Jump to content

Rätt mängd järn till barn utan köpt gröt/välling

klintan

Recommended Posts

Vi är lite osäkra på hur man ska nå upp till RDI för järn på 8-11 milligram utan att ge köpt järnberikad gröt och välling flera gånger per dag.

Ska man tillsätta krossat paltbröd till varje måltid? Vår dotter på snart 10 månader äter än så länge ganska små portioner (ammar fortfarande) och när man räknar på järinnehållet för recept i t.ex. Barnmatsboken verkar det som att man måste tillsätta stora mängder paltbröd för att komma upp till 8 milligram/dag.

Hur ska vi tänka kring detta och hur gör ni andra som inte ger färdig gröt/välling?

Bröstmjölk innehåller visserligen bara små mängder järn, det järn som finns tas däremot upp väldigt bra i kroppen. Så redan där, får barnet i sig en del av järnbehovet. Undvik att ge större mängder (ko-) mjölkprodukter, de mättar bra, utan att tillföra järn. Ingår kött i barnets kost? Det tillför järn. Leverpastej eller annat med lever? Mycket bra järntillskott. I båda fallen gäller att järnet tas upp bäst, om barnet äter c-vitaminrika grönsaker vid samma måltid. Visst är paltbröd och annan blodmat järnrikt, men att det skulle behövas till varje måltid, tycker jag verkar väldigt överdrivet.

Jag kan inte påminna mig att jag gjorde något särskilt faktiskt, och det verkar ha gått bra alla gångerna! :)

Mina åt "vanlig mat" helt enkelt. Köttfärs borde fungera bra. Blodpudding likaså. Leverpastej är populärt och väldigt lent och jämnt i konsistensen.

Semper kör fortbildning för barnmorskor - därav detta fokus på deras pulvermat.

C-vitamin ökar järnupptaget från vegetabiliska järnkällor. Hemjärn (som i kött/lever/blod) tar vi upp lika bra även utan C-vitamin. http://www.runday.se/har-jag-jarnbrist/

• Like 1