Jump to content

La casita 5% bröd.

Johnny

Recommended Posts

Hej!

Har införskaffat detta bröd på Coop forum. Första anblicken är att det är misstänkt likt "vanligt bröd" och luktar "vanligt bröd"... Den andra ingrediensen i brödet är dessutom vetemjöl (!). Det är enl dem bara 5% kollisar/100g, (1,25% / skiva).

Är det någon som har erfarenheter av detta bröd? Vågar inte käka innan jag vet... http://www.lacasita.nu/node/325

Är det för bra för att vara sant!?

Guest Katarina101
Hej!

Har införskaffat detta bröd på Coop forum. Första anblicken är att det är misstänkt likt "vanligt bröd" och luktar "vanligt bröd"... Den andra ingrediensen i brödet är dessutom vetemjöl (!). Det är enl dem bara 5% kollisar/100g, (1,25% / skiva).

Är det någon som har erfarenheter av detta bröd? Vågar inte käka innan jag vet... http://www.lacasita.nu/node/325

Är det för bra för att vara sant!?

Antagligen innehåller det vetegluten som har 11 gram kolhydrater per 100 gram? Hittar ingen innehållsdeklaration på nätet. Själv undviker jag vetemjöl och gluten just på grund av de negativa effekter som gluten kan ha på kroppen, och det är ju inget man käkar om man äter LCHF enligt den allra vanligaste definitionen, oavsett kolhydratsmängden.

• Like 1

Testade sådant där bröd för några månader sedan och blev riktigt dålig i magen igen i en hel vecka efter 3 skivor. Mitt råd är att hålla sig borta vetemjöl och gluten. Köp inte sådan där skit utan gör egna LCHF bröd på frön med mera. Kommer du undan billigare med dessutom ekonomiskt.

När jag kikade efter Carbzones bröd såg jag även La Casita... Fotade baksidorna med innehållet och köpte Carbzones. Båda innehåller vetemjöl, men det är ju trots allt BRÖD. Oopsis och microbröd ser jag inte som bröd utan som ersättning till bröd (tillåt mig att dra parallellen till smör och margarin ;) )

Inget godkänt alternativ alltså om man är superstrikt, men för mina behov helt okej. (Jag har det i frysen och rosta en skiva om jag nu känner sug efter riktig bröd.)

Valet hamnade för min del då alltså Carbzones just för att det bara var "vanliga" ingredienser, medans La Casita mår ha mindre kolhydrater men även en del grejer som jag inte vet vad det är. Slutsats: man får väl köpa efter vad man är ute efter, eller låta bli ;)

Carbzone har för övrigt tre olika bröd, det på bilden är blåbär, som har mest kh av alla tre.

Carbzone Blåbär (t.v.) och La casita 5% (t.h.)

post-280-0-03643500-1358541242_thumb.jpgpost-280-0-47058200-1358541584_thumb.jpg

Varför äter du bröd Johnny ?

Jag trodde inte heller i början på LCHF att jag någonsin skulle klara livet utan bröd och försökte hitta ersättare. Jag åt ju bröd en till två gånger om dagen, minst... tom. bara bröd utan varmmat. När jag sedan upptäckte att jag inte längre var hungrig, insåg jag att jag längtade inte heller efter brödet. Troligtvis åt jag bröd bara sockerkickens skull. Numera behöver jag inga kickar längre , eftersom kicken verkar vara på hela tiden.