Jump to content

Xiro

Recommended Posts

Om jag förstått rätt (efter samtal med sjukhuspersonal) så anpassas sondmaten inte mer än grovt "skolmedicinskt" genom att man lägger i medicin för det akuta behovet, och möjligen apassning för diabetes och allergier. 

Jag föreslog att man skulle ta prover på en patient för att bedöma behovet av kosttillskott. Och jag föreslog att patienten skulle få de kosttillskott den brukade ta innan hen blev inlagd, åtminstone om kosttillskotten kunde anses vara "moderata" i förhållande till skolmedicinen (vilket jag vet i detta fallet, där det handlar om tillskott av omega-3 och vitamin D enligt de "officiella" riktlinjerna"). Men icke, en sjuksköterska förklarade för mig att sondmaten innehåller allt som patienten behöver och att kosttillskott får bli en senare fråga, och att det inte påverkar den nuvarande situationen.

Patienten är drabbad av stroke (emboli) och man har i samband med detta även upptäckt aneurysm. För några månader sedan inträffade tredje hjärtinfarkten. Kolesterolet är högt enligt utsago, har dock inga detaljer på det. Har även fått intrycket att det är onormalt stor skillnad på övre och undre blodtrycket, vilket kanske är tecken på stela kärlväggar - reagerade på siffrorna 166/77, men det var nog de första timmarna, kanske innan blodtryckssänkaren gett effekt. 

Jag känner att en såhär akut sjuk och mycket bräcklig patient borde få bästa möjliga anpassning av sondmaten, inkl kosttillskott. Både de kosttillskott som patienten är van vid att ta (om läkaren inte dömer ut dem som riskabla såklart) och kosttillskott man bedömer via prov och undersökning när patienten kommer in. Mycket forskning pekar ju på att det är just inflammation som är grundorsaken till emboli - hade patienten kunnat äta själv så kunde hen sökt äta för att hålla inflammationen i schack. Men nu har patienten inget val, och får inte heller något antiinflammatoriskt, utan endast blodförtunnande och något som håller blodtrycket inom rimlig nivå. Och man överväger att sätta in statiner. 

Jag skulle gärna vilja att personen får i sig bra med omega-3, vitamin D, vitamin C, vitamin K, magnesium, gurkmeja, cayennepeppar, kanske något lugnande naturpreparat, med mera, utifrån noggranna undersökningar och övervägningar. Bör jag kräva det, kan jag kräva det, och hur ska jag i så fall argumentera för att komma dit? 

Patienten står mig väldigt nära

Det är nog sjukvårdspersonalen som bestämmer.

Vad gäller inflammationsläget tror jag du har rätt men att börja försöka mota bort den när patienten ligger på sjukhus efter tre hjärtinfarkter och en stroke är kanske inte rätt läge. Det är långsiktiga strategier som krävs.

Så bra att de upptäckte aneurysmet. Då kan de hålla koll på det. När min man fick stroke hittade de också ett aneurysm som de sen opererade när det började växa.

Så fort patienten kan äta själv så kanske benbuljong vore en idé? Man kan koka på ben och lägga till alger och grönsaker så att man får mycket av vitamineraler etc. Du kan också lägga till färsk gurkmeja, ingefära och vitlök. Denna kan också väljas som bas för soppor på grönsaker och lättuggat kött.

Har du ont om tid och bor i Stockholm kan du använde Scandinavian Organics buljonger, men de är "bara" kokade i 2-3 timmar (tror jag). De ska även ha fryst näringsdryck där de behåller fettet i buljongen. Man kan maila dom.

Inte är det väl så att sjukhuspersonalen bestämmer. Det hoppas jag i alla fall.

Det här med blodtrycket förstod jag inte riktigt. Menade dom att 166/77 var för högt? Jag antar att det är en äldre person vi talar om och då ska blodtrycket vara lite högre än på yngre. Såg en föreläsning på Kunskapskanalen med geriatrikern Yngve, minns inte efternamnet, men han har varit i Tv en hel del. Han sa att blodtrycket på äldre som rör sej lite långsamt och stapplande bör ligga lite högre.

När vi kommer till kolesterolet så är det väl Ann Fernholm som skriver om att kolesterolet skyddar hjärtat. Om jag minns rätt står det i "Ett sötare blod" att man sammanställt uppgifter i USA om över 100 000 hjärtpatienter. Alla hade lågt kolesterol, däremot hade 7 av 10 högt blodsocker. 

• Like 1

När vi kommer till kolesterolet så är det väl Ann Fernholm som skriver om att kolesterolet skyddar hjärtat. Om jag minns rätt står det i "Ett sötare blod" att man sammanställt uppgifter i USA om över 100 000 hjärtpatienter. Alla hade lågt kolesterol, däremot hade 7 av 10 högt blodsocker. 

Precis.

Så vi kan nog sätta en slant på att sondmaten kommer vara späckfull med kolhydrater och fettsnål...  :angry:

• Like 1

Jag kan inte förstå varför man måste ge "speciell" sondmat :( varför kan man inte göra sondmat av riktig mat. I och för sig är sonderna ganska tunna, men om man mixar och "tunnar" ut så bör det inte vara något problem, och magen får den mat den är van vid, och inte något artificiellt sockerblask som läkemedelsföretagen ska tjäna pengar på.

Men det här med sondmatning är lite speciellt, då vår bearbetning av födan redan startar i munnen med olika enzymer, men jag kan inte tänka mig att riktig mat ska vara sämre, om inte sondvällingarna på något sätt redan har genomgått den "första nedbrytningen".

• Like 4

Kom just att tänka på när jag pryade på sjukhuset i början på 70-talet. Där var några patienter som sondmatades. Dom fick riktig mat som mixats. När det var kaffedags var det samma sak. Kaffet mixades med fikabrödet. Alltså det kanske inte var så bra med fika, men grejen är den att dom fick samma mat som övriga patienter och inget annat.

• Like 4

Trollmormor, det är nog jag som behöver läsa på mer om blodtryck. Och jag ska be om patientens aktuella värden.

Ja verkligen guldstjärnor till dem. Synd att deras kollegor satte in statiner utan att prata med varken patient eller anhöriga.

• Like 2

Guldstjärnor i massor till läkaren och sjuksköterskan som tog bort Simvastatin direkt.

Du skrev i tidigare inlägg att blodtrycket var 166/77. Där var ju skillnaden liten mellan över och undertryck. Eller har jag missat nåt?

Jag är några år yngre än patienten men mitt blodtryck är vanligen 100/60. Då är skillnaden mellan övertryck och undertryck 40. I patientens fall är det ca 90. Det är mycket. Och övertrycket är högt.

Detta reagerade jag på:

"Även skillnaden mellan över- och undertrycket, ”pulstrycket”, är intressant. Om skillnaden är stor (ex 170/85) så tyder det på hårda, stela kärl – ofta på grund av kärlsjukdom. Blodkärlen kan då inte utvidga sig så mycket när pulsvågen från hjärtat kommer varför övertrycket blir högt."

Det står under rubriken "Vad är högt blodtryck?".

:)

Tack för upplysningen Xiro :)

:D :D :D Som min mamma brukade säja "Det första man blir blind på är ögonen". Jag fick titta flera gånger innan jag hittade det.

Om jag inte visste bättre skulle jag skylla på att hjärnan fått för lite kolhydrater. :rolleyes: Skyller på åldern istället :blink:

• Like 1

Idag kom jag ihåg att kolla sondmaten - Isosoucre Mix, en färdig sondmatsblandning med 16%E protein, 51%E kolhydrater, 30%E fett, 1,4% fiber, laktos- och glutenfri. Bättre än jag befarade. http://www.dabas.com/ProductSheet/Detail.ashx/101565

Patienten var tröttare igår än i förrgår, men piggare idag än i förrgår. Kanske hjälpte det att upphöra med Simvastatin.

Fick påminna om d-vitamin och omega-3, samt visa hur man knäcker en kapsel med omega-3...

• Like 6

Igår kväll fick jag reda på att de inte ger D-vitamin och omega-3, de påstår att det inte funkade att ge via sond, sedan pratade de om att läkaren inte skrivit in dem på patienten. Märkligt kan jag tycka då både läkare och sjuksköterska sa ok i fredags. Nåväl, jag fortsätter tjata idag. 

Har begärt ut journalen, och fick några värden över telefon, se nedan. Vissa värden vet jag inte datum på, de jag vet skrivet jag inom parentes: 

CRP 29 (22 jan, var 73 den 19 jan)

Blodsocker fastevärde 5,8

Leverprover ok

Kolesterol 6

LDL 4,4

HDL 1,2

Triglycerider 1,6

Njurprover ok

Natrium ok

Kalium ok

Hb 125

Inga "röda värden" alltså (om jag förstår rätt). Och då förstår jag inte riktigt varför de satte in Simvastatin. Finns väl annat att sätta in ifall man är ute efter den antiinflammatoriska effekten? Blodförtunnande Trobyl ges, och togs av patienten själv redan innan stroken.  

Blir utraljud på hjärtat senare idag, man misstänker att det kan komma proppar från hjärtat. 

Alla tips och råd är välkomna. I synnerhet om det är något jag bör påtala, eller t o m tjata om eller kräva. 

Ps. Patienten har varit förkyld (mycket slem i luftvägarna, möjligen en del i bihålorna) under mer än en månad innan stroken. Är den förhöjda CRPn något att oroa sig för? Finns det något lämpligt skolmedicinskt att göra mot ev systemisk/ickesystemisk inflammation?

Om det är en man är Hb väldigt lågt och ganska lågt om det är en kvinna. Hur ser resten av blodstatus ut?

Har hen förmaksflimmer? Jag fick trombyl som jag inte tog utskrivet av distriktsläkaren men kardiologen jag sedan träffade sa att trombyl inte hade någon effekt på strokerisken vid flimmer och att min risk för stroke var ganska låg så han tyckte inte att jag behövde något blodförtunnande. Men det där ska de väl kunna på en strokeavdelning får man förutsätta.

Jag tycker att 5,8 är lite högt i fastesocker. Finns det möjlighet att kolla en timme eller två efter maten? Har de gjort ett HbA1c?

Låga Hb-värdet kanske är kopplat till förhöjd CRP, Trombyl, sängläge, eller något annat som kan anses inom det "normala"/"förväntade"? Men helt klart något att prata med personalen om, tack för observationen!

Vad menas med "resten av blodstatus"? (Jag är grön på detta, även om jag ibland svänger mig med fina ord.)

Mycket möjligt att förmaksflimmer föreligger, jag ska följa upp det också. 

De verkar inte så pigga på att göra mer omfattande prover, men de kanske bara inte kommunicerar det. De har inte gjort glukosbelastning i a f. Jag fortsätter mitt vänliga tjöt med dem - kan tänka mig att de uppskattar att någon är nyfiken och engagerad i deras arbete. (Visst mått av ironi där, men ännu större mått av sanning tror jag. Om man visar engagemang på ett bra sätt så blir det nog mest bra.)

Jag kan inte förstå varför man måste ge "speciell" sondmat  :( varför kan man inte göra sondmat av riktig mat. 

Det finns sondmat som består av mixad mat (utan tvivel fortf fettsnål och kolh.rik) jag har ordinerat det till en patient som inte mådde bra på den "vanliga" sondmaten. Men, den är dyrare och eftersom de flesta läkare och ssk och definitivt alla dietister tycker att pulver/kemikaliemat är precis (minst) lika bra som naturlig sådan..........

• Like 1

• 3 weeks later...

Personen ligger fortfarande inlagd, men nu på korttidsboende. Fortfarande starkt förkyld med slem i halsen. Känner mig orolig för detta, och jag försöker få till en uppföljande hälsokoll med provtagning, men det går trögt. 

Ju mer jag inser hur allvarliga negativa effekter medicinerna ger, desto viktigare blir fokus på kosten.

Funderar på att föreslå glutenfri diabeteskost (eller GI-kost kanske?), borde väl vara bästa maten som personen kan få på korttidsboendet, eller? 
Tänker mig att den kosten är den minst inflammationsdrivande, och hoppas att det ska minska kärlförträngningen.
Jag är tacksam för era råd kring detta! Står lite handfallen inför en sjukvård som bara förlitar sig på starka skolmediciner och nästan struntar i resten. 

(Flera gånger när jag varit där på besök förekommer kakor och saft. Visst ska man ha trevligt och känna sig ompysslad, men det finns så många andra sätt som är mycket bättre! Att ge kakor och saft dagligen till hjärt- och strokepatienter är total galenskap enligt mig. Igår (onsdag kväll) gav personalen kaka och saft till mina barn, utan att fråga mig. De kunde väl visat omtanke med en frukt och trevligt samtal istället?)

Personen får nu hyfsat regelbundet tillskott av vitamin D, omega 3 och magnesium (200mg/dag, mg-karbonat i brustablett). 

Ps. Personen sa igår att den ibland har känningar i hjärtat, som påminner om smärtan vid hjärtinfarkt. Starkt oroande med tanke på hjärt- och strokehistoriken. Oerhört jobbigt att ingen ordentlig hälsouppföljning görs, men jag får fortsätta pressa på för att det ska hända. 

Är inte diabeteskost fortfarande fullproppad med kolhydrater?

Jag tror inte de brukar ha diabeteskost. Min gamla mor har varit på olika sjukhus och nu på ett korttidsboende. Risgrynsgröt till kvällsmat är inte ovanligt och på det här stället är det mazarin till eftermiddagsfikat och apelsinjucie till frukost. På de bättre ställena får hon osockrad efterrätt.

Ok Totto, jag trodde att diabeteskost erbjöds överallt i vården. Jag ska höra vilka alternativ de erbjuder. Hoppas nu bara de inte krånglar med att en läkare måste ordinera kosten. 

Trollmormor (bästa nicket ju! :)), min tanke med diabeteskost var att det kanske var den bästa möjliga man kan få i vården. Kan tänka mig att den innehåller mycket kollisar, men kanske ändå är det bästa av det som finns att välja på. Och lägger man då till att den ska vara glutenfri så blir den kanske ännu bättre. (Vårdpersonalen kommer att jubla!  ;)

(Obs att jag inte vill klanka ner på all vårdpersonal och alla vårdenheter, det finns såklart jättemånga bra i vården! Jag pratar nu om just mina erfarenheter, i synnerhet i detta fall, som varit nära katastrof bokstavligen. Ifall jag och patientens partner inte reagerat över två mediciner som patienten inte ska ha, så kunde patienten blivit ännu sjukare, eller t o m strukit med, på grund av dem. Och nu på senaste tiden har jag hört andra historier om katastrofal vård och felaktig medicinering av närstående.)

Ps. Totto, varför ger de en massa sötsaker? Är det för att de sjuka/gamla inte äter tillräckligt mycket annars? Jag har svårt att tänka mig någon som med rätt pepp skulle neka riktigt bra kost. Möjligen bortsett från någon som har starkt nedsatt mental förmåga, t ex långt gången demens eller stark psykisk stress. Att bara likt robotar urskiljningslöst dela ut sött till många/alla känns som en industrialisering av vården som ger mer vårde, inte mindre. 

Det jag sett av diabeteskost i vården är mycket värre än den vanliga kosten. Det verkar vara en utmärkt kost för att framkalla typ 2-diabetes… Den bästa av de vanliga kostvalen inom vården skulle jag tro är den energiberikade, vad den nu heter, där det är lite mat och mycket näring (eller iaf mycket energi). Där kan det ibland förekomma fett. 

Nej, diabeteskost verkar vara bortlagt.

På det sjukhem där min man (diabetes, cancer)  tillbringade sina sista månader i livet fanns ingen diabeteskost. Det var kolhydratlinjen som gällde för alla. Ofta serverades potatismos, eftersom det är lättuggat. Saftkräm o likn till dessert. Alltid sött kaffebröd till kaffet.

Vid inskrivningen uppgav jag hur många enheter insulin min man tog  dagligen. Det var 8, eftersom vi åt lchf. Jag förklarade för sköterskan att antalet enheter berodde på vad han åt. 

Sjukhemmet kunde inte servera diabeteskost eller lchf-kost och hade inte heller personal som kunde kontrollera blodsockret. Därför måste de ha en exakt uppgift om mängden insulin. Vilket naturligtvis var omöjligt för mig att svara på.

Ps. Totto, varför ger de en massa sötsaker? Är det för att de sjuka/gamla inte äter tillräckligt mycket annars? Jag har svårt att tänka mig någon som med rätt pepp skulle neka riktigt bra kost. Möjligen bortsett från någon som har starkt nedsatt mental förmåga, t ex långt gången demens eller stark psykisk stress. Att bara likt robotar urskiljningslöst dela ut sött till många/alla känns som en industrialisering av vården som ger mer vårde, inte mindre. 

Ja fråga mig inte. Jag tror att det i första hand beror på ren dumhet, kombinerad med en vilja att göra rätt eller i alla fall inte göra fel och fett är ju farligt, eller hur? Sen är de nog snälla och vill sina boende/patienter väl och mazariner är ju gott.

De har lagt mammas blodsockermätare på en hylla där hon inte kommer åt den och snart ser hon så illa att hon ändå inte kan läsa av den (makuladegeneration).

Ja jag blir också mörkrädd och hojtar hjälp. En kväll blev jag ilsk och susade iväg i bilen till min pappa en en burk magnesiumtillskott. Då hade jag precis fått reda på att läkaren ("flygande" läkare från Falk) vi tjatat om i flera dagar kommit till boendet men inte ens gått in till honom utan bara pratat med syrrorna. Jag hade tjatat om att läkare skulle kolla så att han inte fått en propp i benet, och kolla ifall han kunde få magnesium ifall det var kramp. Resultatet av "läkarbesöket" var att läkaren tyckte de skulle ge Panodil. Jag knyter handen i fickan och försöker fokusera för att styra upp cirkusen för min pappas bästa.

Ja nu har jag sagt det, patienten denna tråden handlar om är min egen pappa :( och jag beklagar alla ni som upplevt och upplever liknande situationer med nära och kära.

• Like 2

• 3 weeks later...

De har lagt mammas blodsockermätare på en hylla där hon inte kommer åt den och snart ser hon så illa att hon ändå inte kan läsa av den (makuladegeneration).

Varför gör de så? Det är ju rent elakt!

• Like 1

Diabeteskost finns inte inom vården, varken på sjukhus eller i äldrevården.

Personal ser ut som frågetecken när man efterfrågar diabeteskost.

Alla andra särskilda koster kan tillhandahållas för t ex allergiker, vegetarianer, olika religiösa önskemål.

• Like 2

En nyfiken fråga angående sondmat som ges via pegg... Är 12,3 kolhydrater / 100 gram ( det äts ca.1,5dl per måltid ) för mycket kolhydrater ( jag vet ju att man inte ska äta mer än 5/100) i samband med en måltid.
Vad finns det för möjligheter att mixa & äta annan mat som är mer lchf inriktad ??
Någon som har förslag på något som går att få flytande.
Det är sondmaten som är den "huvudsakliga" basfödan, mellan måltiderna äts endast lättare saker & frågan är om det går att kombinera tex.smörgås som är lätt att svälja till morgonen & kvällen ??
Eller om det helt enkelt är för mycket kolhydrater per måltid redan ??

Smoothie på fil/yoghurt, spenatblad, andra blad. Här har du stora friheter eftersom smoothien inte måste smaka gott...*

Rödbetsjuice sägs vara nyttigt. Kan man kanske göra en rödbetssmoothie?

*Aj aj tänkte fel där. Den ska ju ätas på vanligt sätt och inte via sond! Då får man ha i något som gör den lite godare. Folk brukar ha i frukt/bär. Blåbär, hallon och jordgubbar blir jättebra alla tre.

Edited by ɐuuɐ

Smoothie på fil/yoghurt, spenatblad, andra blad. Här har du stora friheter eftersom smoothien inte måste smaka gott...*

Rödbetsjuice sägs vara nyttigt. Kan man kanske göra en rödbetssmoothie?

*Aj aj tänkte fel där. Den ska ju ätas på vanligt sätt och inte via sond! Då får man ha i något som gör den lite godare. Folk brukar ha i frukt/bär. Blåbär, hallon och jordgubbar blir jättebra alla tre.

Tack för svaren :) , tar gärna emot många fler tips på mat som går att få igenom en sond ... som går att mixa å tex.blanda med grädde & dylikt