hönan Posted January 19, 2015 Share Posted January 19, 2015 Jag är i den åldern då strikt är det enda alternativet för mig om jag vill gå ner i vikt.(Upptäckte detta när jag inte hade 100 % koll på varenda KH, även om jag åt LCHF som man skulle). Nu använder jag appen Lifesum och äter max 20 g KH/dag. Men tycker att det är svårt.... även dessa ovanjord grönsaker kan göra att det drar iväg. Detta gör att det är svårt att improvisera även om man äter bara av dessa grönsaker. Använder recept för strikt LCHF. Då kan det stå att vid strikt LCHF ta bort zuccini och ta spenat i stället. I nästa recept ska man ta zuccini istället för något annat för att det ska bli strikt. Svårt att hänga med om man inte använde appen slaviskt. Det låter ju lätt att utesluta bröd och pasta, frukt osv och bara äta ovanjord grönsaker men så lätt är det inte. Nu är det inte så att jag tänker ge upp men ..... Någon annan som känner sig förvirrad? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SussieR Posted January 19, 2015 Share Posted January 19, 2015 Jag kör strikt.. dvs jag äter Kött, fisk,kyckling, ägg, smör, bea och ailoi.Variationen är ju inte direkt upplyftande men kände att jag behövde köra så där strikt ett tag för att testa om mitt sötsug blir bättre.Plus att kicka igång min viktnedgång.Resultat för 1,5 vecka....dag 2 började mina kramper i vaderna trots att jag äter magnesium. Ont i huvudet.. Mådde så 3-4 dagar och sen släppte de.Det har funkat bra med maten för min del och på 1,5 v ecka blev det -3,6 på vågen. Troligtvis är det mesta vätska men det ger mig pepp att fortsätta att äta så stirikt ett tag till. Jag har lovat mig själv att inte stoppa något i munnen som jag inte brukar äta för att vara artig mot andra. När man är hemma funkar ju allt bra när man lagar sin egen mat.Ska jag bort tänker jag kolla innan vad som bjuds och ta med mig egen mat om det är fel mat för mig...Grönsker får bli en senare fråga för min del... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
McHummer Posted January 19, 2015 Share Posted January 19, 2015 Jag äter inte mycket grönsaker men det jag kört med vid de tillfällen det blivit på senare tid är Sparris och Babyspenat. Du får 1-2 gram kolhydrater av 100 gr av dessa, det är acceptabelt och gör att du t.ex. kan äta en god köttbit med sås och sparris som passar bra till. Babyspenaten vänder jag i pannan i smör och har till äggöra, korv, köttfärsmajonäs t.ex. Sparrisen får gå länge i smör och olivolja med lite salt på så de mjuknar och blir brynta, supergott att äta till något eller som det är till kryddsmör eller aioli. 100gr tomat ger 3gr 100gr babyspenat ger 1gr 100gr sparris ger 2gr Mata in 100gr av olika grönsaker (ovanjord förstås) och se vad du får, det är mycket bra att använda Lifesum till detta. Börja enkelt och varva med ett par eller tre sorter av samma grönsaker så du inte fladdrar iväg och gör misstag sen kan du bygga på vartefter med mer som du har koll på. Det går att äta annat också OM man har koll som sagt Jag älskar t.ex. halvbrända sötpotatisklyftor i ugn till entrecote men det ger hela 12gr kolhydrat om man äter 50gr så det kan man bara kosta på sig om man ätit nollkolhydrat tidigare på dagen, det blir lite som att sippa på whisky eller röka cigarr, små doser ibland av det godaste får räcka. Det får vara som smaksättare och sen får man låta protein och fett mätta. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post dufva Posted January 19, 2015 Popular Post Share Posted January 19, 2015 Kolla i tabellerna igen Du får äta närmare ett kilo squash innan du kommer upp i 20 gram kolhydrater Av spenat får du äta en mindre lastbil Det är knappast i dom sakerna det sitter om vikten inte vill ge med sig Hur är det med mejeriprodukter eller nötter som exempel? ...Eller ännu bättre ge oss ett exempel på hur du äter under en dag så blir det lättare att ge tips 11 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted January 19, 2015 Share Posted January 19, 2015 Kålrabbi och rättika är också kolhydratssnåla liksom kålrot så man behöver inte bara köra ovan jord. Av kålrabbi har jag gjort en helt OK gratäng. Rättika gjorde jag en Janzon med. Blomkål ska väl funka? Blomkålsris, blomkålsmos och kokt blomkål med dillsmör Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vältränad nörd Posted January 19, 2015 Share Posted January 19, 2015 Kolhydratsmängd och och kolhydrater har diskuterats i http://forum.kostdoktorn.se/topic/5484-kolhydrater-gr%C3%B6nsaker/Där tas det också upp närningsinnehållet i grönsakerna och det finns en lista som viktar miniral och vitamin innehållet / kolhydrat. Slutsatsen är att man kan äta mycket grönsaker utan att kolhydratmängden drar iväg. Här är ett urklipp ur inlägget: "Här är exempel på grönsaker man kan äta minst 500 g av, och ändå vara under 20 g kolhydrater (de med fet stil kan man äta 1 kg eller mer av) Aubergine Avokado Bambuskott konserv Blomkål Broccoli Flera typer av svamp, t.ex. kantarell och champinjon Fänkål Gröna bönor Gurka Oliver, gröna Rabarber Rädisa Rättika Sallad, olika typer Salladskål Savoykål Sparris Spenat, nässlor, mangold Squash Stjälkselleri Tomat" 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted January 19, 2015 Share Posted January 19, 2015 Ja, ös på bladgrönt, salladsmix, kål och avokado, som är så gott. En avokado är enligt Kostbevakningen 2 g kolhydrater, 88 g fett. Jag har kört lite strikt paleo ett tag och favvon är ekologisk biff, en hel avokado i skivor och typ 1-2 dl salladsmix och så ringlar man olivolja överallt. Så gott om det är bra råvaror. Edit - ja, fänkål som är så gott. När jag var på yogaläger i somras så gjorde kocken på härbärget där vi bodde gudomliga kalvrullader och så strimlade han fänkål och hade olivolja över till det. Det var fantastiskt gott. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted January 19, 2015 Share Posted January 19, 2015 På Icas I love eco babyspenat står det faktiskt att den inte innehåller mer än 0,5 gr kolhydrater per 100 gr och en sån påse väger bara 65 gr. Så en påse blir ju så lite att det knappt går att räkna ut Angående appen Lifesum har jag sett på Facebook att den inte verkar pålitlig. Men vad vet jag? Det är vad andra skriver. Själv är jag ANTI-appar 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hönan Posted January 19, 2015 Author Share Posted January 19, 2015 Tack för att ni tar er tid att försöka reda upp detta i min hjärna. Ja, om jag bara äter typ kött och grönsaker funkar det men om jag ska laga en Lchf paj eller liknande blir det ju KH där också och då får man tänka sig för. Borde jag äta typ en köttbit, bea och typ stekt vitkål eller sparris ( alltså så" rent" som möjligt)? Är det så jag ska tänka? Jag äter ingen frukost, äter en lunch t ex kycklinggryta (gjord på créme fraiche och grädde ) och broccoli. Till middag blir det något liknande eller omelett m salami och feta o 1/2 tomat. Vissa kvällar äter jag 1 dl rysk yoghurt m 1 msk linfrön så magen ska vara glad. Är det mejeri varorna som ställer till det? Det kommer bli mycket bea iså fall...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted January 20, 2015 Share Posted January 20, 2015 Bea, majjo och kryddsmör. Prova en månad mejerifritt och se hur det funkar. Jag gjorde det och hittade många trevliga recept hos Birgitta Höglunds paleoblogg. (Jag tog dock ost i matlagning). Jag äter mycket mindre mejerier efter det. En paj blir väl inte så mycket kolisar. Jag har slutat med pajdegen, så då blir det ju bara från grädde och ost Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted January 22, 2015 Share Posted January 22, 2015 Metoden att äta ur äpplet som samtidigt behålla det är att skippa grönsakerna under bantningen. Istället äter man multivitaminer. När man sedan gått ner sina kilon återgår man till grönsaker. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts