Susanne Posted January 21, 2015 Share Posted January 21, 2015 Jag har varit yr ett tag och gick till min vc som tvärtemot vad jag trodde konstaterade att mitt tryck var högt. Var där på morgonen måndagen 19:e jan (stressad, nervös och orolig) och trycket mättes liggande till 190/100 och sittandes steg det till 210/100. Fick tid hos läkare samma dag kl 12 och då var jag inte lika stressad och nervös och då mättes trycket till 160/95.Det skrevs ut 5 mg Enalapril sandoz och jag ska till en början ta en tablett dagligen.Om det inte hänt något nämnvärt på en vecka får jag öka dosen till 2 tabl (10mg) utan att behöva kontakta läkaren. Nu undrar jag - någon som vet hur snabbt de där pillren brukar ge resultat? Tog en i måndags och en i tisdags morse och när jag provade trycket på tisdagen sittandes efter ca 10 minuters vila och innan jag åt etc så var mitt tryck nere på 125/82 ! Tog det även på kvällenoch då visade det 125/80! Kan det vara möjligt efter bara två tabletter på vardera 5mg?Mätaren är en godkänd automatisk mätare köpt på apoteket och jag var noga med att sätta manchetten rätt ca 2 cm från armvecket och lagom hårt dvs jag får in 2 fingrar innan start. Idag onsdag var trycket 127/ 80.Någon som har erfarenhet av denna blodtryckstablett? Kan det hjälpa så fort verkligen?Kan inte hjälpa att det smyger sig in en liten tanke om att mitt höga blodtryck var "tillfälligt" pga av en ganska lång urspårning från mitt lchf.Jag har ju ätit lchf under ett antal år och gått ner ca 45 kilo. Är väldigt duktig med maten och lagar allting från grunden MEN sedan ett par månader tillbaka har mitt tröstätande/sockerberoende fått övertaget och jag har fullkomligt frossat var och varannan dag i godis, chips - MYCKET chips! Har mått skit av detta både psykiskt och fysiskt men inte lyckats bryta det förrän förra veckan på onsdagen. Har nu varit helt sockerfri sedan dess vilket är 7 dagar. Min ständiga yrsel började dagen efter att jag helt lyckades lägga av med frossandet men även innan hade jag "yrslat till" ibland men som försvann igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted January 21, 2015 Share Posted January 21, 2015 Yrsel kan ha många orsaker, inte minst stress, men högt blodtryck är inte än av dem. Lågt blodtryck däremot kan orsaka yrsel. Din yrsel bör utredas separat. För att man över huvud taget ska känna av högt blodtryck eller för att det ska ge yrsel behöver det vara superhögt typ 300/200. Blodtryck kan hoppa lite upp och ner mellan dagar och under en dag. Eventuellt har medicinen ha börjat verka. Efter ett par veckor har det börjat stabilisera sig pga medicinen. En automatisk manschett mäter inte alltid detsamma som en manuell (sköterska som ska lyssna). Min läkare tycker vi ska gå efter de automatisk uppmätta värdena. Mitt tryck blir alltid högre när det mäts manuellt. Ett tryck på 160/95 är inte jättehögt - det är ett tryck som eventuellt kan behöva behandlas. Dina hemmatryck är jättebra. Att trycket är lägre nu när du slutat carba kan också bero på att kroppen släpper en hel del vatten. Du känner dig säkert inte lika "uppblåst" längre. Jag vill varna dig för ACE-hämmare. Det är jättevanligt att den medicinen ger långvarig rethosta. Det är inte bra att hosta hela tiden. Läkare skriver ofta ut ACE-hämmare för att de är (vad de tror) billigare än modernare ARB (All-blockerare) som verkar på ungefär samma sätt. Men det stämmer inte längre för nu har patenten gått ut på båda sorterna. Börjar du hosta ska du med en gång be om byte av medicin! Dra inte ut på det. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Susanne Posted January 21, 2015 Author Share Posted January 21, 2015 Jo jag vet det där med hostan - läkaren påpekade att det är en ganska vanligt förekommande biverkning och att jag skulle höra av mig om det hände så skulle vi byta. Angående yrseln så har den försvunnit i takt med att blodtrycket sjönk.Jo jag vet också att en automatisk manchett kanske inte är lika exakt som när sköterskan gör det manuellt.Anledningen till att jag vill mäta hemma är att jag vill se om det händer något och läkaren sa att har jag inte kommit ner till det mål hon satte för mig på en vecka (helst under 135/85) så kunde jag själv öka från 5mg till 10 mg.Kan också påpeka att jag först var rädd att det var mitt blodvärde som hade börjat sjunka igen ( hade magsår för ett par år sedan) och åkte då in akut och blev inlagd med ett blodvärde på 50.Blodvärdet kollade de också i måndags med det var jättebra - låg på 145. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted January 21, 2015 Share Posted January 21, 2015 Jo jag vet också att en automatisk manchett kanske inte är lika exakt som när sköterskan gör det manuellt. Min läkare menar att automatisk manschett oftast är mer exakt än när sköterskan gör det manuellt. Bara att välja det bästa trycket ! Ibland får man konstigt höga eller konstigt låga tryck när man mäter hemma. Om det händer dig mät ett par gånger efter varandra så du får ett riktigt tryck. En automatisk manschett "räknar ut" trycket med hjälp av några få mätpunkter och kan då bli knasigt ibland. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Susanne Posted January 21, 2015 Author Share Posted January 21, 2015 Min läkare menar att automatisk manschett oftast är mer exakt än när sköterskan gör det manuellt. Bara att välja det bästa trycket ! Ibland får man konstigt höga eller konstigt låga tryck när man mäter hemma. Om det händer dig mät ett par gånger efter varandra så du får ett riktigt tryck. En automatisk manschett "räknar ut" trycket med hjälp av några få mätpunkter och kan då bli knasigt ibland. Jahaaaa ha ha , trodde tvärt om Jo jag brukar göra det några ggr efter varandra och man ser ju att det skiljer men inte jättemycket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted January 21, 2015 Share Posted January 21, 2015 Att sätta in medicin på enstaka höga mätningar trodde jag att läkarna slutat med. Tror inte medicinen gör verkan så fort. Maken fick 2 sorter för blodtrycket och efter ca 2 veckor gjordes första kollen. Då hade det inte gått ner så han fick 1 sort till utskriven. Han hämtade inte ens ut dom . Och efter en månad var blodtrycket normalt. Och inte får man yrsel av hög blodtryck. Ett av problemen med att upptäcka det är väl att det inte ger några symptom. Jag skulle absolut begära att få en dygnsmätning. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Susanne Posted January 21, 2015 Author Share Posted January 21, 2015 Trollmormor:Jag har ju mina funderingar på om det är så att yrseln jag känner/kände kan vara typiska övergångsbesvär från ett kolossalt frossande i kolhydrater som jag tvärt slutade med förra veckan och nu sköter mig exemplariskt enligt min vanliga lchf?Och det höga trycket - jag har frossat i mycket salt dvs chips etc. Och uppenbarligen var jag superstressad när jag gick till läkarstationen eftersom jag gärna inbillar mig allt möjligt hemskt Tog trycket nu vid två-tiden igen och då hade jag varit i stallet och mockat, burit vattenkannor etc + en mindre promenad med hunden. Kom hem och vilade i ca 20 min och trycket var 128/78! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted January 21, 2015 Share Posted January 21, 2015 Stress är inte bra för blodtrycket. Fråga min make . Han vet. Om JAG var som du skulle jag inte ta nån medicin utan att ha fått en dygnsmätning. Sen om den visar på högt blodtryck då är det en annan sak. Högt blodtryck är absolut inte bra. Även om jag vägrar mediciner i det längsta så skulle jag inte gå om kring med för högt blodtryck. Men då får det allt göras en utredning först. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Susanne Posted January 21, 2015 Author Share Posted January 21, 2015 Hmm nä jag gillar inte heller pillerätande i onödan men förstår ju att det finns tillfälle när man faktiskt behöver det. Tänker så här - ni får gärna ha åsikter om det - att jag fortsätter ett tag med denna lilla pilla på 5mg ett tag och fortsätter kolla mitt blodtryck.Om det fortsätter vara bra tryck och inget annat inträffar så borde man ju kunna på prov sluta med pillan och se vad som händer? Eller kanske bättre att fasa ut och bara ta 1/2 tablett ett tag? Givetvis med fortsatt koll på värdet för då ser jag ju direkt om något händer.Läkaren ska ringa mig den 10 febr för att kolla upp hur det går så kanske jag väntar att fasa ut det tills dess.En undran har jag - om man egentligen INTE är i behov av denna pilla - innebär det då att man kan få för LÅGT tryck i stället? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted January 21, 2015 Share Posted January 21, 2015 En intressant fråga. Har inga kunskaper om det, men den lilla tabletten vet ju bara att den ska sänka blodtrycket och man vet inte i förväg hur mycket det kommer att sänkas eller om det behövs ytterligare 1 eller 2 sorter. Så rent logiskt borde den sänka blodtrycket oavsett om det är högt eller inte. MEN det här var bara ett logiskt tänkande från min sida. Logik kanske inte alls fungerar på mediciner. Jag vet inte. Och som sagt, en dygnsmätning borde absolut göras. Ett enstaka högt blodtryck brukar inte medicineras. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts