Joanna12 Posted January 17, 2013 Share Posted January 17, 2013 Hej, Har kört LCHF i ett år, men hade en lång fuskperiod på senhösten/julen. Började strikt igen den 2 januari. Första veckan gick jag ner 2,2 kg och andra veckan började med viktnedgång, men gick upp igen i slutet på veckan, så den veckan blev +-0 kg. Nu har jag gått ner 700g på två dagar. Köpte ketostix igår för att kolla vad den visade och hoppades att hamna på det optimala 1,5-3 mmol/L, men hamnade på max dvs. 16 mmol/L! Varför? Har inte hittat information om hur jag kan korrigera detta för att hamna på 1,5-3. Är man inte i ett självsvältstadie då? Jag äter ganska lite, men mest för att jag inte är hungrig och för det andra, så tror jag att jag har ätit för mycket tidigare. Är överviktig och målet är -20-25kg. Vad ska jag göra och vad innebär det att ligga så högt? Någon som kan svaret? Kanske ska säga att jag kollade blodsockret med en mätare jag fick under sista graviditeten pga. graviditetsdiabetes, men sockret låg bara på 4,1 igår kväll. Och mens. Jag har en p-stav i armen och har innan LCHF inte haft mens alls (helt naturligt). När jag började med LCHF för ett år sen, så vecka 2 eller 3, så satte min mens igång och höll på i ca. 3-4 månader. Höll på att bli galen. Sen hade jag bara lite i månader efter det. När jag sen började fuska, så tog den slut. Nu när jag började köra strikt igen efter nyår, så satte den igång igen, som på beställning. Och fasar för hur länge det ska hålla på igen. Hitar inte information om detta och ingen med exakt samma problem. Någon som kan förklara detta underliga? Tacksam för något svar. Mvh, Joanna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pathfinder Posted January 17, 2013 Share Posted January 17, 2013 Jag skulle gissa att din mens beror på "hormonstorm". Insulinet ändras mest, men även en massa andra hormoner, så varför inte könshormoner också? Om de alla samtidigt blir omskakade av ändrade matvanor så är det inte så konstigt med underliga reaktioner. Själv har jag tappat mycket hår, flera med mig. Också hundar fäller mer när de börjar äta "riktig" hundmat, så även då dieten blir bättre kan det bli oönskade biverkningar/omställningsbesvär. Det är flera som blivit gravida när de slutat med/dragit ner på kolhydrater, efter att försökt i flera år, så det låter väl troligt att det kan vara hormonerna som påverkats av LCHF? Men som sagt, jag gissar bara, så inget vetenskapligt bevis från mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted January 17, 2013 Share Posted January 17, 2013 Hej, Har kört LCHF i ett år, men hade en lång fuskperiod på senhösten/julen. Började strikt igen den 2 januari. Första veckan gick jag ner 2,2 kg och andra veckan började med viktnedgång, men gick upp igen i slutet på veckan, så den veckan blev +-0 kg. Nu har jag gått ner 700g på två dagar. Köpte ketostix igår för att kolla vad den visade och hoppades att hamna på det optimala 1,5-3 mmol/L, men hamnade på max dvs. 16 mmol/L! Varför? Har inte hittat information om hur jag kan korrigera detta för att hamna på 1,5-3. Är man inte i ett självsvältstadie då? Jag äter ganska lite, men mest för att jag inte är hungrig och för det andra, så tror jag att jag har ätit för mycket tidigare. Är överviktig och målet är -20-25kg. Vad ska jag göra och vad innebär det att ligga så högt? Någon som kan svaret? Kanske ska säga att jag kollade blodsockret med en mätare jag fick under sista graviditeten pga. graviditetsdiabetes, men sockret låg bara på 4,1 igår kväll. Och mens. Jag har en p-stav i armen och har innan LCHF inte haft mens alls (helt naturligt). När jag började med LCHF för ett år sen, så vecka 2 eller 3, så satte min mens igång och höll på i ca. 3-4 månader. Höll på att bli galen. Sen hade jag bara lite i månader efter det. När jag sen började fuska, så tog den slut. Nu när jag började köra strikt igen efter nyår, så satte den igång igen, som på beställning. Och fasar för hur länge det ska hålla på igen. Hitar inte information om detta och ingen med exakt samma problem. Någon som kan förklara detta underliga? Tacksam för något svar. Mvh, Joanna Om du använder ketostix ska du sträva efter att få dem så mörka som möjligt. Det optimala intervallet 1,5 - 3 som det skrivs om gäller blodketoner. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joanna12 Posted January 17, 2013 Author Share Posted January 17, 2013 Tack snälla för era svar! Hormonstorm låter ju vettigt, synd bara att den håller på så länge Vad gäller ketoner. Gäller det alla? Jag tycker att jag hittar olika svar och diskussioner på nätet om detta. Jag hamnar som sagt på mörkaste på ketostix, men min man som också kör strikt och längre än jag hamnar på 2 mmol/L. Hur kan vi hamna så olika och vad skulle han då ligga på i blodketoner? Gärna om fler har funderingar, lösningar eller svar. Mvh, Joanna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted January 17, 2013 Share Posted January 17, 2013 Kroppen vänjer sig vid att vara i ketos och ger som jag förstår mindre utslag i urinen, mäter man i blodet kan man fortsätta följa sin ketos (mätt i snart 21 veckor), ketosen minskar om man äter för mycket kolhydrater, för lite fett eller för mycket protein. Det går inte översätta direkt från urinmätning till blodmätning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted January 17, 2013 Share Posted January 17, 2013 Om du vill kolla ditt blod socker kan du antingen kolla fastevärde på morgonen eller för och efter måltid (1 tim efter). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted January 17, 2013 Share Posted January 17, 2013 Hej, Har kört LCHF i ett år, men hade en lång fuskperiod på senhösten/julen. Började strikt igen den 2 januari. Första veckan gick jag ner 2,2 kg och andra veckan började med viktnedgång, men gick upp igen i slutet på veckan, så den veckan blev +-0 kg. Nu har jag gått ner 700g på två dagar. Köpte ketostix igår för att kolla vad den visade och hoppades att hamna på det optimala 1,5-3 mmol/L, men hamnade på max dvs. 16 mmol/L! Varför? Har inte hittat information om hur jag kan korrigera detta för att hamna på 1,5-3. Är man inte i ett självsvältstadie då? Jag äter ganska lite, men mest för att jag inte är hungrig och för det andra, så tror jag att jag har ätit för mycket tidigare. Är överviktig och målet är -20-25kg. Vad ska jag göra och vad innebär det att ligga så högt? Någon som kan svaret? Kanske ska säga att jag kollade blodsockret med en mätare jag fick under sista graviditeten pga. graviditetsdiabetes, men sockret låg bara på 4,1 igår kväll. Och mens. Jag har en p-stav i armen och har innan LCHF inte haft mens alls (helt naturligt). När jag började med LCHF för ett år sen, så vecka 2 eller 3, så satte min mens igång och höll på i ca. 3-4 månader. Höll på att bli galen. Sen hade jag bara lite i månader efter det. När jag sen började fuska, så tog den slut. Nu när jag började köra strikt igen efter nyår, så satte den igång igen, som på beställning. Och fasar för hur länge det ska hålla på igen. Hitar inte information om detta och ingen med exakt samma problem. Någon som kan förklara detta underliga? Tacksam för något svar. Mvh, Joanna Har också stav i armen och fick tillbaka mensen efter ett par tre veckor med lchf, först lite oreglbundet men det har blivit bättre Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lusardimarie Posted January 18, 2013 Share Posted January 18, 2013 Jag brukar heller inte ha mens, men fick det nu i januari när jag ätit mindre kolhydrater. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ellen_tigris Posted January 18, 2013 Share Posted January 18, 2013 Samma med min mens. Jag använder p-ring och får bara blödningar under den veckan jag är utan ring, men nu började det en vecka tidigare samtidigt som ringen satt i, det har aldrig hänt innan och har jag haft p-ring i tre år... Konstigt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gaia Posted January 18, 2013 Share Posted January 18, 2013 Jag undrar om du kanske ska ta bort pstaven helt och låta kroppen sköta sitt. Det finns väl alternativ vilket kanske ger dig en bättre hormonbalans i kroppen. Vad säger din barnmorska/läkare?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joanna12 Posted January 19, 2013 Author Share Posted January 19, 2013 Jag undrar om du kanske ska ta bort pstaven helt och låta kroppen sköta sitt. Det finns väl alternativ vilket kanske ger dig en bättre hormonbalans i kroppen. Vad säger din barnmorska/läkare?? Tack för ditt svar. P-staven har aldrig påverkat tidigare och har helt klart varit det bästa jag provat av alla preparat. Minst om inga biverkningar alls, men det här med att ta bort kolhydraterna gjorde att jag fick konstant mens. Övergående, men tråkigt att behöva ha den konstant så länge. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joanna12 Posted January 19, 2013 Author Share Posted January 19, 2013 Kroppen vänjer sig vid att vara i ketos och ger som jag förstår mindre utslag i urinen, mäter man i blodet kan man fortsätta följa sin ketos (mätt i snart 21 veckor), ketosen minskar om man äter för mycket kolhydrater, för lite fett eller för mycket protein. Det går inte översätta direkt från urinmätning till blodmätning. Tack för ditt svar. Men jag ligger på max på ketostix alltså högsta möjliga utslag av ketos. Det hela är lite förvirrande. Jag ligger alltså på 16mmol/L och min man på ca. 2mmol/L på ketostix alltså mätt i urinen. Vad gäller för urinmätning och var ska man ligga? Och hur kan vi ligga så olika? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joanna12 Posted January 19, 2013 Author Share Posted January 19, 2013 Jag brukar heller inte ha mens, men fick det nu i januari när jag ätit mindre kolhydrater. Konstigt eller hur? Skönt att det finns fler. Detta verkar inte vara något någon vill prata om eftersom det inte nämns eller skrivs om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Labolina Posted January 19, 2013 Share Posted January 19, 2013 Jag har egentligen dålig koll och har aldrig testat mäta ketoner men har läst inlägg och bloggar om det och vad jag förstår så är det man mäter i urinen en form av ketonläckage och alltså bara en indikation på det verkliga värdet som man får om man mäter med blod. Du kanske har ett ovanligt högt läckage så prova testa blodmätning istället och se om du ligger lika högt då. Är det lika högt kan det nog vara värt att undersöka vidare, ligger blodketonvärdet bra så är det nog ingen fara.Men som sagt, jag gissar utifrån det jag läst... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted January 19, 2013 Share Posted January 19, 2013 Tack för ditt svar. Men jag ligger på max på ketostix alltså högsta möjliga utslag av ketos. Det hela är lite förvirrande. Jag ligger alltså på 16mmol/L och min man på ca. 2mmol/L på ketostix alltså mätt i urinen. Vad gäller för urinmätning och var ska man ligga? Och hur kan vi ligga så olika? Eftersom jag mäter mina blodketoner varje morgon kan jag jämföra med med mina urinstickor (som i för sig borde förbrukats för ett år sedan). När du mäter med urinstickor, ska du försöka få så högt värde, dvs så mörka som möjligt. Som Labolina skriver så minskar läckaget av ketoner i urin hos vissa, medan andra anser det kan korrelera ett optimalt blodketonvärde med en mörk urinsticka. Vill du ha riktig koll så köp en blodketonmätare hos Kostdoktorn, stickorna är lite dyra men man behöver ju inte mäta varje dag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joanna12 Posted January 20, 2013 Author Share Posted January 20, 2013 Jag har egentligen dålig koll och har aldrig testat mäta ketoner men har läst inlägg och bloggar om det och vad jag förstår så är det man mäter i urinen en form av ketonläckage och alltså bara en indikation på det verkliga värdet som man får om man mäter med blod. Du kanske har ett ovanligt högt läckage så prova testa blodmätning istället och se om du ligger lika högt då. Är det lika högt kan det nog vara värt att undersöka vidare, ligger blodketonvärdet bra så är det nog ingen fara. Men som sagt, jag gissar utifrån det jag läst... Tack för ditt svar. Jag får nog införskaffa en blodketonmätare. Mvh, Joanna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joanna12 Posted January 20, 2013 Author Share Posted January 20, 2013 Eftersom jag mäter mina blodketoner varje morgon kan jag jämföra med med mina urinstickor (som i för sig borde förbrukats för ett år sedan). När du mäter med urinstickor, ska du försöka få så högt värde, dvs så mörka som möjligt. Som Labolina skriver så minskar läckaget av ketoner i urin hos vissa, medan andra anser det kan korrelera ett optimalt blodketonvärde med en mörk urinsticka. Vill du ha riktig koll så köp en blodketonmätare hos Kostdoktorn, stickorna är lite dyra men man behöver ju inte mäta varje dag. Tack, jag måste nog göra det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts