Jump to content

Status efter 15 dager

stian

Recommended Posts

opplever ett par rare ting med kroppen nå etter 2 uker. Vekten går nedover, blodsukkeret var idag tidlig 5,4 og keton 1,5. MEN, jeg opplever ett par forskjellige ting som jeg ikke opplever på ett "normalt" kosthold.

-veldig mye kvalm

-en svak hodepine

-en slags halsbrann (kjennes som det sitter fast noe i halsen).

-når jeg våkner har jeg en sånn slags kribling/vibrering/dirring i mine ben.

-utrolig trøtt.. sover tungt i 8 timer, våkner opp og kan fint sovne igjen og sove 3-4 timer til om jeg har muligheten.

spiser 2 måltider, frokost (egg,bacon, leverpastei, mackrell i tomat etc + kaffe m/smør og cocosa) og middag (kjøtt/fisk/kylling m. fet sås og grønnsaker. tar magnesium och d-vitamin, forsøker ta litt salt og extra vann hvis hodepinen kommer.

Noen som har noen tips mot disse bivirkningene eller er det bare vanlig overgangsbesvær?.. spesielt kvalmen og halsbrannen er veldig irriterende.

Kvalmen är väl illamående på svenska? Det kan vara så att din gallblåsa inte är van vid större mängder fett och den kan ta lite tid på sig innan den vänjer sig. Jag har också hört att bukspottkörteln inte alltid kan producera de enzymer som behövs för att bryta ner fett och att man kan ta de enzymerna som kosttillskott eller om det var att få dem utskrivna?

Annars är Stoschas råd om mer salt och vatten bra.

Jag tar magnesiumcitrat och det verkar funka för mig.

• Like 2

Huvudvärken kan lättas av salt och vatten. Krypningarna i benen kan bero på magnesiumbrist. De flesta av oss behöver tillskott. Se bara till att du får en bra sort. Det säljs sorter som inte tas upp av kroppen

Jag brukar några gånger per år få sendrag i fingrar och tår och kramp i vaderna, framför allt nattetid. En av mina norska nätkompisar tipsade då om att det kan bero på brist på antingen magnesium, zink eller någon av B-vitaminerna. Berocca eller liknande tillskott några kvällar i rad brukar få symptomen att försvinna. Turligt nog triggar detta inget sug för mig. Personligen tycker jag att Apotek Hjärtas eget märke av brustabletter med B-vitamin, zink och magnesium smakar minst äckligt.

Tar jag mer än en matsked kokosolja så blir jag illamående efter bara några minuter. Övriga oljor och smör kan jag däremot vräka på hur mycket jag vill av, men inte kokosolja.

(MCT-olja är ännu värre, där klarar jag max en halv matsked)

• Like 2