Glen Åkesson Posted January 23, 2015 Share Posted January 23, 2015 Hola. Har provat med att ha en 10 kg viktväst på mig de senaste 3 dagarna. Jag har den på mig när jag städar, lagar mat, går promenad, är ute och åker pulka med dottern och när jag gör en o annan armhävning. Min erfarenhet av viktvästen så här långt är att det kommer att bli kanon avseende att bygga allmänstyrka och det påverkar också hjärtat och lungorna, speciellt på längre promenader. Mitt tips är alltså för er som inte ids träna, att kanske köpa en viktväst (man kan plocka ur vikterna så att man får en passande vikt) o ha den på under dagliga rutinärenden. Utan att göra anspråk på någon vetenskaplighet så ögnade jag igenom internet och det verkar finnas några storys om att man sett att bendensiteten ökar och det borde rimligtvis bli så att man får en bättre grundstyrka och starkare senfästen. Bra för alla mao(?). 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted January 23, 2015 Share Posted January 23, 2015 10 kg väger min skyddsväst, glad att jag inte behöver den varje dag 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted January 23, 2015 Share Posted January 23, 2015 Hola. Har provat med att ha en 10 kg viktväst på mig de senaste 3 dagarna. Jag har den på mig när jag städar, lagar mat, går promenad, är ute och åker pulka med dottern och när jag gör en o annan armhävning. Min erfarenhet av viktvästen så här långt är att det kommer att bli kanon avseende att bygga allmänstyrka och det påverkar också hjärtat och lungorna, speciellt på längre promenader. Mitt tips är alltså för er som inte ids träna, att kanske köpa en viktväst (man kan plocka ur vikterna så att man får en passande vikt) o ha den på under dagliga rutinärenden. Utan att göra anspråk på någon vetenskaplighet så ögnade jag igenom internet och det verkar finnas några storys om att man sett att bendensiteten ökar och det borde rimligtvis bli så att man får en bättre grundstyrka och starkare senfästen. Bra för alla mao(?). Dr. Greg Ellis talar varmt om viktväst i kombination med långa promenader. Han nyttjade själv det då han formtoppade 2004 minns jag inte fel. En annan fördel med viktväst, i synnerhet vid viktminskning, är ju att träningseffekten kan fås att bestå vilket underlättar underhåll av muskulatur och bendensitet. Uttryckt annorlunda, det är ju lite skillnad på hur kroppen belastas om man släpar runt på X antal överflödskilon och sedan tappar dem utan att det innebär någon förändring av rörelsemönster och dito frekvens. För att ta det här ämnet på ytterligare en sväng så är det nyssnämnda en orsak till att är man relativt tung i kroppen (inte nödvändigtvis beroende på för mycket kroppsfett utan även kopplat till hur muskulös man är) så kan effekten av promenader bli mycket större eller i varje fall tillräckliga sett till energiförbränning och annat jämfört med om man är fjäderviktare och då istället behöver ladda på med lite mer intensitet som ex. löpning eller varför inte viktväst. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Glen Åkesson Posted January 23, 2015 Author Share Posted January 23, 2015 Dr. Greg Ellis talar varmt om viktväst i kombination med långa promenader. Han nyttjade själv det då han formtoppade 2004 minns jag inte fel. En annan fördel med viktväst, i synnerhet vid viktminskning, är ju att träningseffekten kan fås att bestå vilket underlättar underhåll av muskulatur och bendensitet. Uttryckt annorlunda, det är ju lite skillnad på hur kroppen belastas om man släpar runt på X antal överflödskilon och sedan tappar dem utan att det innebär någon förändring av rörelsemönster och dito frekvens. För att ta det här ämnet på ytterligare en sväng så är det nyssnämnda en orsak till att är man relativt tung i kroppen (inte nödvändigtvis beroende på för mycket kroppsfett utan även kopplat till hur muskulös man är) så kan effekten av promenader bli mycket större eller i varje fall tillräckliga sett till energiförbränning och annat jämfört med om man är fjäderviktare och då istället behöver ladda på med lite mer intensitet som ex. löpning eller varför inte viktväst. Är väl ingen fjäderviktare direkt (80 kg till 182 cm), men jag känner redan hur rekryteringen av alla muskler gått framåt. Har gått med viktvästen 4 timmar idag. Och tar man av den känner man sig som om det bara är att kuta upp för ett fjäll eller nåt. Att det påverkar alla små muskler som krävs för att man ska kunna gå tror jag stenhårt på. Tyvärr insåg jag att jag ser ut som en självmordsbombare med 10 kg sprängämnen runt kroppen... Det gör välan att man kanske ska passa sig att flanera med västen på stan . Tanken är att köra backintervaller med västen för att mosa ur det sista ur min 40åriga kropp... Det fina är ju att alla muskler (givet att västen inte är så tung att man börjar förändra rörelsemönstret) man använder används med västen på. Jag har en misstanke om att användandet av viktväst kommer att minska skador av hård träning på sikt iaf. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted January 23, 2015 Share Posted January 23, 2015 Är väl ingen fjäderviktare direkt (80 kg till 182 cm), men jag känner redan hur rekryteringen av alla muskler gått framåt. Har gått med viktvästen 4 timmar idag. Och tar man av den känner man sig som om det bara är att kuta upp för ett fjäll eller nåt. Att det påverkar alla små muskler som krävs för att man ska kunna gå tror jag stenhårt på. Tyvärr insåg jag att jag ser ut som en självmordsbombare med 10 kg sprängämnen runt kroppen... Det gör välan att man kanske ska passa sig att flanera med västen på stan . Tanken är att köra backintervaller med västen för att mosa ur det sista ur min 40åriga kropp... Det fina är ju att alla muskler (givet att västen inte är så tung att man börjar förändra rörelsemönstret) man använder används med västen på. Jag har en misstanke om att användandet av viktväst kommer att minska skador av hård träning på sikt iaf. Hmm...med andra ord...med ett BMI på 27 (alltså överviktig enligt definitionen) men relativt muskulös så ingen anser att jag är överviktig...så har jag redan på mig en 10-kilos viktväst... 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted January 23, 2015 Share Posted January 23, 2015 Jag vägde mig förresten med och utan "arbetskläder/utrustning" som jag bär varje dag. Alltihop väger 10 kg. Ibland går man en dag med betydligt mer, då känns det som man är på månen när man får komma ur grejerna. Skulle tro att exempelvis poliser bär på 15-18 kg en normal dag. Det blir snabbt vikt. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Glen Åkesson Posted January 23, 2015 Author Share Posted January 23, 2015 Vad jobbar du med? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted January 23, 2015 Share Posted January 23, 2015 Vad jobbar du med? Soldat i kungliga flygvapnet 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Glen Åkesson Posted January 23, 2015 Author Share Posted January 23, 2015 Gött, då är det utrustning som väger. Och grattis, du sllipper viktvästen för idag soldat! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 23, 2015 Share Posted January 23, 2015 Gött att vi har soldater i försvaret som är i fysiskt trim! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted January 23, 2015 Share Posted January 23, 2015 Gôtt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
elwira Posted August 16, 2016 Share Posted August 16, 2016 En viktväst i kombination med rutinerade promenader är absolut ett effektivt sätt att träna eller tappa vikt på. Använder det själv minst en gång i veckan när jag brukar gå på en lång promenad. Känslan när man kommer in och tar av den är obeskrivlig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted August 16, 2016 Share Posted August 16, 2016 rutinerade promenader ¿Qué 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 16, 2016 Share Posted August 16, 2016 ¿Qué Rutinmässiga promenader tror jag det avses.. no snack om saken.. soffpotäter kan ha fördelar utav att hålla kroppen igång! Däremot så är det båg att man förbränner några kalorier.. finns lixom hur gott som helst utav studier som visar att fysisk aktivitet inte höjer TEE över dygnet/vecka.. främst iomed att REE sjunker, när man inte promenixar! Utan då är jag mer inne på Paolo Robbertos upplägg.. ut och spring i högt tempo.. minst två timmar varje dag.. 7 dar i veckan.. 365 dar om året.. förutom alla andra timmar man tränar på gymmet, varje dag! Dvs om man vill påverka TEE i någon utsträckning! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted August 16, 2016 Share Posted August 16, 2016 Jag tror mer på att ha som rutin att gå promenader. Allt som är rutinmässigt gör mig lätt illamående. Kan jag ju säga, som rutinerad promenadris. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts