Jump to content

Chiapudding

DaniM

Recommended Posts

Hur gör ni när ni ska äta chiapudding/gröt? Jag tycker att det blir helt smaklöst och om jag blandar i lite fryst frukt kommer jag upp i kh att det inte längre känns som lchf-vänlig frukost... Det är annars så smidigt att ta med till jobbet, jag börjar bli trött på kokta ägg till frukost (jag orkar inte äta så mycket på morgonen men måste ändå ta ngt då jag måste ta mina mediciner) och jag håller mig mätt på det men det smakar ingenting... :( Jag har testat att blanda i lite hallon men det får inte mycket smak för det, lite mer syrligt blir det... Brukar blanda det med kokosmjölk då jag vill minska på mejerier, annars vet jag att det skulle smaka mer med t ex rysk yoghurt eller så... 

Har ni några förslag?

Jag har inte så stora problem med sötsug. Har svår för just bara stevia, tycker den har en eftersmak... Är det pga risk för sötsug man inte ska använda sötning eller är det för att det kan påverka viktnedgången? Om jag t ex skulle söta med suckrin, skulle det vara okej?

Jag är inte mycket för smaken av mandelmjölk, som verkar vara vanligt i recept på chiapudding. Gör däremot chiapudding med lika delar grädde och standardmjölk, chiafrön och kokosflingor samt vaniljpulver och ibland kardemumma. Det blir riktigt gott, enligt mig. Med kokosmjölk har jag inte smakat, men vaniljpulver och kardemumma är ändå mina tips, om du vill att det ska smaka mer.

• Like 1

https://ekofilosophie.wordpress.com/2015/01/07/frukostforslag-chiagrot-med-bar/

jag gör med 0,5 dl grädde och 1,5 dl vatten. smaksätt med kanel, ingefära och kardemumma och eventuellt lite äkta vaniljpulver. Jag tycker det blir riktigt god smak då :)

har testat med kokosgrädde men tycker det blir klumpigt och inte så god smak.