Jump to content

Ge glutenfritt till bebis?

Nani

Recommended Posts

Hej! Jag har en fundering som andra mammor, pappor och andra kunniga kanske kan hjälpa mig med. Jag ska nu börja introducera mer mat till min bebis på 5½ månad. Denna lilla får nu två-3 tsk gröt till kvällen och i havregrynsgröten lägger tillverkarna i vetemjöl. Varför vet jag inte men så är det på de märken jag hittat, Förutom ett och den är då för barn med allergi av gluten och lactos. 

Det jag undrar är om det verkligen är så bra att ge så "mycket" gröt med gluten till mitt barn?

Om till synes friska bebisar kan äta den glutenfria gröten?

Vad kan vi annars ge till kvällen som kvällsmat istället för gröt och välling?

Jag gör som Stoscha, rekommenderar Moniques bok, jag har gett den till släktingar som fått barn och de är jättenöjda.

Sen en utvikning om gluten till barn, kan inte hålla mig.

Se länken nedan till läkartidningen, det stå numera klart att det inte spelar någon roll när gluten introduceras och att amning inte skyddar mot problem.

Det enda som gäller är att undvika gluten, barn och vuxna.

Se också avhandling av Emma Adlercreutz; "The Perfect Storm".

Hären länk till en tidigare tråd.

http://forum.kostdoktorn.se/topic/5939-ny-avhandling-gluten-kan-öka-risken-för-typ-1-diabetes/?hl=alessio+fasano#entry82029

I Läkartidningen den 6 november rapporterades ny Italiensk forskning: http://www.lakartidn...k-for-celiaki-/

"Studien visar att autoimmunitet mot gluten utvecklas tidigt (vanligen före 5-årsåldern) hos barn som har genetiska anlag för celiaki. Barnets ålder vid första kontakten med gluten i dieten tycks inte påverka nämnvärt risken att utveckla sjukdomen. Däremot kan debuten för celiaki hos riskbarnen komma senare om man senarelägger barnets första glutenkontakt.

»Trots flera goda skäl att rekommendera amning under längre tid – oavsett om barnet har genetisk risk för celiaki eller inte – så verkade amning inte ha någon skyddande effekt mot sjukdomsdebut«, skriver forskarna i sin rapport."

• Like 3

Eller så gör du så här med havregrynen, för att få bort fytninerna:

http://www.ledgenomexempel.se/om-du-inte-kan-leva-utan-grot-sa-gor-den-ordentligt/

Hahahha, roligt skrivet i länken. " när man ifrågasätter gröt till frukost – helt plötsligt inte kan leva utan den smaklösa, kladdiga massan"

Det är ju som potatis, smakar ju absolut ingenting! 

• Like 1

Då vår dotter inte tål mjölk eller soja så fanns det ingen "fabriksgröt" att ge (för just då hade Enago produktionsstopp- förresten, lägger de verkligen till gluten??). Så vi körde vanliga havregryn med stavmixern och kokade som vanligt. Gick jättefort och man lärde sig snabbt att koka lite tjockt och hälla i kallvatten så blev det lagom temp direkt. Ett tag mortlade vi blodinnehållande tunnbröd (minns inte vad det hette, paltbröd?) för att öka järninnehållet. Det var säkert gluten i det dock. FAbriksgröt innehåller massa "billiga" utfyllnadsprodukter  så det känns rätt skönt att inte ha använt det. Sen fick vi nutramigen (kosttillskott för barn med mjölkallergi) via läkaren och valde att använda det i gröten. Lite vankelmodig efter att ha läst innehållsföreteckningen dock, en del billiga utfyllnadsprodukter där också.

• Like 2