annaspasic85 Posted January 22, 2015 Share Posted January 22, 2015 Har en fråga: började med lchf för en månad sen drygt och jag går på ppiller (novletta 28) sen jag fick vårt andra barn för snart ett år sedan. Nu när jag börjat med lchf mycket pga att min mage mår så mycket bättre med lchf än med för mycket kolhydrater och gluten. Det tråkiga är att jag fick mellan blödningar ca 1,5 vecka efter jag börjat med lchf och jag har "mens" fortfarande snart 3 veckor efteråt vet inte vad jag ska göra? sen verkar det hämma vikt nedgången då första veckan gick jag ner 2 kg men nu har gått upp igen men och andra sidan trivs jag med lchf men måste få bukt på det här med blödningarna! Nån som känner igen sig eller vet vad man kan göra? Vill helst inte ringa sjukvårds upplysningen då vården är så negativ till lchf :/ Mvh Anna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted January 22, 2015 Share Posted January 22, 2015 Jo, det kan finna ett samband. Fick också mer sånt, men det gav med sig efter ett tag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Undeniably Posted January 22, 2015 Share Posted January 22, 2015 Det gick över hos mig! Fast det tog ett tag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted January 22, 2015 Share Posted January 22, 2015 Skulle du inte försöka prata med nån barnmorska om blödningarna? 3 veckor låter länge Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted January 22, 2015 Share Posted January 22, 2015 Att helt plötsligt få mellanblödningar när man börjar med LCHF verkar inte helt ovanligt. Något rättar till sig i hormonbalansen, och de finns en del fantastiska berättelser om de som helt plötsligt blivit gravid efter ett tag på LCHF, efter lång tid med ofrivillig barnlöshet. Jag tror att det rättar till sig av sig självt snart, men det är naturligtvis ett obehagligt bekymmer Om du har större blödningar så ska du absolut söka hjälp hos barnmorska eller gynekolog, och du behöver absolut inte tala om att du har börjat äta LCHF tycker jag. Vill du berätta om dina förändringar i kosten, vid ett eventuellt besök, så säg att du tagit bort allt onödigt socker 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
annaspasic85 Posted January 22, 2015 Author Share Posted January 22, 2015 Ja jag tänkte vänta denna veckan ut. Tack för era svar.har hört att folk har blivit gravida med lchf och det är underbart. Har redan 2 små pluttar så jag är rädd för hur mycket hormoner rubbar sig. När man har blödningar som kommer mitt i månaden och vägrar sluta usch ska ringa imorgon till min barnmorska och se vad hon säger. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted January 23, 2015 Share Posted January 23, 2015 Såklart du ska kolla upp blödningarna! Det tycker jag alltid man ska göra vid ett rubbat blödningsmönster. Det behöver inte alls ha med LCHF att göra, utan det kan ju vara en cysta eller något annat som faktiskt behöver tittas till. Dessutom slipper du gå och oroa dig i onödan. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted January 23, 2015 Share Posted January 23, 2015 Som andra redan sagt, berätta inte att du äter LCHF. Har blödningarna med LCHF att göra så är de ändå inte farliga bara ett bevis på att allt står rätt till och det går över. Men såklart ska du kolla upp blödningar så det inte är något annat. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted January 23, 2015 Share Posted January 23, 2015 Stora kostförändringar kan ändra blödningsmönster precis som resor och annat som kan snurra runt med våra kvinnokroppar... Men blödning i tre veckors tid när du äter p-piller, då bör du definitivt kolla upp det. Rekommenderar också att du tar järntillskott också om du inte redan gör det. Onödigt att låta dessa värden falla, särskilt som småbarnsförälder. Om du känner barnmorskan sedan tidigare och har förtroende för henne/honom, så kan du fråga om hon/han tror att kosten kan ha en inverkan. Jag tycker inte generellt sätt att man behöver hymla med att man äter LCHF. Man ska när man pratar med sjukvården ha klart för sig att de har extremt lite kunskaper om kostens inverkan på kroppen, om de inte har läst sig till kunskap utöver sin yrkesutbildning. Så om svaret blir något svammel i stil men att det är farligt med så mycket fett... då kan du med fog anta att personen inte är uppdaterad i sina kunskaper. Blir svaret att lågkolhydratkost kan kan påverka hormonbalansen och att det ihop med det p-piller du använder inte är optimal för att..., då hade jag absolut lyssnat på råden. Kanske det är så att du behöver byta sort t ex. eller till annat preventivmedel rakt av. Men det kan ju också vara något annat fel som behöver behandlas medicinskt. Det är i slutändan du som bestämmer med vad och hur din kropp ska skötas/behandlas. Alla kan ge råd och tycka men ingen kan tvinga på dig behandling. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
annaspasic85 Posted January 23, 2015 Author Share Posted January 23, 2015 Tack snälla för svaren ☺ jag trivs bra med lchf min mage mår bra hela jag! Så vill ju inte sluta med den, pga detta egentligen. Men det är som ni säger det kan ju bero på annat. Har dock gjort cellprov för ca 8 månader sen så det kan ju inte bero på det (eller) ska ringa min barnmorska idag. Tack ännu en gång 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted January 23, 2015 Share Posted January 23, 2015 Blödningar som inte följer det vanliga mönstret ska alltid kollas upp oavsett kost. Bättre att kolla en gång för mycket. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts