Jump to content

Mäta blodtrycket hemma - vad är rätt?

Susanne
 Share

Recommended Posts

Jag ska under en period mäta mitt blodtryck hemma men funderar lite på vad som är rätt?

Har läst att man oftast mäter på högerarmen men att man första gången bör göra det på båda.

Fråga 1: Varför gör man det oftast på höger - någon speciell tanke med det?

Fråga 2: Jag läste på en sida att man bör göra det på den "svaga" armen dvs är man högerhänt gör man det på vänster arm och tvärt om. Någon vetskap/funderingar här om det?

Fråga 3: Hur mycket kan man anse det som normalt att trycket varierar? Om jag t ex har ett värde inom "normalt" på morgonen men senare på eftermiddagen kanske det stigit till ett värde som anses för högt. Hur tolkar man det?

Läs allt vad Kostdoktorn skrivit om blodtryck (http://www.kostdoktorn.se/blodtryck#blodtrycksm%C3%A4tning) och hur man mäter blodtryck hemma. Viktigt är att man sitter ner när man tar trycket. Om man är högerhänt är det ju lättare att ta trycket på vänsterarmen så man får på manschetten bra. Det kan vara bra att alltid ta på samma arm så man har siffror som är jämförbara. Om du ska ta trycket manuellt hos vårdcentralen någon gång ta då med din egen manschett och jämför värdena.

Får du ett "konstigt" tryck när du mäter hemma, mät då ett par gånger till efter varandra för att få en uppfattning om det var "konstigt" eller korrekt.

Personligen har jag alltid högre tryck på förmiddagen innan jag rört så mycket på mig. Alltid bättre på eftermiddagen när jag varit ute på promenad och gjort andra stående saker. Att vara i lagom rörelse är bra för blodtrycket för mycket stillasittande/liggande är dåligt. För mycket stress är inte heller bra.

• 1 month later...

I samband med att jag lånade hem en blodtrycksmätare Omron M6 Comfort igår googlade jag fram att det var bra att mäta på båda armarna (helst samtidigt om man ska minimera felkällor), och skillnaden i det höga trycket (systoliska) mellan höger och vänster ska helst vara max 10, det sägs vara en indikator på risken för perifer kärlsjukdom, enligt http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=17910.

Någonstans har jag läst att pulstryck (skillnaden mellan höga och låga trycket) ska vara max 60, som en indikation på t ex förstelade kärlväggar. Någon annanstans läste jag att upp till 40 är normalt. 

Jag mätte på mig själv en stund efter middagen, sittandes upprätt i soffan, med bara armar: 
Vänster 127/86, puls 69
Höger 123/88, puls 72

Systoliska skillnaden vä-hö = 127-123 = 4 (ref <10) - godkänt!

Pulstrycket (skillnaden mellan höga och låga trycket) var 38 (ref <60) - godkänt! 

Känns som hyfsade värden för en otränad man som jag, 38 år, BMI 24. Eller?

Hade druckit två starka kaffe på eftermiddagen, och två stora glas vatten med bikarbonat under dagen, antar att det tar upp trycket lite.