Jump to content

utmattade binjurar-ingen viktnedgång

Sanne Lannizter

Recommended Posts

Hej

Nu har det visat sig att jag har antikroppar mot ämnesomsättningen, utmattade binjurar, olika brister bla Zink och inflammationer i kroppen. Jag har hållt på med lchf sen juni förra året och det gick bra i 2 månader ca med viktnedgången men sen dess har det stått totalt stilla, lite upp och ned, men inga framgångar på varken kilo eller cm. Min fråga är nu, efter att ha läst skaldemans bok, om man skulle kunna trigga igång nåt mha en köttdiet, sk fakir, bara fett och protein. Erfarenheter av dessa tillstånd någon?

Kanske du skulle kunna det men det vore nog väldigt dumt.

Bättre försöka läka din kropp, sen ramlar nog vikten av sig själv. Jag tycker att Wahl's protocol (?) låter intressant, se vad Johanna här på forumet skriver om det.

Har du fått Levaxin? Funkar det bra? Själv tycker jag att NDT fungerar mycket bättre men det är lögn att få utskrivet. Innan du har fått ordning på nivåerna sköldkörtelhormon lär du inte gå ner i vikt och har du dessutom trötta binjurar kan det vara direkt skadligt att stressa kroppen ytterligare.

• Like 3

Jag instämmer med Totto. Fokusera på att läka ut inflammationerna i kroppen först. Näringsrik kolhydratkost är det som stressar kroppen minst, kokosolja och omega 3 är bra hjälpmedel. Bra att du får hjälp av en näringsterapeut med obalanserna.

Om du inte redan har hittat några, så försök hitta aktiviteter som gör att du kan koppla av och återhämta dig. Sömnen är viktig att prioritera. Jag är medveten om att du kanske lever i en situation där det låter som ett hån, men jag har varit där själv o vänt. Som jag ser på det nu i backspegeln, var jag faktisk inte riktigt kapabel att se konsekvensen av att jag inte prioriterade rätt. Jag hoppas att jag har fel och att du redan gör den prioriteringen  :) Jag får fortfarande jobba hårt på att ta hand om mig själv först och sen resten, men oj, vad mycket bättre allt annat går när jag själv är i bättre skick.

Okay tack för svar, vill inte vara dum mot kroppen. Nej inte fått levaxin. Läkaren ville inte. Fått lite hjälp av en näringsterapeut istället, iaf för binjurarna.

Hur ligger dina sköldkörtelvärden? Morgontemp? Vilopuls? Har du tiigare prover du kan jämföra med?

Jag är helt såld på buljong just nu och har för mig att det anses bra för oss med autoimmuna sjukdomar. Jag kan inte få nog av buljong. Som tur är har vi ett gäng gamla höns som vi håller på och slaktar ut, annars köper jag märgpipa och liknande med ben eller köper märgben och kokar, länge länge.

Yoga och meditation kan vara oerhört läkande för trötta binjurar.

Tack för fina svar. Kolhydrater ska jag inte äta, förutom i grönsaker. Har funderat på yoga, har det på gymmet. Försöker verkligen att tänka på stress pch mig själv mycket mer. Tex nu denna veckan är jag på kurs och då tackar jag nej till utgång för att jag helt enkelt inte orkar, är megatrött alltid. Vissa dagar är jag bara vaken 10 timmar, om jag inte jobbar.

Förresten om jag nu har svårt/omöjligt att gå nedi vikt, hur kunde jag gå ned i 2 månader och sen inte? Tror jag åt mer liberalt/normalt då. Åt 3 mål om dagen mot 2 nu, åt en del bär (var sommar) och tänkte inte så mycket.

Testa det konceptet igen.. förutom sommaren!

Oså se vad som händer, det kan tänkas att du tänker o micklar för mycket nu när du gett dig f*n på att gå ner?

• Like 2

Ska ringa dem på måndag och be att få ut mina journaler och fråga varför jag inte fått nåt läkemedel

Första steget måste inte vara att be om hela journalen men provsvaren är viktiga. Jag ser ALLTID till att jag får en utskrift av provsvar och för det mesta skickar doktorn dem med posten.

Kan vara att kroppen inte vill ha så strikt? Sommar vill jag gärna ha

Vissa som är friska äter liberalt och rasar i vikt så kanske hjälper att släppa in lite kolisar

Grejen är.. att när du reducerat kolisarna rätt rejält så händer inte så mycket mer med homeostasen!

För hela iden med LCHF är i förstone att åtgärda en felaktig homeostas.. främst hyperinsulinemi.

Sen så återstår allt annat.. tex felaktigt ätande eller medecinska problem typ hypothoroidism!

Grejen är.. att när du reducerat kolisarna rätt rejält så händer inte så mycket mer med homeostasen!

För hela iden med LCHF är i förstone att åtgärda en felaktig homeostas.. främst hyperinsulinemi.

Sen så återstår allt annat.. tex felaktigt ätande eller medecinska problem typ hypothoroidism!

Just det. Och tjejen har hypotyreos.

Altså.. om du reducerat din glykemiska belastning rejält så lär det knappast göra så mycket om du sen reducerar det till noll!

Och har du sen andra problem typ hypotyreos så är det nästa steg att åtgärda.. mest troligt genom att inta Levaxin i lagom dos?

Om du äter hälsosam mat med all näring du behöver och på det reducerat din glykemiska belastning så att insulin håller sig inom normalt intervall så är det sällan så mer att hämta på det området.. utan då handlar det sen om att åtgärda andra tillkortakomanden.. tex medecinska/hormoniella.

Sen så är vi inte helt säkra på att det handlar om hypotyreos.. även om det förefaller troligt!

Finns en uppsjö av fysiska/medecinska och psykiska skäl till varför man mår som man mår.. ingen särskild nämnd eller glömd!

Nu har jag ringt till vårdcentralen och hon hittade ett prov hon trodde var det jag pratade om men när jag googlade så visade det sig att det var ett järnprov, inte antikroppsprovet, så en timme i kö gav ingenting....hur kan de som sitter där och ger råd inte veta vad proverna heter???

Suck får försöka igen senare...men en annan sak nu; särskilt denna veckan har jag mått dåligt och då helt plötsligt bara blivit illamående och yrslig och verkligen känt som jag ska tuppa av. I onsdags fick jag gå hem tidigare från jobb, gick och lade mig i sängen och däckar direkt. När klockan ringde sen så var jag yr, visste inte var jag var eller om det var verkligt, detta höll på i ca en timme. Jag fick attacker av yrsel som bara slog till.

Idag mådde jag bra och sen bara plötsligt illamående och inre darrningar kanske man kan förklara det som. Är det blodtrycket som spökar eller nåt annat? Börjar bli ganska trött på att må dåligt nu :(

i höstas trodde läkaren att jag hade kristallsjukan men eftersom jag inte reagerade på det man ska reagera på så visste han inte vad det var. Däremot kunde han inte mäta mitt blodtryck, trots fem försök, så blodtrycket är misstänkt i det sammanhanget.

Om man har det viruset är man yr dygnet runt har jag för mig, två på jobb som haft det. Samt att idag är jag inte så yr, mest illamående.

Det där låter inte bra. När tog du kortisolprov senast?

Ta lite extra salt. Har du lakrits hemma kan du se om det hjälper. Ett glas grapefruktjucie kan också göra skillnad.

Hur gick läkaren vidare när det inte gick att få ett blodryck?

• Like 1

i höstas trodde läkaren att jag hade kristallsjukan men eftersom jag inte reagerade på det man ska reagera på så visste han inte vad det var. Däremot kunde han inte mäta mitt blodtryck, trots fem försök, så blodtrycket är misstänkt i det sammanhanget.

Om man har det viruset är man yr dygnet runt har jag för mig, två på jobb som haft det. Samt att idag är jag inte så yr, mest illamående.

Finns också något som heter Menieres syndrom:

http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=978

Annars tippar jag också att det är något problem med blodtrycket.

Inte tagit nåt kortisolprov men har nog brist pga binjurarna. Järnvärdet då låg på 12 men nu på senaste tid vet jag inte.

Läkaren gjorde inget när han inte kunde mäta blodtrycket. Han var nyutexaminerad och när han inte fick fram nåt resultat hittade han på det med kristallsjukan. Yr och spyfärdig orkade jag inte tjafsa ?

Inte tagit nåt kortisolprov men har nog brist pga binjurarna. Järnvärdet då låg på 12 men nu på senaste tid vet jag inte.

Läkaren gjorde inget när han inte kunde mäta blodtrycket. Han var nyutexaminerad och när han inte fick fram nåt resultat hittade han på det med kristallsjukan. Yr och spyfärdig orkade jag inte tjafsa

Var det P-Järn (S-Järn)? Har du kollat dina järndepåer, ferritin?

• 3 weeks later...

hej, det går sakta framåt med allt. Vikten är lika säker som en soluppgång (dvs ingen viktnedgång, kunde väl iaf varit ett litet hekto) och morgnarna är fruktansvärda fortfarande men min kroppstemperatur är iaf lite högre. Låg innan som lägst på 34,1 och nu i en vecka har den hållit sig mellan 35,5-36,1 så hoppas det är något som är ihållande. Jag har dock en liten fråga...jag har ju då som sagt noll chans att gå ned i vikt som det är nu när jag inte har någon omsättning men en tanke slog mig och det är träning! Ska ju inte köra stenhård träning och inte kondition men älskar styrketräning och jag borde ju kunna bygga muskler trots noll i omsättning och det gör ju att ens basala förbränningen ökar och då bör väl jag kunna gå ned lite lite i vikt?? Eller den muskelbyggnaden gör varken till eller från? Jag är -pip- desperat just nu.....

Jag förstår din desperation men om det är så att dina bijurar inte riktigt orkar med så är varken styrketräning eller stress något som gagnar dig.

Annars är det en bra idé att styrketräna, om du tycker att det är kul.

Hej!

Järnvärdet bör ligga mellan 10-130, om du har 12 är dina järndepåer i princip tömda. Det är inte konstigt om du mår dåligt. Jag har haft ett så lågt järnvärde, och då orkade jag knappt sköta mitt jobb, yrsel var bara ett av symtomen. Rekommenderade inte ansvarig läkare dig att äta järntabletter, t ex Duroferon?

/kolissnålis

Hon sa att jag låg ju på gränsen men trots allt över gränsen så då var det bra tyckte hon. Då hade jag redan ätit Duroferon ett tag för innan låg jag under 12.

Blutsaft brukade jag äta istället för järntabletter på den tiden jag kunde behöva järntillskott...

Kanske värt att prova?..

• Like 1

Sköldkörtelvärdena vet jag tyvärr inte. Min kroppstemp ligger mellan 35,0 och 35,7 på morgonen och även kvällen. Jag har inte mätt vilopulsen men mitt på dagen sittandes upp ligger jag kring 75.

Hej Sanne! Har inte lästa alla kommentarer ovan, men är aktiv i Sköldkörtelföreningen och läser med förfäran om din temp. Låg morgontemp och lågt blodtryck är odiskutabla symtom för sköldkörtelhormon brist, men ännu värre, med så låg som du har, under 36,0, fungerar inte enzymerna i kroppen, ej heller de enzymer som skall omvandla T4 till T3, så du behöver springa till doktorn för att få detta utrett. Provsvar "på gränsen" brukar vara solkar diagnos eftersom labbens referensvärden inte är enligt riktlinjerna för diagnos, ett TSH över 2,5, och att få läkare tyvärr är uppdaterade på detta. Välkommen till sköldkörtelföreningen på Facebook, så kan vi hjälpa dig mer. Man behöver även testa morgonkortisol, vilket skall vara över 420, Ferritin, vitamin d och B12, Fritt T4 och T3 samt antikroppar mot sköldkörteln TPOak, TGak samt TRAK.

Hej gud va skönt att höra från någon som vet något om detta (nu menar jag inte att ni på forumet inget vet, jag syftade på läkarna). Jag har varit hos läkare och endokrinolog men de har sagt jag inte har några sköldkörtelproblem så inte fått någon hjälp. Sen så fick jag tagit ett blodprov som visade att jag hade antikroppar mot min ämnesomsättning men inget gjordes där heller. De bara ryckte på axlarna. Och när man själv är så trött och håglös så orkade jag inte. Men jag måste kämpa för mig själv nu, orkar inte må såhär.

Vad tycker du jag ska göra nu? Ringa och boka tid och begära att de tar alla ovanstående prover? Känns som man bara möts av sura läkare och sköterskor.

Läkarna finns till för dig. Är de sura och gnälliga har de valt fel yrke. Inled med att du har många symtom för sköldkörtelhormonbrist vilket är en allvarlig kronisk, livshotande sjukdom som kräver livsuppehållande medicin. Du har fått råd och vägledning via Patientföreningen. Lämna en lista med symtom och kräv att de skriver in det i journalen som bevis på de symtom du har. Gärna temp och blodtryck, ögonbryn som inte kan simuleras. ;) 

• Like 1