Jazzans

Sötningsmedlens påverkan av ketos

Recommended Posts

Hej alla!

Jag älskar att läsa runt i forumet för att lära mig mer. Jag är även med i två grupper på Facebook för lite extra pepp, även om jag hämtar mest kunskap här.

 

Det jag märkt i dessa grupper är att många som nyligen har börjat med LCHF, precis som jag själv, redan äter massor av recept med sötningsmedel i. Några av recepten är t.ex. från hon Åsa (56 kilo) och verkar väldigt goda. 

 

Det jag undrar över dock är: påverkar intag av sötningsmedlet ketosen? För att hamna i ketos bör väl vara målen för de flesta som äter LCHF och har ett större antal kilon som de vill gå ner? Jag googlade lite på Pepsi Max och ketos och då var det en medlem härifrån som mätt sina ketos- och blodsockervärden efter att ha druckit 50cl Pepsi Max. Hans blodsocker var stabilt, men hans nivå gällande ketoner minskade och var inte tillbaka på "normala" värden för honom förrän ca fem timmar.

 

Finns det någon här i forumet som sitter på mer info?

 

Jag själv skulle gärna äta en kladdkaka från med sötningsmedel ibland när sockermonstret inom mig morrar, men jag tänker så att jag vill bli av med mitt sockerberoende. Sedan vill jag inte heller riskera att falla ur ketos när jag väl kommit dit då jag har nästan två människor att gå ner viktmässigt.

 

Puh.. långt inlägg. Tack om du orkade läsa.

 

/Jazzans

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han som kollade ketoner efter pepsi max, gjorde han om experimentet ett antal gånger och fick liknande resultat?

 

Det låter inte omedelbart sannolikt att sötningsmedel i sig skulle påverka kroppens fördelning mellan kh- och fettförbränning, eftersom den styrs av mängden kh plus i viss mån protein om man äter mycket. Någon som vet mera?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter inte omedelbart sannolikt att sötningsmedel i sig skulle påverka kroppens fördelning mellan kh- och fettförbränning, eftersom den styrs av mängden kh plus i viss mån protein om man äter mycket. Någon som vet mera?

 

Sötningsmedel (kanske inte alla) gör väl att insulinet ökar, vilket i sin tur skulle göra att ketonerna går ner.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sötningsmedel (kanske inte alla) gör väl att insulinet ökar, vilket i sin tur skulle göra att ketonerna går ner.

Så skulle det kunna vara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag förstod det så var testet bara en gång. Det knasiga då var ju att blodsockret låg kvar och ketonerna gick ned.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du ett vaket sockertroll gör du dej själv en tjänst med att sluta söta. Stå ut i typ 3 månader utan artificiell sötning. Blir du galen av sockersug kan du ta vaniljpulver, kokos eller hallon. Allt ger söt smak och går att användas inom rimliga nivåer.

När du är avgiftad blir det lättare och det smakar inte lika gott.

Kom ihåg att vara snäll mot dej själv om du kör omkull. Läs bloggen lchfingengören. My har massor med tips på hur man kommer på banan igen

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara tala från egna erfarenheter men jag hällde i mig säkert 4-6 liter light läsk i veckan när jag åt LCHF och hade aldrig några problem att komma i djup ketos (kollade iofs bara med ketonix).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag mätte ketoner i blodet ett tag och jag påverkades inte av sötningsmedel (stevia och/eller erytriol)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är ganska intressant  ;) Energin som kroppen behöver måste rimligen vara relativt konstant så som  ketonproduktionen minskar borde något annat öka? glukoneogenesen?

..samma gäller egentligen innan kroppen reglerat upp sin ketonproduktion...varifrån får cellerna sin energi? ...som jag fattar det reglerar sedan kroppen efter ytterligare anpassning, till LCHF liknande kost, ner ketonproduktionen till att i större utsträckning använda fett (triglycerider) som energikälla i cellerna...

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer ni ihåg den här?

 

De sjutton deltagarna fick genomgå två olika tester. Ena gången fick de dricka vatten följt av en ganska stor dos glukos (socker). Andra gången fick det dricka sötningsmedlet sukralos följt av samma dos glukos. Resultaten visar att när deltagarna drack sukralos först, blev deras blodsockertopp något högre och det krävdes 20 procent mer av det blodsockersänkande hormonet insulin för att få ner toppen. Insulinet låg sedan kvar i blodet under en längre tid.

 

http://ettsotareblod.se/?s=s%C3%B6tningsmedel

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. Jag ska nog satsa på att detoxa mig från sötsakerna ändå :)

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har två ggr provat att äta en liten ask stevia läkerol på fastande mage. Båda ggr höjdes blodsockret en enhet eller mer. Jag vet inte vad det innebär för kroppen, men jag har dragit slutsatsen att sötningsmedel inte är för mej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skilj på sötningsmedel och sötningsmedel, en del höjer blodsockret dock bara hälften av socker, andra höjer insulin (Sackarin)!

 

Bara att äta/dricka något påverkar.. även tankar på något att äta/dricka kan påverka.

 

Hur som helst, varken socker eller sötningsmedel är något som våra kroppar behöver och vi får ändå i oss en liten slatt kolisar från bra livsmedel.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har två ggr provat att äta en liten ask stevia läkerol på fastande mage. Båda ggr höjdes blodsockret en enhet eller mer. Jag vet inte vad det innebär för kroppen, men jag har dragit slutsatsen att sötningsmedel inte är för mej.

Missminner jag mig inte så är det både malitol och sorbitol även i "stevia"-varianten av läkerol, där har du troligtvis orsaken till höjningen av blodsockret ;).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värt att skilja på olika sötningsmedel. Finns två grupper.

 

1. Sockeralkoholer vilket är kemiskt modifierade sockerarter (monosackarider). Dessa görs om till socker I kroppen så de påverkar blodsocker och ketoner.

 

2. Artificiella sötningsmedel som inte innehåller någon energy (aspartame, suckaralose osv). Vad jag vet finns Inga studier på hur de påverkar ketoner. Däremot finns (som länkats till tidigare) studier som visar att de påverkar blodglukosresponsen (och insulinresponsen). Har dock sett på diverse olika forum folk som testat dessa sötningsmedel och påster att det påverkar ketonerna negativt (för att göra ett sådant experiment behöver man mäta beta-hydroxybutyrat I blodet, acetoacetate via urin är inte pålitligt). Eftersom sötningsmedel kan påverka blodglukos verkar det inte omöjligt att de kan påverka ketoner heller. Tror dock inte att det är via insulin. Om an injicerar insulin I någon som är keto-anpassad så sjunker inte ketonproduktionen, endast blodsockret. Hormoner är budbärare mellan celler som knacker på dörren med ett meddelande. Men cellen behöver inte nödvändigtvis lyda vad budbäraren sager. Om insulin säger sluta bränn fett och ketoner men cellen kollar runt I skafferiet och hittar bara fett och ketoner så lyssnar cellen lyckligtvis inte på insulin utan fattar ett eget "beslut" om att fortsätta bränna fett och ketoner.

  • Gilla 7

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har köpt (i Holland där jag bor) ett sötningsmedel Canderel, för att söta glass. Nu undrar jag vad jag har köpt. Alltihop är ju kolhydrater och det gällde alla på hyllan i butiken, även Stevia som jag tänkte köpa först. Första ingrediensen är maltodextrin.

 

Man ska ta lika mycket mängdmässigt som av socker, men bara en tiondel viktmässigt. Kan jag äta det här?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har köpt (i Holland där jag bor) ett sötningsmedel Canderel, för att söta glass. Nu undrar jag vad jag har köpt. Alltihop är ju kolhydrater och det gällde alla på hyllan i butiken, även Stevia som jag tänkte köpa först. Första ingrediensen är maltodextrin.

 

Man ska ta lika mycket mängdmässigt som av socker, men bara en tiondel viktmässigt. Kan jag äta det här?

 

Jag skulle inte äta det. Använd det som medel mot myror, om du har problem med sådana, släng det annars.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker lite såhär sedan jag började äta LCHF i mars nu i år; Man äter väldigt "ren" tillsatsfri mat (det är i princip inga konstiga saker i fullfeta produkter, som smör, olja, grädde)  lagad från grunden (eller jag gör det i alla fall) . Varför i hela friden vill man då börja stoppa i sig kemiskt socker? Om man nu absolut vill ha något som smakar sött ibland i samband med nån festlighet och tycker det är trist med vispad grädde och några hallon, så måste det väl ändå vara vettigare att äta en riktig kaka bakad på naturliga ingredienser? Själv avhåller jag mig från allt sött, när jag tänker på hur dåligt jag mådde tidigare och vilken energi jag har nu så är valet att avstå inte särskilt svårt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför måste man vara en fullt utblommad renlevnadsmänniska för att få lov att äta LCHF??? Jag vill bara veta om mitt sötningsmedel kommer att höja mitt blodsocker eller inte. Jag fattar att det är giftigt och att jag kommer att dö av det, men dör gör vi alla förr eller senare.

 

Grädde och bär är gott, kaka är gott, men bara glass smakar glass och kyler en varm sommardag.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stevia och xylitol ska väl inte höja blodsockret. Har dock för mej att xylitol är ren fruktos som är taskigt för levern men det är å andra sidan honung också. Men man får inte fettlever av lite sötad glass

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Xylitol framställs genom att hydrogenera xylos (en sockerart). All sockerarter kan hydrogeneras för att bilda det som kallas sockeralkoholer. Hydrogenering är en kemisk process. Faktiskt exakt samma process som man använder för att härda oljor (därifrån transfett bildas). Sockeralkoholer ombildas till sin ursprungliga sockerart I kroppen. Dock tas inte allt upp så därför brukar man ange ett lägre energivärde (kalori) för sockeralkoholer. Men detta varierar stort mellan individer och om man äter dem regelbundet verkar absorptionen öka. Den mängde sockeralkohol som inte absorberas blir mat till bakterierna I tarmen. Men inte alltid de bakterier vi vill ha där och därför är det vanligt med diaree vid överkonsuption.

 

Stevia är ett sötningsmedel som inte innehåller något energi. Precis som aspartam, suckralos och de andra sötningsmedel som finns. Steva är det nyaste sötningsmedelet och alla studier som gjorts på de äldre har inte gjorts än på stevia. När det gäller aspartame och suckralos tex vet man att dessa påverkar blodsockerresponsen och insulinresponsen vid en måltid. Man har även I vissa stuider sett ökning I vikt med artificiella sötningsmedel. Åtminstone vad jag känner till har dessa stuider inte gjorts med stevia än. Det tog I och för sig tre decenier innan de gjordes på de andra så vi kanske får vänta lite (typ till industrin har ett nytt sötningsmedel som ska rädda oss).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför måste man vara en fullt utblommad renlevnadsmänniska för att få lov att äta LCHF??? Jag vill bara veta om mitt sötningsmedel kommer att höja mitt blodsocker eller inte. Jag fattar att det är giftigt och att jag kommer att dö av det, men dör gör vi alla förr eller senare.

 

Grädde och bär är gott, kaka är gott, men bara glass smakar glass och kyler en varm sommardag.

För min del får du äta precis vad du vill, det lägger jag mig inte alls. Jag bara undrar varför man vill stoppa i sig en massa kemiska tillsatser och om det inte är bättre att äta en vanliga kaka vid festliga tillfällen om man nu vill ha något sött.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svaret är att jag inte vill ha något sött. Jag vill ha glass, och inte bara vid festliga tillfällen, utan varje dag. Det blir trettio grader varmt här på sommaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svaret är att jag inte vill ha något sött. Jag vill ha glass, och inte bara vid festliga tillfällen, utan varje dag. Det blir trettio grader varmt här på sommaren.

Du är ju vuxen så om du vill äta glass är det ju ditt liv och dina konsekvenser.

 

Personligen skulle jag hellre välja iste med lite besk smak. Jag tycker grönt te, gärna med ingefära eller jasmin är lika svalkande och törstsläckande som den där kalla ölen man tog förr i tiden en het sommardag.

 

På en japansk restaurang nära dottern har de glass med grönt te. Naturligtvis inte sockerfri men med den där lite skarpa smaken av grönt te. Ett tips till smaksättnjng av din glass?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.