Jump to content

LCHF i bilen och på macken?

Hasse
 Share

Recommended Posts

Jag är ganska ny på LCHF och kör strikt för att komma igång. Jag undrar om någon har bra tips på vilka "LCHF-snacks" en kan köpa på macken vid längre bilresor? Kanske en gammal dålig vana men det är inte alltid jag har LCHF-mat, tex kokta ägg, packad för att äta på vägen vid en lång bilresa. Så vad göra när man vill undvika traditionellt kolhydratbaserat godis? Det är inte så att jag vill sitta o småäta hela tiden men hungern kommer så...

En gång köpte jag en grillkorv med räksallad som enda tillbehör. Vet inte ens om det var speciellt bra.

Tacksam för alla tips, Hasse

• Like 1

Nötter brukar jag ha. Ägg är ju annars enkelt, jag köpte en äggkokare som följer med på resor där kök inte finns. Äta ordentligt innan man åker hjälper också. Och kaffe och cigarrer och trevligt sällskap. 

• Like 4

Du har bara börjat din resa, ju mer du lär dig om din nya kosthållning kommer du att inte behöva ta till sånt skräp. Ägg, nötter kanske lite ost. Om du äter en riktig LCHF-gfrukost kan du klara en hel dag utan det där skräpet som du kanske har lite beroende av. För min del tog det ett par år (nu 8 år sedan) innan jag fixade det fullt ut. Idag känner jag bara avsmak för glass och godis som jag hade missbrukat.

• Like 2

Tack för bra svar, ägg, nötter och ost bör fungera. Jag ska tillbringa 7 timmar i bilen på måndag så det blir ett test.

MvH Hasse

7 timmar är väl inget, det behövs inte ens pisspaus för en sån liten resa :) Lycka till!

• Like 2

Jag pendlade en del till fastlandet ifjol och jävlar så knepigt det kunde vara att hitta något som gick att äta! Om man börjar med färjan var det Ulrika Davidssons "minmalt med kolhydrater" som fick blodsockret att sticka iväg till oanade höjder trots att jag inte ens blev mätt.

På en ordinär mack är det ju ost, bregott och möjligen nötter som funkar. Oliver tror jag inte de brukar ha.

Det var nån som en gång skrev att han ibland i brist på bättre tutade i sig en trea grädde under en längre bilresa, kan faktiskt ha varit Kostdoktorn själv när jag tänker efter.

• Like 3

små baby edamerostar! De är grymma. Hade med mig dem under två veckors rundresa i Peru, och de klarar sig fint utan kylskåp. De innehåller inga kostigheter, så jag antar att det är det röda vaxet som skyddar dem.

Har inte tex pressbyrån kokta ägg man kan köpa?

Köp lite egna nötter och blanda själv så får du de "bra" nötterna.

Omelett kan käkas kall och håller ett par timmar utan att bli dålig.

Istället för att stanna på en bensinmack och käka kan du la svänga in på en mataffär och köpa lite ost och parmaskinka. Ibland finns det ju även små smörpaket (typ där de säljer färdiga sallader och sånt).

• Like 3

Jag pendlade en del till fastlandet ifjol och jävlar så knepigt det kunde vara att hitta något som gick att äta! Om man börjar med färjan var det Ulrika Davidssons "minmalt med kolhydrater" som fick blodsockret att sticka iväg till oanade höjder trots att jag inte ens blev mätt.

På en ordinär mack är det ju ost, bregott och möjligen nötter som funkar. Oliver tror jag inte de brukar ha.

Det var nån som en gång skrev att han ibland i brist på bättre tutade i sig en trea grädde under en längre bilresa, kan faktiskt ha varit Kostdoktorn själv när jag tänker efter.

På färjan brukar man ofta kunna köpa ett gäng stekta ägg... 

• Like 1

Blir du sugen på varm mat går det ju ta en korv utan bröd på en mack. Max serverar hamburgare med salladsblad istf bröd. Beror på hur strikt du måste vara.. dressingen innehåller säkert lite socker. Du kan kanske köpa en plocksallad nånstans?

• Like 1

Mitt tips är att införskaffa en riktigt bra termos, gärna en som kan hålla dryck varm i minst 4-5 timmar. Då kan man ta med sig kaffe med smör/grädde i, eller kanske till och med ett par korvar av bra kvalitet som hålls varma av vattnet i termosen :)

En termos från Thermos håller värmen länge, mycket längre än 4-5 timmar. Det gör väl alla bra termosar kan man tillägga. Det finns ju speciella mattermosar också med stor öppning så man kan ha korv eller vad man vill i. Alla sträckor över fem mil har med en termos så man kan få en kopp kaffe. Förutom om jag åker hoj...

• Like 1

Skippa korven de säljer och skippa macken om du kan. Leta upp en vanlig affär vilken som helst eller om du har tur en mack med butiksdel, dessa hittar man om man viker ut i spenaten lite bara oftast och köp ...

- ölkorv

- mozarrella (bara att sprätta och tömma ur och äta direkt ur påsen)

- ost (kvibille, brie, färdigskivad etc.)

- pålägg (salami, parmaskinka etc.)

- en tub majonäs om du ser att du får för liten fettratio eller en burk majonäs om du vill doppa ölkorven mellan varje tugga

- räksallad (kolla kolhydraterna noga, vissa sorter är det för mycket i)

- kolla korvsortimentet i disken, man kan ha tur, ostkorv eller någon kryddig variant kan ofta innehålla mellan 1-3gr kolhydrat bara

- babyspenat, stoppa in en näve mellan tuggorna, funkar fint till det mesta och skräpar inte ned

Ost står sig hela dagen i bilen utan att bli dålig, inget problem med något av det andra heller om det håller rumstemperatur några timmar så du kan köpa innan och bara slänga med utan att tänka på kylning

Är man på plats utan kök men har med en vattenkokare och en stor mugg el. dyl kan man koka upp vatten och sedan hälla ned det i muggen/kärlet och där kan man ha ett par ägg, en korv i bitar el. dyl. Så får du efter 11 min ett helt normalt kokt ägg, korven är värmd på två minuter. Jag har denna uppsättning på jobbet, med en 0.5l vattenkokare och kärlet är i rostfritt stål på 0,5 l och används normalt till att skumma mjölk i.

• Like 4

• 2 weeks later...

Tack för att ni delar med er av alla erfarenheter!

Det gick jättebra med den senaste veckans bilresor. Tilltugget har varit några ölkorvar och skivad ost. Det hade jag med från mataffären så jag behövde inte leta på macken. Jag har ätit mindre än vanligt i bilen och verkar börja komma ifrån det onödiga småätandet.

Jag har ändå noterat att flera Preem mackar börjar med plocksallad som betalas per hekto. Det fanns gott om oliver att ta och de var goda.

• Like 3

Åh, Frankrike. Så underbart att resa där. Varenda liten sketen mack hade, jo visst, 50 grams chipspåsar (familjepaketen var 150 gram..), sötsliskiga men ooooh! FETTFRIA! drickyoghurtar och mackor. Men de hade, varenda en, olika små ostar i kylen och snuskigt goda mini-korvar. Om de serverade någon sorts käk fanns det alltid en ost-tallrik.   :wub:

Hemma blir det genast knepigare. Jag brukar köra nötter för tuggandet och en klick smör i kaffet. Dessutom är det ju inte längre något större problem att helt enkelt skippa en måltid, nu när man slipper blodsockerfallen.

• Like 2