Jump to content

Blodsockervärde

Susanne

Recommended Posts

Jahapp - här igen med frågor :)
Hade ju högt blodtryck som jag fått tablett för och på samma läkarundersökning tog man blodvärde samt blodsocker.

Blodvärdet kan man väl anse var bra för det låg på 145 men jag har en fundering ang blodsockret.

Jag är en sån där som lusläser på internet om man undrar något men jag tycker man får så olika svar:

alltså om man som jag hade blodsocker på 8 kan man känna sig orolig då?

Det var på morgonen och jag hade tyvärr hunnit äta ett kokt ägg och en mugg kaffe med grädde i och läkaren tyckte inte det var något konstigt då. Hon sa att vi ev skulle ta ett nytt senare på fastande mage.

Nu undrar jag hur det går till? Är det då en sån där sockerbelastning de ger mig då eller det är helt utan något?

• Like 1

Jahapp - här igen med frågor :)

Hade ju högt blodtryck som jag fått tablett för och på samma läkarundersökning tog man blodvärde samt blodsocker.

Blodvärdet kan man väl anse var bra för det låg på 145 men jag har en fundering ang blodsockret.

Jag är en sån där som lusläser på internet om man undrar något men jag tycker man får så olika svar:

alltså om man som jag hade blodsocker på 8 kan man känna sig orolig då?

Det var på morgonen och jag hade tyvärr hunnit äta ett kokt ägg och en mugg kaffe med grädde i och läkaren tyckte inte det var något konstigt då. Hon sa att vi ev skulle ta ett nytt senare på fastande mage.

Nu undrar jag hur det går till? Är det då en sån där sockerbelastning de ger mig då eller det är helt utan något?

Jag tycker att det låter högt med 8 mml.

Nästa steg är antingen ett fastesocker eller ett HbA1c, så kallat långtidssocker. Fastesocker brukar man upprepa ett par gånger. Om det inte blir några tydliga svar kan en glukosbelastning bli aktuell, då ska du äta minst 130 gram kolhydrater om dagen eller om det är 150 gram i några dagar, helst en vecka innan, för att provet ska bli tillförlitligt.

Jag tror att HbA1c har sina begränsningar när man äter LCHF.

• Like 1

Jag blir lite trött på sjukvården ibland som tar prover utan att patienten är förberedd. I ditt fall med att fasta. 

Och att ev ta ett nytt senare på fastande mage? Begär att få ett nytt nu. Så du inte går omkring och oroar dej i onödan.

Fasteproer säger sällan särskilt mycket. Jag har t ex helt normalt fastesocker. Om man däremot kollar sockret efter att ha ätit är det betydligt större chans att man hittar dem som har rubbad glukosmetabolism tidigt. Och en frisk människa har sällan eller kanske aldrig så högt som 8 oavsett vad hon ätit.

Nog kan vanliga friska människor få betydligt högre blodsocker än 8, kostdoktorn har visat på över 9 respektive nära 10 vid två tillfällen där han åt sockrig lunch på diabeteskonferenser.

Jag har sett en frisk person presentera runt 12 i blodsocker vid något tillfälle efter att ha festat på godis. Som sagt, det är efter sockriga måltider då, på lchf borde det inte dra iväg så.

Och det är såklart inte fastesocker utan efter måltiderna/godisätandet. Själv lyckades jag få 6,7 efter min lchf-lunch idag, inte så helt optimalt tycker jag.

• Like 1

Grejen är att jag åt ju ingen sockrig frukost utan ett kokt ägg och en kopp kaffe med grädde och utan socker...
En sak undrar jag - om jag som lchf:are (jättenoga med min mat) under en ganska lång period "flippar ut" med godis, chips och choklad var och varannan kväll hur länge sitter då denna sockerförhöjning kvar i kroppen om jag helt tvärt slutar med det?
5 dagar innan blodsockerprovet la jag tvärt av med frossandet - kan det vara sviterna efter mitt socker-gnagande?
Hoppas ni inte tycker mina frågor är dumma - vet absolut inget om detta :)

Nog kan vanliga friska människor få betydligt högre blodsocker än 8, kostdoktorn har visat på över 9 respektive nära 10 vid två tillfällen där han åt sockrig lunch på diabeteskonferenser.

Jag har sett en frisk person presentera runt 12 i blodsocker vid något tillfälle efter att ha festat på godis. Som sagt, det är efter sockriga måltider då, på lchf borde det inte dra iväg så.

Och det är såklart inte fastesocker utan efter måltiderna/godisätandet. Själv lyckades jag få 6,7 efter min lchf-lunch idag, inte så helt optimalt tycker jag.

Vi som äter LCHF har en annan sockermetabolism än de som äter vanligt, det är därför man ska äta en viss mängd kolhydrater innan en glukosbelastning för att inte få falskt höga värden.

Får man 12 i blodsocker skulle jag säga att man med största sannolikhet har störd glukosmetabolism.

På den här sidan finns en hel del länkar till studier. förutom förträffliga sammanfattingar av vad som är normalt i meningen friskt blodsocker:  http://www.phlaunt.com/diabetes/16422495.php

Grejen är att jag åt ju ingen sockrig frukost utan ett kokt ägg och en kopp kaffe med grädde och utan socker...

En sak undrar jag - om jag som lchf:are (jättenoga med min mat) under en ganska lång period "flippar ut" med godis, chips och choklad var och varannan kväll hur länge sitter då denna sockerförhöjning kvar i kroppen om jag helt tvärt slutar med det?

5 dagar innan blodsockerprovet la jag tvärt av med frossandet - kan det vara sviterna efter mitt socker-gnagande?

Ingen risk för att ditt blodsocker höjdes av socker du ätit fem dagar tidigare!

Se till att ditt blodsocker kollas igen. Jag håller ju med om att det var alldeles för högt med 8 på kaffe och ägg, ja egentligen oavsett vad man ätit innan - utom möjligen bröd!

Fråga på du, det tar tid att begripa sig på det hela och jag antar att du dessutom är orolig. Få läkare är ovilliga att kolla blodsocker.

• Like 1

Eh altså som Totto skriver, vad för kolisar du mumsade för fem dagar sedan lär knappast påverka ditt blodsocker fem dagar senare!

Ett blodsocker på 8 är högt någon timma efter en LCHFig frukost.. mellan 4-6 är mer normalt.

Mäter man upp två sådana fastesocker gör man en glukosbelastning, den säger som regel mer om din metabola status.

Eh altså som Totto skriver, vad för kolisar du mumsade för fem dagar sedan lär knappast påverka ditt blodsocker fem dagar senare!

Ett blodsocker på 8 är högt någon timma efter en LCHFig frukost.. mellan 4-6 är mer normalt.

Mäter man upp två sådana fastesocker gör man en glukosbelastning, den säger som regel mer om din metabola status.

Ja precis det som oroar mig lite.Och även bevis för att sköterska och läkare kanske (som vanligt) inte tänkte på det faktum att jag INTE ätit något väldigt blodsockerhöjande. Jag talade om vad jag ätit och druckit.

Satt precis och läste på lite om blodsockret på en diabetes-sida och där stod att man faktiskt kan få förhöjt blodsocker pga STRESS!?
Kan det vara möjligt?
Grejen är ju att jag var superstressad den dagen av ren och skär oro för min hälsa. Jag hade ju 190/100 i tryck vilket senare samma dag sjönk till 160/ 95.
Äter nu 5mg Enalapril om dagen och mitt tryck var i morse på 126/79.
Jag har alltid trott (känner att jag behöver läsa på en del) att det enbart är kosten som påverkar blodsockret men så är tydligen inte fallet.

Ja så kan det vara i princip.. men 8 på LCHF är ändå lite högt!

Men låt säga.. ickefastande och stress i kombination skulle kunna vara en förklaring till ett enskildt glukosvärde!

Så därför tar man minst två fastevärden med några dagars mellanrum.

Nästa prov är HBa1c.

Ja så kan det vara i princip.. men 8 på LCHF är ändå lite högt!

Men låt säga.. ickefastande och stress i kombination skulle kunna vara en förklaring till ett enskildt glukosvärde!

Så därför tar man minst två fastevärden med några dagars mellanrum.

Nästa prov är HBa1c.

Ok jag ska be (kräva) om det när jag pratar med läkaren som jag har telefonkontakt med snart  :)

Så om jag förstår det rätt nu så ska det göras två fasteprov och om de visar förhöjt så gör man HBa1c.

Då undrar jag:  ett långtidprov - hur långt tillbaka i tiden går det?

Jag rekommenderar att köpa detta och mäta själv.

http://www.amazon.co.uk/Codefree-Glucose-Monitor-Monitoring-Testing/dp/B0068JAJFS

(Jag gör det, personligen tycker jag att det är bättre att veta hur det ligger till...än att fundera över det)

Du har alldeles rätt! För mycket oroliga funderingar kanske höjer mitt blodtryck igen :P

• Like 3

Ok jag ska be (kräva) om det när jag pratar med läkaren som jag har telefonkontakt med snart  :)

Så om jag förstår det rätt nu så ska det göras två fasteprov och om de visar förhöjt så gör man HBa1c.

Då undrar jag:  ett långtidprov - hur långt tillbaka i tiden går det?

Om två fasteprov är över gränsen, dvs 7 är det tillräckligt för diagnos men man brukar ta HbA1c ganska regelbundet också. Ett förhöjt HbA1c är också diagnostiskt.

HbA1c väger mot de sista veckorna men speglar sockret under uppåt tre månader.

• Like 1

Om två fasteprov är över gränsen, dvs 7 är det tillräckligt för diagnos men man brukar ta HbA1c ganska regelbundet också. Ett förhöjt HbA1c är också diagnostiskt.

HbA1c väger mot de sista veckorna men speglar sockret under uppåt tre månader.

Men då skulle med andra ord ett sådant HbA1c antagligen visa höga värden med tanke på mitt enorma sötsnaskande flera månader tillbaka?

Känns ju lite smått fel med tanke på att jag förhoppningsvis fått mig en bestående "näsbränna" och inte ätit en endaste "förbjuden" sak på 11-12 dagar nu eller vad det är.

Fast å andra sidan - har jag två förhöjda fastevärden så är det ju något fel...... inte lätt det där men jag lär mig!

Hur som helst - har börjat känna mig mycket piggare och bättre igen och jag införskaffar nog en blodsockermätare också så har jag snart allt man behöver i kontrollväg hi hi :)

Inte fel egentligen att kunna kolla av ibland om man börjar känna sig lite konstig.

Men då skulle med andra ord ett sådant HbA1c antagligen visa höga värden med tanke på mitt enorma sötsnaskande flera månader tillbaka?

Känns ju lite smått fel med tanke på att jag förhoppningsvis fått mig en bestående "näsbränna" och inte ätit en endaste "förbjuden" sak på 11-12 dagar nu eller vad det är.

Fast å andra sidan - har jag två förhöjda fastevärden så är det ju något fel...... inte lätt det där men jag lär mig!

Hur som helst - har börjat känna mig mycket piggare och bättre igen och jag införskaffar nog en blodsockermätare också så har jag snart allt man behöver i kontrollväg hi hi :)

Inte fel egentligen att kunna kolla av ibland om man börjar känna sig lite konstig.

Tidigare snaskande ger naturligtvis utslag om det är så attt din glukosmetabolism inte fungerar som den ska. För dem med tillräcklig insulinproduktion stiger nämligen inte blodsockret och alltså håller sig deras HbA1c normalt.

Jag tycker snarare att LCHF kan göra det svårt att diagnostisera diabetes om man t ex går på HbA1c. Mitt HbA1c ligger på 33 och det är så normalt det kan bli. Fastesockret var heller aldrig något problem även om det steg från omkring 4 till 5,5. För mig var det att blodsockret steg snabbt efter att jag ätit.

Jag skaffade mig en blodsockermätare eftersom jag inte tyckte att vården tog mig på allvar eftersom jag var normalviktig.

• Like 4