Jump to content

Sötningsmedlens påverkan av ketos

Jazzans

Recommended Posts

Hej alla!

Jag älskar att läsa runt i forumet för att lära mig mer. Jag är även med i två grupper på Facebook för lite extra pepp, även om jag hämtar mest kunskap här.

Det jag märkt i dessa grupper är att många som nyligen har börjat med LCHF, precis som jag själv, redan äter massor av recept med sötningsmedel i. Några av recepten är t.ex. från hon Åsa (56 kilo) och verkar väldigt goda. 

Det jag undrar över dock är: påverkar intag av sötningsmedlet ketosen? För att hamna i ketos bör väl vara målen för de flesta som äter LCHF och har ett större antal kilon som de vill gå ner? Jag googlade lite på Pepsi Max och ketos och då var det en medlem härifrån som mätt sina ketos- och blodsockervärden efter att ha druckit 50cl Pepsi Max. Hans blodsocker var stabilt, men hans nivå gällande ketoner minskade och var inte tillbaka på "normala" värden för honom förrän ca fem timmar.

Finns det någon här i forumet som sitter på mer info?

Jag själv skulle gärna äta en kladdkaka från med sötningsmedel ibland när sockermonstret inom mig morrar, men jag tänker så att jag vill bli av med mitt sockerberoende. Sedan vill jag inte heller riskera att falla ur ketos när jag väl kommit dit då jag har nästan två människor att gå ner viktmässigt.

Puh.. långt inlägg. Tack om du orkade läsa.

/Jazzans

Han som kollade ketoner efter pepsi max, gjorde han om experimentet ett antal gånger och fick liknande resultat?

Det låter inte omedelbart sannolikt att sötningsmedel i sig skulle påverka kroppens fördelning mellan kh- och fettförbränning, eftersom den styrs av mängden kh plus i viss mån protein om man äter mycket. Någon som vet mera?

• Like 1

Det låter inte omedelbart sannolikt att sötningsmedel i sig skulle påverka kroppens fördelning mellan kh- och fettförbränning, eftersom den styrs av mängden kh plus i viss mån protein om man äter mycket. Någon som vet mera?

Sötningsmedel (kanske inte alla) gör väl att insulinet ökar, vilket i sin tur skulle göra att ketonerna går ner.

• Like 1

Har du ett vaket sockertroll gör du dej själv en tjänst med att sluta söta. Stå ut i typ 3 månader utan artificiell sötning. Blir du galen av sockersug kan du ta vaniljpulver, kokos eller hallon. Allt ger söt smak och går att användas inom rimliga nivåer.

När du är avgiftad blir det lättare och det smakar inte lika gott.

Kom ihåg att vara snäll mot dej själv om du kör omkull. Läs bloggen lchfingengören. My har massor med tips på hur man kommer på banan igen

• Like 3

Frågan är ganska intressant  ;) Energin som kroppen behöver måste rimligen vara relativt konstant så som  ketonproduktionen minskar borde något annat öka? glukoneogenesen?

..samma gäller egentligen innan kroppen reglerat upp sin ketonproduktion...varifrån får cellerna sin energi? ...som jag fattar det reglerar sedan kroppen efter ytterligare anpassning, till LCHF liknande kost, ner ketonproduktionen till att i större utsträckning använda fett (triglycerider) som energikälla i cellerna...

• Like 3

Kommer ni ihåg den här?

De sjutton deltagarna fick genomgå två olika tester. Ena gången fick de dricka vatten följt av en ganska stor dos glukos (socker). Andra gången fick det dricka sötningsmedlet sukralos följt av samma dos glukos. Resultaten visar att när deltagarna drack sukralos först, blev deras blodsockertopp något högre och det krävdes 20 procent mer av det blodsockersänkande hormonet insulin för att få ner toppen. Insulinet låg sedan kvar i blodet under en längre tid.

http://ettsotareblod.se/?s=s%C3%B6tningsmedel

• Like 1

Skilj på sötningsmedel och sötningsmedel, en del höjer blodsockret dock bara hälften av socker, andra höjer insulin (Sackarin)!

Bara att äta/dricka något påverkar.. även tankar på något att äta/dricka kan påverka.

Hur som helst, varken socker eller sötningsmedel är något som våra kroppar behöver och vi får ändå i oss en liten slatt kolisar från bra livsmedel.

• Like 4

Jag har två ggr provat att äta en liten ask stevia läkerol på fastande mage. Båda ggr höjdes blodsockret en enhet eller mer. Jag vet inte vad det innebär för kroppen, men jag har dragit slutsatsen att sötningsmedel inte är för mej.

Missminner jag mig inte så är det både malitol och sorbitol även i "stevia"-varianten av läkerol, där har du troligtvis orsaken till höjningen av blodsockret ;).

Värt att skilja på olika sötningsmedel. Finns två grupper.

1. Sockeralkoholer vilket är kemiskt modifierade sockerarter (monosackarider). Dessa görs om till socker I kroppen så de påverkar blodsocker och ketoner.

2. Artificiella sötningsmedel som inte innehåller någon energy (aspartame, suckaralose osv). Vad jag vet finns Inga studier på hur de påverkar ketoner. Däremot finns (som länkats till tidigare) studier som visar att de påverkar blodglukosresponsen (och insulinresponsen). Har dock sett på diverse olika forum folk som testat dessa sötningsmedel och påster att det påverkar ketonerna negativt (för att göra ett sådant experiment behöver man mäta beta-hydroxybutyrat I blodet, acetoacetate via urin är inte pålitligt). Eftersom sötningsmedel kan påverka blodglukos verkar det inte omöjligt att de kan påverka ketoner heller. Tror dock inte att det är via insulin. Om an injicerar insulin I någon som är keto-anpassad så sjunker inte ketonproduktionen, endast blodsockret. Hormoner är budbärare mellan celler som knacker på dörren med ett meddelande. Men cellen behöver inte nödvändigtvis lyda vad budbäraren sager. Om insulin säger sluta bränn fett och ketoner men cellen kollar runt I skafferiet och hittar bara fett och ketoner så lyssnar cellen lyckligtvis inte på insulin utan fattar ett eget "beslut" om att fortsätta bränna fett och ketoner.

• Like 6

• 4 months later...

Jag har köpt (i Holland där jag bor) ett sötningsmedel Canderel, för att söta glass. Nu undrar jag vad jag har köpt. Alltihop är ju kolhydrater och det gällde alla på hyllan i butiken, även Stevia som jag tänkte köpa först. Första ingrediensen är maltodextrin.

Man ska ta lika mycket mängdmässigt som av socker, men bara en tiondel viktmässigt. Kan jag äta det här?

Jag har köpt (i Holland där jag bor) ett sötningsmedel Canderel, för att söta glass. Nu undrar jag vad jag har köpt. Alltihop är ju kolhydrater och det gällde alla på hyllan i butiken, även Stevia som jag tänkte köpa först. Första ingrediensen är maltodextrin.

Man ska ta lika mycket mängdmässigt som av socker, men bara en tiondel viktmässigt. Kan jag äta det här?

Jag skulle inte äta det. Använd det som medel mot myror, om du har problem med sådana, släng det annars.

• Like 3

Jag tänker lite såhär sedan jag började äta LCHF i mars nu i år; Man äter väldigt "ren" tillsatsfri mat (det är i princip inga konstiga saker i fullfeta produkter, som smör, olja, grädde)  lagad från grunden (eller jag gör det i alla fall) . Varför i hela friden vill man då börja stoppa i sig kemiskt socker? Om man nu absolut vill ha något som smakar sött ibland i samband med nån festlighet och tycker det är trist med vispad grädde och några hallon, så måste det väl ändå vara vettigare att äta en riktig kaka bakad på naturliga ingredienser? Själv avhåller jag mig från allt sött, när jag tänker på hur dåligt jag mådde tidigare och vilken energi jag har nu så är valet att avstå inte särskilt svårt.

• Like 1

Varför måste man vara en fullt utblommad renlevnadsmänniska för att få lov att äta LCHF??? Jag vill bara veta om mitt sötningsmedel kommer att höja mitt blodsocker eller inte. Jag fattar att det är giftigt och att jag kommer att dö av det, men dör gör vi alla förr eller senare.

Grädde och bär är gott, kaka är gott, men bara glass smakar glass och kyler en varm sommardag.

• Like 1

Xylitol framställs genom att hydrogenera xylos (en sockerart). All sockerarter kan hydrogeneras för att bilda det som kallas sockeralkoholer. Hydrogenering är en kemisk process. Faktiskt exakt samma process som man använder för att härda oljor (därifrån transfett bildas). Sockeralkoholer ombildas till sin ursprungliga sockerart I kroppen. Dock tas inte allt upp så därför brukar man ange ett lägre energivärde (kalori) för sockeralkoholer. Men detta varierar stort mellan individer och om man äter dem regelbundet verkar absorptionen öka. Den mängde sockeralkohol som inte absorberas blir mat till bakterierna I tarmen. Men inte alltid de bakterier vi vill ha där och därför är det vanligt med diaree vid överkonsuption.

Stevia är ett sötningsmedel som inte innehåller något energi. Precis som aspartam, suckralos och de andra sötningsmedel som finns. Steva är det nyaste sötningsmedelet och alla studier som gjorts på de äldre har inte gjorts än på stevia. När det gäller aspartame och suckralos tex vet man att dessa påverkar blodsockerresponsen och insulinresponsen vid en måltid. Man har även I vissa stuider sett ökning I vikt med artificiella sötningsmedel. Åtminstone vad jag känner till har dessa stuider inte gjorts med stevia än. Det tog I och för sig tre decenier innan de gjordes på de andra så vi kanske får vänta lite (typ till industrin har ett nytt sötningsmedel som ska rädda oss).

• Like 1

Varför måste man vara en fullt utblommad renlevnadsmänniska för att få lov att äta LCHF??? Jag vill bara veta om mitt sötningsmedel kommer att höja mitt blodsocker eller inte. Jag fattar att det är giftigt och att jag kommer att dö av det, men dör gör vi alla förr eller senare.

Grädde och bär är gott, kaka är gott, men bara glass smakar glass och kyler en varm sommardag.

För min del får du äta precis vad du vill, det lägger jag mig inte alls. Jag bara undrar varför man vill stoppa i sig en massa kemiska tillsatser och om det inte är bättre att äta en vanliga kaka vid festliga tillfällen om man nu vill ha något sött.

Svaret är att jag inte vill ha något sött. Jag vill ha glass, och inte bara vid festliga tillfällen, utan varje dag. Det blir trettio grader varmt här på sommaren.

Du är ju vuxen så om du vill äta glass är det ju ditt liv och dina konsekvenser.

Personligen skulle jag hellre välja iste med lite besk smak. Jag tycker grönt te, gärna med ingefära eller jasmin är lika svalkande och törstsläckande som den där kalla ölen man tog förr i tiden en het sommardag.

På en japansk restaurang nära dottern har de glass med grönt te. Naturligtvis inte sockerfri men med den där lite skarpa smaken av grönt te. Ett tips till smaksättnjng av din glass?

Annika Dahlqvist har ett recept på LCHF-glass med ägg, grädde, turkisk youghurt och smaksättning av vanilj eller mosade bär. I hennes recept finns utrymme för 1-3 msk vanligt strösocker. Jag har gjort en sådan, satsen blev väl 4 dl glass, med 1,5 msk socker. Jag personligen äter hellre det än smackar i en dl sötströ, t ex.

Vad jag förstått, så är maltodextrin blodsockerhöjande, ja.

Jag gör glass med ägg, grädde, vaniljpulver och bär. Även personer som brukar äta socker, har ätit denna med god aptit. Men vill du äta sötningsmedel, så gör det inte mig något. Jag säger bara att jag inte vill ha det, vilket faktiskt till stor del beror på att jag inte gillar smaken av de flesta, däribland aspartam (som det är i Canderel).

Tack för svaret, EVS!

Det utesluter alla tillgängliga sötningsmedel. Vaniljpulver finns tyvärr inte heller, men den första satsen glass smakade bra utan sötningsmedel. Jag får bara se till att göra sockerglass när någon annan ska äta, i synnerhet till sambons föräldrar.

Holland är ett väldigt trevlig land måste jag säga. När det gäller maltodextrin är en av de mest blodsockerhöjande kolhydraterna som finns. Det består av långa kedjor glukos (samma socker som vi har i blodet). Om du tittar i GI tabeller brukra maltodextrin ligga överst där (även högre än rent glukos) följt av vitt bröd som en god tvåa. Raffinerade komplexa kolhydrater frisätts oerhört fort och det finns ingen naturlig föda som kan jämföra sig med detta så därför är det oftast en tidsfråga innan man knäcker kroppen. Självklart beror det på mängden och frekvesen också.

Om du vill ha sockerglass, för det är ju gott, så är bästa tillfället efter träning.

Jag är restriktiv med sötningsmedel men tillåter mig att äta det ibland. Slutat med pepsi max och funlight för att dra ned på mängden och istället använder jag det i desserter/kakor om jag vill söta dem. Inte ofta jag äter  det men ibland så :) om du vill äta glass kan jag tipsa om avokadoglass. Jag lovar att avokadon inte smakas utan endast bidrar till att glassen blir krämig och fet i smaken. Konsistensen blir som sorbet.

Ta en halv avokado och 1-2 msk creme fraiche eller liknande och 1 dl frusna bär. Hallon är jättegott tex, och bara mixa i mixer. Blir en portion. Du kan då ha i lite sötning om du vill, beror på hur söta hallonen är.