Jump to content

Tjocka husdjur

Anders A

Recommended Posts

Självklart är naturligt bäst även för djuren

Tipsade en god vän om BARF för ett halvår sen till en 10 år gammal jycke som såg ut att vara i utförsbacken

Både lever och njurar hade börjat få problem och magen var kass på hunden

Frågade nyligen hur det hade gått

Hunden blev snabbt helt frisk och har nu ork som en unghund igen :)

• Like 6

Det finns fina pengar att tjäna på "specialfoder" för veterinärkliniker och djurshoppar. En annan sak i hundsammanhang jag alltid reagerar på är att vi uppmanas borsta deras tänder. Hur får dom ihop den logiken? Och de där tuggbitarna som ska göra rent tänderna är oftast fulla av spannmål. Usch! Inte lätt hitta rätt i djungeln av djurprodukter.

• Like 1

Kort efter att vi började med lchf fick även katten börja med det. Hon är mycket nöjdare nu och inte ständigt tiggande och jagande efter mat i köket.

http://www.barfmycat.com/index.html

Igår letade jag i affären efter yttersta leden på råa kycklingvingar, men till min besvikelse hade affären redan klippt bort dem :(.

Jag får jaga vidare ...

• Like 3

Min rottweiler blev frisk från en elak tarminflammation av färskfoder. Han hade så ont att han skrek när han bajjade och började naturligtvis hålla emot. Analen läckte och var alltid sårig. Det var jätte hemskt. Med färskfoder helt utan kolhydrater så läkte han och det tog inte lång tid så var han helt frisk. Nu kan man inte ens fatta att han varit sjuk.

Cushings är inte så ovanligt bland hundar. Begynnande cushings tror jag kan vara orsak till många äldre hundars rondör.

• Like 1

• 2 months later...

Min katt fick utslag ovanför ena ögat och i nacken. Han blev fet och helt hysterisk efter mat, hela tiden. Nu köper jag kött, fisk och kyckling skär det i bitar och ger katten. Den har slutat vara hysterisk, utslagen försvann och börjar gå ner i vikt - En glad katt som vinglar med svansen.

Jag tror att detta ämne, husdjurskost, är så mycket större att det inte får plats i detta forum. Ja inte ens under Kostdoktorn.se .... Kostveterinären.se kanske skulle vara modellen? Någon med kunskapen, intresset och titel som kan starta en sådan sidolinje? Jag bidrar gärna med dator/webb/blogg-kunskap av skilda slag.

Möjligen som ett eget huvudämne på detta Forum. Kan ju vara smart på ett sätt då nog många av oss även har husdjur och önskar få tips och råd. 

• Like 2

Undvik fisk mer än tillfälligt till katter.. speciellt fet fisk de tål fleromättade fettsyror sämre än oss, de skall ha mättat fet.

Mycket fet fisk kan leda till E-vitaminbrist hos katt.

"Precis som människor kan katter drabbas av diabetes. Störst risk löper de som är överviktiga. Men sjukdomen går att behandla. Framför allt bör man se över kattens matvanor. Bäst är att utgå från ursprungsdieten – möss."

http://barf.ifokus.se/articles/50354da388f4724b8f003c89-moss-kan-skydda-katter-mot-diabetes?discussions-1

Mina katter äter inte lax, inte ens ekologisk lax. De bond-katter jag växte upp med åt abborre och mört så det sprutade ur öronen. Fast de åt ju å andra sidan bara möss och råttor för övrigt. En och annan fågel också antar jag.

Men jag såg aldrig någon av dem gå ut på åkern och tugga i sig havre, vete eller korn. Aldrig frukt eller majs.  

• Like 2

Kort efter att vi började med lchf fick även katten börja med det. Hon är mycket nöjdare nu och inte ständigt tiggande och jagande efter mat i köket.

http://www.barfmycat.com/index.html

Igår letade jag i affären efter yttersta leden på råa kycklingvingar, men till min besvikelse hade affären redan klippt bort dem :(.

Jag får jaga vidare ...

Prova att fråga i charken, de kan säkert lilla undan till dig. ( om det är butikspackat)

• Like 1

Jag har haft hund, katt och diverse andra djur i hela mitt liv.

Generellt har husdjur som lever närmare oss människor betydligt mer problem med övervikt än de djur vi håller i hägn, ladugårdar etc. En vän har draghundar och dessa är i bra skick med lagom hull, men de är också alltid ute och äter bara mat med lägre andel kolhydrater än de flesta hundfoder på marknaden. Jag har själv haft problem med feta höns, då de äter för mycket av köpefodret. Det finns få foder på marknaden för höns och vill man ha det någorlunda enkelt så hamnar man på att man får passa vissa hönor som har hög rang.

Jag ger just nu hunden och katten Acana resp. Orijen (ungefär samma sorts foder). Katten äter sorkar, och det gör även hunden till liten del ute. Men man måste förstås variera lite med fodret efter vilken hund man har. Skillnaden mellan våran gammelhund som dog av ålderdom och unghunden vi har nu är extrem. Hon skulle ha rullat fram om hon åt vad han äter nu.

20% frukt o grönt är väl i mesta laget även om man tänker sig att katten äter upp hela bytesdjuret inkl maginnehållet?

Katter gillar att äta grönt. De gör det naturligt då och då när de har chansen. Gräs och gurka är favoriter för våran katt.

Hundar är mer allätare och plockar gärna bär och andra växter. Jag tror det är därför hundar är mer benägna att gilla sötsaker som en del människor ger djuren. Min erfarenhet är att det är samma personer som ger barnen snask.

• Like 1

Antag en vild katt i Sverige och vad den i så fall skulle äta. Gnagare och fågel antar jag blir basfödan. De fångar den levande och äter antagligen upp hela bytet. Då äter den alltså blod, fett, kött, lever, tarmar och innehållet i tarmarna. Hur stor procent är det då i tarmarna av den totala födan? 20% frukt och grönt som i Orijen eller annan mängd?

Jag har kattgräs och katterna tuggar av det ibland. (Kattgräs = havreskott). Troligen är det något som fattas dem då de inte serveras nyfångad levande mus, någonsin. Kanske en marknad för den hängivne? Jag köper gärna.

Dock tror jag att om man som husdjursagronom vill ge djur fibrer inte riktigt har läst kursen eller supit för hårt efter tentan. 

20% frukt o grönt är väl i mesta laget även om man tänker sig att katten äter upp hela bytesdjuret inkl maginnehållet?

Katter är helt carnivorer tror jag, till skillnad från hundar. De äter ju gräs men det är nog mest för att kunna få upp hårbollar, inte för näring.

• Like 3

Det verkar som om de flesta här är milt sagt skeptiska till att katter äter annat än kött. I jämförelse skulle man väl kunna säga att katten är fakir-LCHF, dvs grymt strikt?

Vi kommer nog att få höra mer i denna fråga. Det kluriga är den logiska omgång som måste till när katt- och hundägare verkligen bestämmer sig för att dessa arter är carnivorer. Och sen inte anse att människan är det. Den balansgången kommer bli intressant. 

Människan är allätare, det ser man tex på tänderna och tarmsystemet. Att katter är carnivorer bygger nog på studier av vilda kattdjur, finns ju många sådana.

jag tror tex orijen har förklaringar på deras hemsida varför deras katt och hundmat är uppbyggd som den är.

• Like 1

Så tama kattdjur är vad? Sist jag kollade mina katter i munnen, för ca 10 minuter sedan, så har de inga tänder de kan "mala" med. Och den där schäfern som polisen höll sig med vid senaste kravallen såg inte heller ut att ha annat än spetsiga tänder. 

Jo vi människor är allätare där ungefär 90% eller mer ska vara kött.  :)

• 2 years later...