, levervärden och lite allt möjligt. Hade problem med blodproppar för 5-3år sedan under ett par år. Sedan i sommras har de kunnat se på proven att mina blodfetter ökat då det stört dom andra proven.

Freak of nature? Något som är skitgalet eller en kombo av fettrik mat, viktnedgång, oregelbunden kost(aka fuskandet ovan), kortison(?), och ingen fasta innan provet. ?

Tacksam för alla råd och tips jag kan få!

• Like 1

Om jag inte är helt fel ute så ska man vara fastande när man tar kolesterolprov. Kan det vara något fel vid själva provtagningen? Vet inte vad i så fall, men fel kan det väl alltid bli tänker jag. Du nämner kortisonbehandling. Kan det vara en kombination som gör att det blir felaktiga värden? Bara några funderingar.  

• Like 4

Kortisonet i sig kan dra upp Triglyceridvärdena, men orsaken till varför du äter Kortison kanske är den "största boven" till ökade värden, då även Triglyceriderna ökar vid inflammation och infektion.

Läs gärna Uffe Rawnskovs bok "Fett och kolesterol är hälsosamt"

Icke fastande provtagning kan vara bidragande, plus att värdena kan variera under kort tid.

• Like 6

http://www.kostdoktorn.se/?s=bj%C3%B6rn%C3%B6r&submit.x=20&submit.y=16

Jag har läst att ellsehåeffare behöver fasta längre än blandkostare för att få värden som är sanna. Jag har aldrig varit med om att det tas kolesterolprov som inte är fastande. Tacka 17 för att du har tokigavärden. Och det är en tokig läkare somvill ge dejstatinermot höga triglycerider. Statiner påverkar inte triglycerider alls.

• Like 6

Hon sa iof inte statiner utan "blodfettssänkande medicin", men jag har inte nån koll, statiner är det jag hört talas om :)

Var ingen som berättade för mig innan provet att jag skulle fasta.

Men det känns mao som att jag inte behöver dra några jättehöga växlar just nu utan helt enkelt vänta på nästa prov, och då fasta lite extra innan. (Typ middag vid 17 som sista måltid för ett prov vid 09? Eller längre?)

• Like 3

Kanske ska tillägga att jag är 30år och inte har några hjärtfel.

Dock hade jag som sagt problem med blodproppar mellan 24-26 och har blodförtunnande behandling sedan dess.

Hade även problem med blödningar i den vevan, troligen pga gift waranet jag fick först.

Ditt värde är som sagt skyhögt. Det första att göra är att ta om provet och då se till att verkligen ha fastat innan - satsa på minst tolv timmar. Dock, om man kollar i den vetenskapliga litteraturen hur högt triglyceriderna går som max efter en standardmåltid (max uppnås efter cirka 2-4 timmar), så är det kanske upp till 5 eller så, knappast 20.

Extremt höga värden kan t ex bero på fel på njurarna, lupus, eller kanske på hypothyroidism, eller något annat, det tycks finnas mycket att välja på.  Hur ser det ut för dina släktingar - är detta något som går i släkten? Med så höga värden är risken för akut pankreatit mycket stor.

Kolla också gärna om du har små gula upphöjda knölar i huden (ofta i den tunna huden runt ögonen)? Dessa kallas xantomer.

• Like 1

Som sagt vad, ingen vet dina värden innan de är tagna fastande!

Och iomed att du hade konstiga värden och käkar medecin/har andra problem, så vill man ha fastevärden, gärna 12 timmar fastande.

Som regel så har blodfetter stabiliserats 4-6 timmar efter en måltid, men 12 timmar fastande är en standard, då lever du på dina lager!

Du har i princip mätt innehållet i kylomicronerna, det är sällan intressant utan man vill ha koll på LDL och HDL!

• Like 3

Extra information.. endast för nördar.. kylomicroner är de som transporterar in fett och kolesterol (triglycerider+kolesterol) från tarmen till vävnader som skall ta emot dessa.. främst fettväv och levern!

Kylomicronerna lever cirka 20-30 minuter från det att de skapats i tarmvävnaden för att sedan brytas ner i levern när de är tömda på innehåll.

Hyperkylomicronemi är en genetisk defekt som man vill ha reda på om man lider av sagda problem!

"familial hyperchylomicronemia  an inherited disorder of lipoprotein metabolism characterized by elevated plasma chylomicrons and triglycerides, pancreatitis, cutaneous xanthomas, and hepatosplenomegaly; it is usually due to deficiency of lipoprotein lipase or itscofactor apolipoprotein C-II."

http://medical-dictionary.thefreedictionary.com/hyperchylomicronemia

• Like 1

Nej inget som går i släkten vad jag vet, inga hjärtproblem elr liknande heller i släkten.

Nej inga sådana där hudgrejjer nånstans, redan letat :)

Är lite det jag funderar på, om ickefastande prov verkligen kan påverka Såå mycket elr om jag kan vänta mig högt värde även nästa gång. Och vad jag gör då isf, att bara få blodfettssänkande medicin och sen är det bra med det känns som en dåligt alternativ om det är något fel på nått.

• Like 3

Fast . . . jag tror att förstahandspreparatet vid förhöjda Triglycerider är statiner, annars så kan man behandla med Fibrater, Nikotinsyra eller :) Omega-3-fettsyrepreparat (2-4gram per dag), som enligt min åsikt låter som det allra bästa alternativet :)

• Like 2

Intressant patientfall (fulltext fri):

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3064759/

Snubben hade triglycerider på 8116 mg/dL, dvs 91mmol/l (= den enheten som används i Sverige).

Med insulin (initialt, för att få igång produktionen av lipoprotein lipas) samt sedan lågkolhydratkost och diverse mediciner kunde värdena normaliseras helt. Denna patient hade flera andra problem, bland annat diabetes typ 2 som han misskötte.

• Like 3

• 1 month later...

Hypertriglyceridemi har annan orsak än andra blodfetter och kräver andra prover.

Kortison kan vara en bidragande faktor.

Kortison/kortisol höjer alla energisubstrat för "flight and fight"!

Och som vi redan vet så har vi alla lite olika grundförutsättningar/metabol status/psykisk-psykologisk miljö/vardagsstress, som gör en extra känslig på vissa områden.

Kan man ta prover som sorterar ut hyperkolemicronemi/hypertrigiceridemi av andra orsaker så får man se kortisonbehandlingen som grundorsak?

Zepp, ja kortisonet är en grundorsak jag misstänkte redan från start.

Du får gärna utveckla dina tankar, bör jag vara lika skeptisk som jag är idag till blodfettssänkande medicin och ta nya prover om några månader, eller bör jag följa de ordinationer jag får vid nästa kontakt (vilka antagligen är medicinering då värdet för två veckor sedan ändå är högt jämfört med riktlinjerna )

Statiner o nicotinsyra har främst effekt på de andra sk kolesterolvärdena vad jag förstår.. triglycerider är rent ut sagt fett och inte kolesterol som mäts i de andra värdena.

Fibrater påverkar triglyceriderna genom ökad betaoxidation i muskler och lever.. men mest troligt bara om den var dålig från början?

Blodfettsänkande är en hel drös med medicamenter med olika funktion, några gör att du absorberar fett dåligt och får fettdiare i stället.. ingen kul kombo med LCHF!

Sen från det ena till det andra, jag har inget emot medeciner för rätt person vid rätt diagnos.. även om det vore tillfälligt under kortisonbehandlingens tidsrymd.

Men som sagt vad hypertriglyceridemi är oftast en sak till skillnad mot höga värden av lipoproteiner.. främst LDL.. hyperkylomicronemi är inte så kul det heller men är genetiskt!

• 2 months later...

Tja igen

Tog prover igen nu, nu är jag uppe på 19 igen på triglycerider :S

Jag tog provet vid ca 09 på morgonen och hade fastat sedan 23 kvällen innan. Kanske lite för kort fasta förvisso, men ändå väldigt höga värden.

Har ätit strikt LCHF sedan januari och har tillochmed varit så duktig att jag kommit igång och styrketränat så jag kör 5st pass i veckan sedan början av februari. Edit: Just ja, är även så duktig att jag använder ståbordet hela arbetspassen alla dagar sedan februari :)

Har ej fuskat med kosten, tränat och rent kroppsligt så har jag inte känt mig i såhär bra form sen jag var typ 22. Är 31 nu.

Droppade ner till 81Kg första månaden och har hållt mig still på 81-82kg (är 181cm) senaste 3månaderna. Volymmässigt har jag dock blivit mindre fett och mer muskler förstås.

Jag kan inte påstå att jag äter överdrivet mycket fett. Äter "som vanligt" bara det att jag byter ut pasta/ris/potatis etc mot grönsaker istället, och äter keso ist för bröd. Samt är noga med råvarorna då så att det inte är massa bajs i. Så jag tycker ju inte att jag äter några ovanliga mängder fett, snarare är det väl att jag äter mer protein och inga kolhydrater men rätt normala mängder fett.

Nya prover om 3månader, ingen medicinering.

What gives?!

Edit: Kan väl tillägga att det inte finns några hjärtproblem / kolesterolbekymmer etc inom släkten. och jag har som sagt inga hjärtproblem. Men går ju på 5mg kortison(prednisolon) + stora mängder fragmin (10K IE x2) varje dag.

Hon sa iof inte statiner utan "blodfettssänkande medicin", men jag har inte nån koll, statiner är det jag hört talas om :)

Var ingen som berättade för mig innan provet att jag skulle fasta.

Men det känns mao som att jag inte behöver dra några jättehöga växlar just nu utan helt enkelt vänta på nästa prov, och då fasta lite extra innan. (Typ middag vid 17 som sista måltid för ett prov vid 09? Eller längre?)

Jag brukar äta en sen lunch och sedan bara vatten eller te. Typ 20 timmars fasta

Jag brukar äta en sen lunch och sedan bara vatten eller te. Typ 20 timmars fasta

Okay, får bli ett sådant upplägg för mig också nästa gång! Känns som det verkar påverka rätt mycket hur mycket man fastar innan när man äter lchf kost

• Like 1

Okay, får bli ett sådant upplägg för mig också nästa gång! Känns som det verkar påverka rätt mycket hur mycket man fastar innan när man äter lchf kost

Mnjae.. tveksamt.. för i förstone skulle det då handla om kylomicroner, de är kortlivade.. upp till en halv timme.

För det andra så skulle det handla om hur lång tid det tar att absorbera det sista dietära fettet.. max 3-4 timmar.

Och för det tredje så skulle det kunna handla om transport av triglycerider från levern till fettdepåer, det lär heller inte vara mer än några få timmar efter en måltid.

Jag tror mer på dina medeciner?

Jag tror mer på dina medeciner?

Iof inte otänkbart.. Har gått på 5mg kortison per dag i typ 5-6år, i början var det högre doser som trappades ner till 5mg som det varit nu sista typ 5åren. Hur fragminet inverkar vet jag ej men 20K IE/dygn i 5år är ganska extremt i förebyggande behandling. 

Frågan är ju då om blodfettssänkande medicin stjälper eller hjälper... har ju inga problem idag liksom och är vid god fysik. (och rent krasst, orsaken till varför jag behöver kortison/fragmin är okänd och tros ha varit en tillfällig rubbning för många år sedan så jag kanske inte ens behöver det, men man törs ju inte gambla)

Iof inte otänkbart.. Har gått på 5mg kortison per dag i typ 5-6år, i början var det högre doser som trappades ner till 5mg som det varit nu sista typ 5åren. Hur fragminet inverkar vet jag ej men 20K IE/dygn i 5år är ganska extremt i förebyggande behandling. 

Frågan är ju då om blodfettssänkande medicin stjälper eller hjälper... har ju inga problem idag liksom och är vid god fysik. (och rent krasst, orsaken till varför jag behöver kortison/fragmin är okänd och tros ha varit en tillfällig rubbning för många år sedan så jag kanske inte ens behöver det, men man törs ju inte gambla)

... en annan sak.

Alkohol, har det inverkan på triglyceridvärden?

Jag dricker inte ofta, och har aldrig gjort, så någon form av alkoholskada bör jag inte ha, det vore väldigt orimligt. (snitt kanske var 6'e helg på ett ungefär).

Men när jag tänker efter lite så har båda dom här proverna med megahöga värden tagits ett par dagar efter en fylla. Kan det vara en kombination av för kort fasta/mina mediciner/en närtida fylla?=) 

Då kanske alkoholintagen i kombination med resten hjälper till mao.. jag får se till att ha en vit sommar då så märks det.

Njet har inte utretts för bukspottkörteln något, vad jag vet iaf. Men de tar alltid hundramiljarder prover på mig och triglycerider är det enda som är onormalt (och hdl var högt, ldl fick dom inga värden på)

Har inga symptom av bukspottkörteln iaf

ja..antagligen kan väl värdena bero på medicineringen? De är ju så höga att man borde hitta någon bakomliggande orsak...det låter underligt i mina öron om "mindre" livsstilsförändringar skulle få bort "problemet"...men det låter bra att man tar mycket prover för att försöka hitta orsaken till värdena...jag har ingen sjukvårdsutbildning...men att bara triglyceridvärdet är höjt borde rimligtvis också ge någon form av ledtråd till vad det handlar om?

• Like 1

"En långvarig förhöjd halt av kortisol har en rad effekter på kroppen. De mest uttalade är att kortisol trycker ned immunförsvaret samt höjer halterna av glukos i blodet. Den senare effekten åstadkommer kortisol genom att stimulera glukosbildning i lever (glukoneogenes) samt stimulera till nedbrytning av fett i kroppens vävnader."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kortisol

• Like 1

Guest Nilsmeister

Kanske ska tillägga att jag är 30år och inte har några hjärtfel.

Dock hade jag som sagt problem med blodproppar mellan 24-26 och har blodförtunnande behandling sedan dess.

Hade även problem med blödningar i den vevan, troligen pga gift waranet jag fick först.

Du har inte protein-c brist?

Zepp, vad innebär det? :)

Kortison är den syntetiserade formen av Kortisol och den senare är altså ett viktigt hormon.

Man pratar om kortisol som ett stresshormon.. och det stämmer till stor del iomed att det stiger vid stress.. en av huvudfunktionerna är vid "Flight and Fight"!

Då höjer det energinivåerna i blodet och omprioriterar imunförsvaret och sänker smärttröskeln.. allt för att du skall antingen kunna springa ifrän den sabeltandade tigern eller slåss mot den!

När väl tigern är död och flådd så sjunker så småningom kortisolnivåerna och du har svårt att minnas vad som hände.. allt för att undertrycka att du får hemska traumatiserande minnen!

I praktiken i dag när sabeltandade tigrar är utdöda innebär det att man får förhöjda glukos och triglyceridnivåer i blodet.. och dessa bägge konkurerar om plats i cellen, så man kan få förhöjda nivåer av bägge.. eller den ena!

Det påverkar en massa annat oxå som immunförsvaret.. ofta är det detta man vill komma åt om/när man har en autoimmun åkomma.

Det ändra vätskebalansen, blodtrycket, hjärtfrekvensen, kärlens vasodilation, natrium/kaliumbalansen och ytterligare saker!

De biverkningarna tror jag din läkare har koll på och bedömer utifrån nyttan med din medecinering?

Zepp, ingen aning men jag hoppas det :)

Men med andra ord så är kortisonet antagligen boven. Vi har pratat om att jag skall sluta med kortisonet efter sommarn, har precis gått ner i fragmindos och vi vill inte göra båda sakerna samtidigt. Nu föreslogs förvisso ingen blodfettssänkande medicin denna gång utan det var mer "vi får hålla ögonen på det". Men gissar att det smarta är att avstå sådan medicinering och se hur det artar sig när jag slutat med kortisonet.

Nilsmeister, nej inget sådant. Mja man kan säga att jag är grundligt undersökt. Lite utav ett specialcase kan man säga.

Fick en blodpropp i benet när jag var 23. Troligen pga stillasittande nattskift. Fick waran och sen blev det en karusell i 2år där jag hade ett otal inre blödningar och proppar överallt om vartannat inkl lungemboli. Har utretts både i mitt eget län och av koagcentrum i Skåne.

Long story short, de har inte funnit någon orsak till varken proppar eller blödningar. Misstanken är att första proppen var oflyt och att jag har någon antikropp som reagerar på waran och när jag fick antidot så triggade det proppar som sedan triggade mer proppar pga skadade vener. Nåväl, ingen vet.

Guest Nilsmeister

Zepp, ingen aning men jag hoppas det :)

Men med andra ord så är kortisonet antagligen boven. Vi har pratat om att jag skall sluta med kortisonet efter sommarn, har precis gått ner i fragmindos och vi vill inte göra båda sakerna samtidigt. Nu föreslogs förvisso ingen blodfettssänkande medicin denna gång utan det var mer "vi får hålla ögonen på det". Men gissar att det smarta är att avstå sådan medicinering och se hur det artar sig när jag slutat med kortisonet.

Nilsmeister, nej inget sådant. Mja man kan säga att jag är grundligt undersökt. Lite utav ett specialcase kan man säga.

Fick en blodpropp i benet när jag var 23. Troligen pga stillasittande nattskift. Fick waran och sen blev det en karusell i 2år där jag hade ett otal inre blödningar och proppar överallt om vartannat inkl lungemboli. Har utretts både i mitt eget län och av koagcentrum i Skåne.

Long story short, de har inte funnit någon orsak till varken proppar eller blödningar. Misstanken är att första proppen var oflyt och att jag har någon antikropp som reagerar på waran och när jag fick antidot så triggade det proppar som sedan triggade mer proppar pga skadade vener. Nåväl, ingen vet.

Oj, låter ju som ett fall för House det där. Hoppas det ordnar sej för dej.

För det första så är jag helt övertygad om att alla läkare vet och håller koll på biverkningar av långvarig kortisonbehandling!

Det är så välkänt att även lekmän känner till detta!

Oså får vi hoppas att utsättningen av läkemedlet blir lyckat, samt att triglyceriderna oxå sjunker till mer rimliga nivåer?

• Like 1

Guest Nilsmeister

För det första så är jag helt övertygad om att alla läkare vet och håller koll på biverkningar av långvarig kortisonbehandling!

Det är så välkänt att även lekmän känner till detta!

Oså får vi hoppas att utsättningen av läkemedlet blir lyckat, samt att triglyceriderna oxå sjunker till mer rimliga nivåer?

Man kan aldrig lita på att man får en kompetent åderlåtare.

Man kan aldrig lita på att man får en kompetent åderlåtare.

Mnja.. läkare och annan sjukvårdspersonal är som vi alla andra, de flesta gör ett fullt ut gott arbete med kunden/patienten i fokus.. sen så finns det alltid klåpare på alla arbetsplatser!

Tror/hoppas Rusty själv kan bedöma detta.. och om tvivel uppstår byta läkare?

Lite hänger det på patienten oxå.. helst skall man vara påläst själv om sina problem.. får man då en engagerad läkare så kan man föra en dialog.

Dialogen är väl så viktig.. intresserade/engagerade läkare gillar dialogen med patienten har jag märkt!

De flesta har valt att bli läkare för att kunna göra skillnad.. det är för krångligt/dyrt/besvärligt att läsa till läkare enbart för att tjäna pengar!

• Like 2

• 7 months later...

Hej, jag äter kortison så det kanske beror på det.

Man finner rätt många referenser till intag av kortisonpreparat och förhöjda triglycerider, så det kan säkert bidra.

Vet du hur övriga delar i lipidprofilen ser ut - totalkolesterol, HDL, LDL, eventuellt apokvot?

EDIT: Ser nu att detta diskuteras i denna tråd http://forum.kostdoktorn.se/topic/7705-fick-proppar-i-en-lunga-%C3%A5t-lchf/#entry102415

• Like 3