lelleleo Posted January 22, 2015 Share Posted January 22, 2015 Hei.. En stund sen.. Jobbar på i "lagom tempo"...noll våg..men mindre brallor då och då.. Men fråga.. Har kommit över en dansk (finns också amerikansk) grupp på facebook, som håller på med "äggfasta".. Äter bara massa ägg i 3-5 dagar. Men hur blir det med så mycket protein...blir inte det socker till sist ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted January 22, 2015 Share Posted January 22, 2015 Hur det blir med proteinet vet jag inte, men att äta en massa ägg är väl knappast fasta. Äggdieten är väl ett bättre namn. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted January 22, 2015 Share Posted January 22, 2015 8 ägg om dagen täcker mitt proteinbehov. Skulle säkert hålla mig mätt på det med lite majjo på. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted January 22, 2015 Share Posted January 22, 2015 Jag kör LCHF lite blandat med 5:2 när jag tycker att jag behöver boosta lite. Framför allt om jag varit ute på resa eller konferens mm där jag inte har kunnat styra matintaget på optimalt sätt. Under mina fastedagar äter jag bara 3-5 ägg (beroende på hur mycket kokosolja jag har i kaffet). Då vet jag att jag får en optimal blandning av protein och fett och tillräckligt med näring. Det funkar jättebra för mig men jag skulle inte vilja äta enbart ägg i 3-5 på raken. Det framgår inte riktigt av historien om de gör som jag eller kör detta i en följd. Jag mår i alla fall toppen på detta och även fast jag köper enbart ekologiska ägg är detta väldigt billiga matdagar. Alltså blir det lite 5:2 även i ekonomin . Om du äter för mycket protein för ditt behov, det varierar säkert mellan individer, så lagrar kroppen in detta och du får ett insulinsvar på proteinet som möjliggör inlagringen (som jag har uppfattat det). Olika proteiner ger olika mycket insulinsvar och ägg är bland de som ger minst. Har för mig att mjölkprotein och kyckling ligger bland de som ger högst insulinsvar. Det finns tyvärr inte särskilt forskning på detta på så många enskilda livsmedel men googla på insulinindex om du vill kolla mer. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted January 22, 2015 Share Posted January 22, 2015 För några år sedan testade jag att äta enbart ägg (och möjligen smör till; det minns jag inte). Jag höll väl på ett par veckor. Lite småtråkigt kanske, men det har jag inga problem med - det var omgivningens ständiga klagande på att jag åt så tråkigt som fick mig att avbryta. Märkte ingen effekt av det heller, vad jag minns. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted January 24, 2015 Author Share Posted January 24, 2015 Nä men 16-8 är väl inte heller fasta...fast det heter så... Pointen ska vist va å "boosta" ketosen, senad man ju får noll karbisar.... Så ordet "fasta är väl fel ja... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted January 24, 2015 Share Posted January 24, 2015 På vilket sätt är 16:8 inte fasta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted January 24, 2015 Author Share Posted January 24, 2015 På vilket sätt är 16:8 inte fasta? På vilket sätt är 16:8 inte fasta? Trodde/tror FASTA skulle va en prosess, (en vecka minst) som rensar ut kroppen...bara dricka...tømmer den på "all skit".... Och det hinner den väl inte på 16 timmar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anja Posted January 24, 2015 Share Posted January 24, 2015 16:8 är ett exempel på periodisk fasta, man har ett ätfönster på 8 timmar och fastar 16 timmar. Under fastan äter man inget och dricker inget annat än te, kaffe och vatten. Det handlar inte om en detox, utan bara att öka förbränning och finjustera aptitet. Det är ett sätt att äta som i högre utsträckning liknar våra förfäders sätt att äta. Inga mellanmål där inte! Man kan också fasta längre perioder om man tolererar det. Rekommenderas! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted January 24, 2015 Author Share Posted January 24, 2015 16:8 är ett exempel på periodisk fasta, man har ett ätfönster på 8 timmar och fastar 16 timmar. Under fastan äter man inget och dricker inget annat än te, kaffe och vatten. Det handlar inte om en detox, utan bara att öka förbränning och finjustera aptitet. Det är ett sätt att äta som i högre utsträckning liknar våra förfäders sätt att äta. Inga mellanmål där inte! Man kan också fasta längre perioder om man tolererar det. Rekommenderas! Ok..om du tycker så..andra tycker så... Jag kör 5-2...2 "med fasta". O mat på 24 timmar... Några äter ju dom 2 dagarna också..men mindre...och kallar det också fasta...så ordet har mist sin betydelse...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted January 24, 2015 Share Posted January 24, 2015 Fasta har väl inget med att göra under hur lång tid man inte äter utan ATT man inte äter under en viss tid. 5:2 tycker inte jag borde kallas fasta eftersom ma Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted January 25, 2015 Author Share Posted January 25, 2015 Fasta har väl inget med att göra under hur lång tid man inte äter utan ATT man inte äter under en viss tid. 5:2 tycker inte jag borde kallas fasta eftersom ma Ja men då fastar jeg ju mellan varje mål...och det måste ju va bra... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted January 25, 2015 Share Posted January 25, 2015 Svårt att inte fasta mellan varje mål. Skämt å sido, det kanske finns nån gräns för när det räknas som fasta? En viss tid utan föda när kroppen börjar reparera celler istället för att bilda nya Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted January 25, 2015 Share Posted January 25, 2015 Svårt att inte fasta mellan varje mål. Skämt å sido, det kanske finns nån gräns för när det räknas som fasta? En viss tid utan föda när kroppen börjar reparera celler istället för att bilda nya Jo jag har läst att det tar 16 timmar innan kroppen går på reparationsläge Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted January 25, 2015 Share Posted January 25, 2015 Stoscha var har du läst det? Hade också för mej att jag läst det, men hittar det inte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted January 25, 2015 Share Posted January 25, 2015 Stoscha var har du läst det? Hade också för mej att jag läst det, men hittar det inte Nej jag hittar det inte själv heller nu. Men det var sommaren för 1,5 år sedan när den värsta hypen var. Hade för mej att bl a Ann Fernholm skrev om det men hittar inget nu. Men ingenstans står kortare tid än 16 timmar. 16-60 timmar är OK att fasta. Kortare tid ger inga hälsofördelar och längre tid bryter nerkroppen 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted January 25, 2015 Share Posted January 25, 2015 Hade också för mej att det var Ann som skrev om det. Hittade inget i innehållsförteckningen av "Ett sötare blod". Får skumma igenom den och se vad jag hittar. Då var det inget jag hittat på själv i alla fall . Började nästan undra om jag dragit egna slutsatser. Tack för upplysningen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karin S Posted May 12, 2015 Share Posted May 12, 2015 Har efter snart 7 år på LCHF testat s.k. äggfasta. Är nyfiken av mig. Vad som hänt för mig är helt fantastiskt. Har sovit utan insomningspiller i 17 dagar el. nätter. Ja ofta på dagarna eftersom jag jobbar natt. Har haft jobbigt med sömnen i drygt 10 år. Har dessutom ett skönt lugn inombords som jag aldrig känt förr. Jag tror att det beror på att jag måste vara extremt kolhydratkänslig. Så för mig är det nog så att jag får göra som SSS skrev i en bok: garnera maten med ett salladsblad. Min lista på hälsovinster med LCHF är lång men mina sömnproblem har inte gett med sig. Från första dagen med äggfastan har det fungerat. Nu slipper jag dividera med mig själv när jag ska sova. Ville ju inte äta piller varje gång men för att orka blev det ca 4 ggr i veckan. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard Posted September 19, 2015 Share Posted September 19, 2015 Allt om ÄGGFASTA : http://www.lifezone.se/viktminskning/det-har-ar-aggfasta/ Ägg och MCT olja : http://www.lifezone.se/kost/fett/agg-och-mct-olja/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts