stian Posted January 21, 2015 Share Posted January 21, 2015 http://www.healthcanal.com/life-style-fitness/59258-researchers-build-case-against-diet-high-in-saturated-fatty-acids.html Har du sett denna? Noen kommentar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusH Posted January 21, 2015 Share Posted January 21, 2015 Om jag vore en mus skulle jag undvika mättat fett. Enligt vad jag hört gör mössen också det. För att få dem att äta fett måste man blanda det med socker. Det är en annan sak med människor. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Eenfeldt Posted January 21, 2015 Share Posted January 21, 2015 Ha, "reaearchers build case against... saturated fat"! Rätt talande att man måste famla efter bevis fortfarande, många decennier efter att man började tro att naturligt mättat fett var ett problem, och då behöver ta till spekulativa musstudier som kanske inte säger något om hur det fungerar hos människor. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted January 21, 2015 Share Posted January 21, 2015 Om jag vore en mus skulle jag undvika mättat fett. Enligt vad jag hört gör mössen också det. För att få dem att äta fett måste man blanda det med socker. Det är en annan sak med människor. Tala om det för mössen som åt upp stearinljusen i min källare. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Zepp Posted January 21, 2015 Popular Post Share Posted January 21, 2015 Ush.. det står att man får inflamation i hjärnan om man sprutar in Palmitinsyra ! Såå om du brukar administrera ditt fettintag genom att spruta in det i hjärnans hålrum, så sluta genast med detta.. iallafall ingen palmitinsyra! Det vore betydligt mer intressant om de hade kikat på den naturliga process som skulle kunna ligga bakom! Oså.. skulle inte förvåna mig alls om man fick inflamation i hjärnan genom att spruta in nästan vad som helst.. så det är lika bra att du slutar med det oxå.. för säkerhets skull! 15 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusH Posted January 21, 2015 Share Posted January 21, 2015 Tala om det för mössen som åt upp stearinljusen i min källare. Du kanske hade socker i källaren som dom kunde blanda stearinet med? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted January 21, 2015 Share Posted January 21, 2015 Du kanske hade socker i källaren som dom kunde blanda stearinet med? Det finns inget socker i det här huset! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 21, 2015 Share Posted January 21, 2015 Fettsyror som finns naturligt i den kost till vilken vi är biologiskt anpassade genom miljoner år av evolution kan inte rimligen vara farliga. Dock verkar det vara farligt för möss att få fett insprutat i huvet... 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Makkhatran Posted January 21, 2015 Share Posted January 21, 2015 Jag trodde att fettet alltid transporteras i partiklar i blodet snarare än som "fria fettsyror"? Isåfall kan jag förstå att hjärnan reagerat! Hittade detta i wiki " The brain cannot use long-chain fatty acids for energy because they are completely albumin-bound and cannot cross the blood–brain barrier. Not all medium-chain fatty acids are bound to albumin. The unbound medium-chain fatty acids are soluble in the blood and can cross the blood–brain barrier.[10] " 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts