Jump to content

Gå upp, eller behålla, vikten med LCHF?!

JJLewis

Recommended Posts

Hej, jag har förstått att kolhydrater inte är bra på  många sätt. Jag har även slutat med gluten, och är på gång att sluta med mjölk. Koständringen beror INTE på att jag vill gå ner i vikt, utan att jag vill må bra, vara frisk, och ha mer energi. Normalt sett tränar jag också ganska mycket, vilket kräver mkt och bra energi. Alla kostråd idag är nästan totalt fokuserade på att gå ner i vikt. Hur gör jag om jag vill gå upp i vikt, eller iaf behålla vikten, med LCHF? Är det möjligt? Om Ja, är det möjligt utan mjölkprodukter? Någon som har erfarenhet, kan tipsa mig om kokböcker? sidor eller annat? Tack på förhand :)  (vill också tillägga att jag på sikt nog kommer att utesluta kött också, iaf dra ner på det)

Hej, jag har förstått att kolhydrater inte är bra på  många sätt. Jag har även slutat med gluten, och är på gång att sluta med mjölk. Koständringen beror INTE på att jag vill gå ner i vik, utan att jag vill må bra, vara frisk, och ha mer energi. Normalt sett tränar jag också ganska mycket, vilket kräver mkt och bra energi. Alla kostråd idag är nästan totalt fokuserade på att gå ner i vikt. Hur gör jag om jag vill gå upp i vikt, eller iaf behålla vikten, med LCHF? Är det möjligt? Om Ja, är det möjligt utan mjölkprodukter? Någon som har erfarenhet, kan tipsa mig om kokböcker? sidor eller annat? Tack på förhand :)

Man brukar säga att LCHF är en viktnormaliserande kost. Om du är aningen underviktig kan det alltså betyda att du kommer att gå upp i vikt.

Det går utmärkt att äta LCHF utan mjölkprodukter - se bara till att få i dig ordentligt med fett från andra bar fettkällor, som ex. kokosfett och olivolja!

Lycka till! :)

• Like 2

Ja, vikten normaliserar sig nog på sikt. Man tappar ju i vikt i början pga att man släpper vatten som lagrats i kroppen med alla kolhydraterna. Och en sak till - för hälsans skull är det ju bra med lite visceralt fett, alltså det runt midjan. Sen tycker jag att du ska hitta en nivå som passar dig och dina förutsättningar när det gäller intag av proteiner och kolhydrater, som rotfrukter och frukt. Testa dig fram till en nivå som ger välmående och viktstabilitet. 

Lågkolhydratkost har en trevlig tendens att omforma kroppen eller tona den på ett trevligt sätt. Man märker att man får mer muskler, smalare midja mm men det kräver att man har lite koll och hittar en kost som passar individen.

• Like 2

Det har hänt en del positiva saker med min kropp sen jag slutade med glulten, för ca ett år sedan, och då tänker jag inte på vikten. Känns bara som att det är svårt att få info om vad/hur man ska äta, när jag då vill gå upp i vikt. De flesta länkar handlar om att gå ner i vikt. Om jag skulle sluta med mjölkprodukter (ost, crem fraiche, yoghurt mm) och kött, vad blir det kvar då ? :) 

Tack för svar !

Det har hänt en del positiva saker med min kropp sen jag slutade med glulten, för ca ett år sedan, och då tänker jag inte på vikten. Känns bara som att det är svårt att få info om vad/hur man ska äta, när jag då vill gå upp i vikt. De flesta länkar handlar om att gå ner i vikt. Om jag skulle sluta med mjölkprodukter (ost, crem fraiche, yoghurt mm) och kött, vad blir det kvar då ? :)

Tack för svar !

Fisk, ägg, alla ovanjordgrönsaker, nötter, kokosolja, olivolja, kryddsmör (?). Troligen kan du även äta en del rotsaker och möjligen nån frukt ibland.

• Like 3

Det som slutar med mjölkprodukter brukar ofta tappa mer i vikt. Kontra med att äta mer rotfrukter och nötter om du tål dom bra. Tex chokladbollar gjort på nötter (50 gr kokosflingor, 100 gr solrosfrön, 10 dadlar, 2-3 msk kakao, 2 msk kallt kaffe. Mixa, rulla till bollar.) Väldigt energirikt men också mycket näringsämnen. Bra efter träning! Annars kan du göra smoothie på frukt/bär och kokosmjölk.

Sök på paleorecept, kanske också energibars eftersom du tränar så mycket. Under vårt tak, Cecilia Folkesson, swedish paleo, birgitta höglund är bra sidor med massor av recept.

• Like 3

Det som slutar med mjölkprodukter brukar ofta tappa mer i vikt. Kontra med att äta mer rotfrukter och nötter om du tål dom bra. Tex chokladbollar gjort på nötter (50 gr kokosflingor, 100 gr solrosfrön, 10 dadlar, 2-3 msk kakao, 2 msk kallt kaffe. Mixa, rulla till bollar.) Väldigt energirikt men också mycket näringsämnen. Bra efter träning! Annars kan du göra smoothie på frukt/bär och kokosmjölk.

Sök på paleorecept, kanske också energibars eftersom du tränar så mycket. Under vårt tak, Cecilia Folkesson, swedish paleo, birgitta höglund är bra sidor med massor av recept.

Tack för dina tips :)

Tränar man mycket och hårt och har ett sunt midjemått ser jag ingen anledning till att sky ALLA kolhydrater som elden, tvärtom! Tränar man hårt kan man helt klart gynnas av att äta bra kolisar. Vad man ska undvika vet du nog sedan tidigare :) Däremot kan det i uthållighetsidrotter vara fördelaktigt att ha en bra förmåga att förbränna ketoner, och därav fördröja "väggen" vid tävlingar. Men allt beror på vad man tränar och vad man vill uppnå. Generellt skulle jag säga så här:

Styrketräning - Ät bra kolhydrater

Uthållighetsträning - Ät lite kolhydrater vid träning för att optimera din förmåga att bränna ketonkroppar, men vid tävling så kolhydratladdar du med fördel.

En fråga om man äter LCHF och ska kolhydratladda går det . När jag ökar kolhydratintaget blir jag jättetrött får paltkoma och orkar ingenting det är inte pasta eller så jag äter .

Vad vill du ladda inför?

Nej jag ska inte ladda för nägot men jag hör ofta att man säger sig äta lchf och sedan kolhydratladdar.

Det har jag inte hört ofta och aldrig från någon jag faktiskt träffat. Jonas Colting gör nog det på sitt sätt men inte det traditionella med pasta i flera veckor, det funkar inte. Tror dessutom att få människor tränar såpass att det ska vara nödvändigt. 

Någonting man ofta ser är tjockstarka gymrännare. Stora biceps och mage. Äter skräpmat och såna där proteinpulver. Finns i överflöd inom försvaret :)

• Like 1