Jump to content

Halvastrikt eller halvliberalt?

Majjsan

Recommended Posts

Hej,

Jag har en ganska enkel fråga, men den ger mig lite bryderier.

Har kommit igång ordentligt med LCHF igen nu efter jul men...

för mig är det enkelt att äta strikt under dagen och äta liberalt till middag.

Ingen i familjen är överviktig, så vi har tex. potatis till middagen. Vi odlar och äter mycket egna grönsaker så det blir därför en del rotfrukter och inläggningar. I längden har jag haft svårt att hålla LCHF hela vägen dygnet runt och året runt, detta sätt har hittills fungerat bra för mig.

Eftersom jag främst äter så här för att minska inflammationen i min kropp och värkbesvär, så är viktminskning inte så viktigt (kan kanske gå ner 5-8 kg). Gick upp en del pga av brist på rörelse och mediciner. Så få kilon brukar kroppen justera själv efter några månader. Jag går inte upp i vikt på denna kost i alla fall!

Hur mycket nackdelar blir det egentligen, dvs att halvköra med kolhydratintaget?

Är det nån annan därute som äter på ett liknande sätt?

Har tidigare hört att ska man äta ex. frukt är det bäst på förmiddagen, så detta blir liksom tvärtom.

Eric Westman sa i en föreläsning på Youtube att det tar 6 månader till 2 år att förbättra artritsjukdomar som påverkar skelettet med sin Ketogenic diet, så om jag ska hålla ut så är det viktigt att jag verkligen kan hålla länge och inte lägger av för snabbt då jag senare (förhoppningsvis) kommer att minska ännu mer på kolhydraterna.

Ingen folkgrupp med tillgång till varierad växtlighet och animalier frivilligt haft ett mycket lågt fettintag eller ett mycket lågt kolhydratsintag. Vi har käkat rötter, kött, nötter, frukter, bladgrönt, fisk, fågel, ägg o.s.v i en salig blandning varvat med kortare eller längre fastor.

I min personliga åsikt är strikt LCHF onödigt för normalviktiga och friska. Alltså jag ser igen anledning till det utan att för den skull anse det vara fel eller farligt eller så. Bara onödigt.

Själv har jag en metabolism som jag misshandlat i 20 år av fettsnåla råd och överätning av snabba kolhydrater (det ena ger det andra för mig) så jag får hålla mig lite på mattan med frukter och rötter. 

Så jag tror att du känner själv vad som fungerar för dig. Håller du vikten och är pigg och nyter med väl fungerande kroppsfunktioner (tarm, leder o.s.v.) I ditt fall tror jag benhårt på att de största resultaten kommer från frånvaron av socker, spannmål och skumma växtoljor. Resten är bara finlir och det finliret kan man göra på gehör eftersom man äntligen HÖR sin kropps signaler.  :)

• Like 6

Någorlunda friska personer med lite ambition/skäl att gå ned i vikt mår troligen jättebra på den typen av kosthållning. Det finns inga fasta magiska gränser för vad som är nyttigt. Själv äter jag (pga Typ1-diabetes) en kolhdratreducerad kost ungefär som du beskriver. Jag äter små mängder på potatis eller ris, undviker pasta och bröd, räds inte nyttiga fetter. Allt beror på hur man mår och vilka ambitioner man har. Fixar du inte att må bra på det du äter nu, så minska då på kolhydratintaget, framför allt mjölmaten. 

• Like 2

Om det fungerar bra för dig och din familj, tycker jag att det låter bra.

Jag äter som regel ganska liberalt, inte potatis men gärna rotfrukter. Lite frukt någon gång ibland, men sällan mer än en halv vid samma tillfälle. Jag tycker att det fungerar bra för mig. För någon annan fungerar ett liknande upplägg inte alls. Vi är alla olika, har olika syften med att äta LCHF och några har olika problem som  övervikt, sockerberoende, insulinresistens, andra sjukdomar etc, andra inte. Då har jag svårt att se varför vi alla ska äta exakt likadant...

• Like 3

Vad du kan vara aktsam på är om du får värre symptom av potatisväxter (potatis, tomat, aubergine etc). Själv reagerar jag inte på detta men har hört att det är vanligare bland reumatiker. Annars tycker jag din kost låter mycket vettig. En sak att tänka på är att du som sjuk också behöver mycket näring för att kroppen ska kunna återhämta sig. Drar du ned för mycket på grönsakerna så kan då få brist på vissa näringsämnen du behöver. Frukt är inte lika viktigt.

• Like 4

Tack för svaren. Får nog testa potatisväxter. Jag har inte märkt där annat än att jag får lite kli när jag ätit många köpes-tomater. Det skiljer en del mellan de reumatiska sjukdomarna så det kanske hjälper för vissa av dem.

Jag har nyss börjat arbeta hela dagar, efter två år med sjukskrivning perioder då jag inte orkat med fulltid. Fick FK på mig också då jag slog i taket på antalet dagar, så jag hoppas att en ännu striktare kosthållning kommer att hålla mig flytande.skrev här för jag kände att det är lite roligt att höra om andras erfarenheter.

• Like 2

Tack för svaren. Får nog testa potatisväxter. Jag har inte märkt där annat än att jag får lite kli när jag ätit många köpes-tomater. Det skiljer en del mellan de reumatiska sjukdomarna så det kanske hjälper för vissa av dem.

Jag har nyss börjat arbeta hela dagar, efter två år med sjukskrivning perioder då jag inte orkat med fulltid. Fick FK på mig också då jag slog i taket på antalet dagar, så jag hoppas att en ännu striktare kosthållning kommer att hålla mig flytande.skrev här för jag kände att det är lite roligt att höra om andras erfarenheter.

Har varit där med FK också, så jag vet hur det är. Var tvungen att gå upp till heltid lite för tidigt, så jag fick gå tillbaka till 75% efter 3 månader igen. Inte så roliga tre månader. 

Annars är mitt tips benbuljong. Är väldigt läkande för leder och mage, plus att det ger bra tillskott av näring. Kokosolja är också bra.

• Like 3

Ett inlägg till potatisens försvar, på den allmänt kul bloggen "free the animal":

http://freetheanimal.com/2010/04/paleo-fear-of-potatoes.html

Själv äter jag gärna potatis där jag maxat innehållet av resistent stärkelse: Jag skär varje potatis i kanske 8 bitar, häller på olivolja, salt och rosmarin, och grillar i ugnen. Sen får det kallna och slutligen mogna i kylen minst ett dygn. Det är då den resistenta stärkelsen bildas. När man ska äta potatisen kan man ljumma upp den lite försiktigt utan att förstöra den resistenta stärkelsen.

GL (Glycemic load) är rätt lågt för potatis faktiskt, även om man tillagar dem på vanligt sätt.

Allt beror på vad man vill åstadkomma. Om man strävar efter att vara i ketos får antagligen varken rotfrukter eller potatis plats. Om man strävar efter att äta under 100 g kolhydrater per dag (fortfarande mycket mindre än "vanlig" mat) så är en portion potatis om dagen inget problem.

• Like 2

Jag har psoriasisartrit och var ganska dålig då jag började med strikt LCHF. Hade daglig värk och ingen medicin hjälpte, sjukskriven på halvtid. Nu jobbar jag heltid utan besvär sedan flera år  :D

Annars är mitt tips benbuljong. Är väldigt läkande för leder och mage, plus att det ger bra tillskott av näring. Kokosolja är också bra.

Hur gör du din benbuljong? är nyfiken på att testa. Kokosfett ser jag till att få i mig 40-50 g per dag  :)

• Like 3

Benbuljong låter kul att göra. Jag brukar koka fond när jag har samlat på mig nog med ben. Annars kan man nog samla på sig lite till hösten och göra diverse buljonger och frysa in. Tyvärr brukar man vara gruvligt less efter allt hackande och malande, så de mindre benen åker i bästa fall ner i frysen och slutar som hundmat.

Är det kollagen som ska vara bra? Har annars hört att vi har relativt svårt att ta upp det via mat, men det kanske inte stämmer när det gäller ben och benmärg? Jag är inte insatt i frågan.

Jag brukar koka min benbuljong i en crock-pot i 24 eller 48 timmar. Kokar man på kycklingskrov har jag hört man kan ha kortare koktid, men jag skulle nog ändå koka i 24 timmar.

Standardrecept är att fylla botten på en kastrull med ben och hälla över vatten. Ha i en msk äppelcidervinäger. Koka i 24-48 timmar.

Ha i morot, lök och blekselleri. Kryddor, vitlök, lagerblad, färsk ingefära/gurkmeja, alger (ha i vad du har och gillar). Koka i 1 timme till, sila.

Buljong från kyckling är oftare godare än från nötmärgben. Man kan rosta märgbenen innan man kokar buljongen för bättre smak, eller så kokar man upp benen och häller av vattnet innan man börjar det långa koket. För att få gelaktig buljong ska man ha i kycklingfötter, eller oxsvans etc.

Låt buljongen svalna. Fettet kommer lägga sig på toppen som ett lock. Vid buljong från märgben brukar jag inte äta fettet, smakar inte så bra. 

Äter buljongen så här:

1 dl buljong, 1 dl vatten, salt, eventuellt 1 sk tomatpuré, 1 msk kokosolja. Mixa. 

Kan också drickas rakt av med salt och ev tomatpuré.

Det krävs lite trixsande i början för att få en benbuljong man gillar, speciellt om man jobbar från nötmärgben. Man kan också vara lite ovan med smaken. Ekologiska kycklingskrov går att köpa på EAT i Stockholm om man vill koka buljong.

• Like 4

Det blir säkert bra. jag dricker dock sällan annat än vatten och te.

Jag brukar koka buljong eller fond på likande sätt. Har ingen speciell gryta utan brukar använda en vanlig rostfri på spisten, så den kan inte stå i så många timmar. Det brukar dock bli väldigt bra i alla fall.

Jag blev dock nyfiken när det stod benbuljong om det var något speciellt med själva märgen.