Jump to content

Vad är hälsa?

Glen Åkesson

Recommended Posts

I mitt tycke diskuterar man mycket sjukdomar och frånvaro av dessa som hälsa. Så tycker jag det ser ut i vården. Men vad är hälsa egentligen? Vad ska en hälsosam människa vara kapabel till (fysiskt och psykiskt)?

Mina förslag:

1) vakna utvilad så att man omedelbart kan sticka ut o springa 1 timme för att klubba ner maten och därefter släpa hem den.

2) misslyckas jakten borde man rimligtvis orka gå en samlarfärd och gräva upp lite rötter och hämta bär till sin skrikande unge i grottan.

3) man borde efter att ha ätit maten känna att man omedelbart kan varva ner och inte oroa sig över morgondagen.

4) man måste ha tänder att tugga maten med annars dör man nog (i frånvaro av eld iaf)

5) man borde tåla kyla/värme och inte frysa om fötterna när det är 18 grader i huset.

6) man borde orka lyfta 50 kg (som man) och lägga vikten på axlarna för att bära hem det. 50 kg motsvarar väl en liten stock eller ett rådjur eller nåt.

7) man borde klara att gå utan mat en längre period utan att få ett raseriutbrott och slå ihjäl familjen då man efter ett tag lär bli ganska ensam vilket ju faktiskt är dödligt.

8) man borde vara sugen på sex ganska ofta (tänk japanerna som "slutat" ha sex).

9) man borde kunna klättra några meter med viss självsäkerhet i träd eller på klippor

10) man borde kunna äta råa sniglar! B)

Har ni fler förslag?

• Like 5

Kan en sjuk eller handikappad människa uppleva hälsa?

Jag tror att upplevelsen av hälsa eller frånvaro av den är högst individuell :)

Visst är det så...hälsa är ett alldeles för generellt begrepp...det behöver definieras i den situation där det används.  

• Like 3

Kan en sjuk eller handikappad människa uppleva hälsa?

Jag tror att upplevelsen av hälsa eller frånvaro av den är högst individuell :)

Självklart syster. Håller med, en handikappad kan så klart uppleva hälsa och "livsduglighet" han också. Min poäng (som inte var vidare seriös när jag skrev ovanstående) är att en hälsosam människa borde kunna ta hand om sig själv och sina närmaste under ganska svåra omständigheter och den förmågan borde kunna översättas till någon form av hälsa. Att vara handikappad ändrar förutsättningarna något, men är inget hinder. Hoppas ni förstod mig nu. Jag känner att jag trasslar in mig snart så jag föreslår att den här tråden får självdö...

Hälsa är ett mentalt tillstånd... nöjdhet med sig själv och med det man åstadkommit med sin hälsoförbättring och -satsning. En del springer sig till hälsa och andra äter sig till hälsa. Båda är garanterat lika glada för det man åstadkommit och därmed har man skapat hälsa... gladare människor som får ut mer av livet.

• Like 4