Jump to content

Måste jag äta grönsaker?


EttUnderverk
 Share

Recommended Posts

Jag har precis börjat med LCHF-kost efter ett par års uppehåll där jag gick upp (+ mer därtill) det jag gick ner första gången jag testade. Jag har verkligen problem med att hitta tillbaka till en kost där jag mår bra och går ner i vikt.

 

När jag åt LCHF första gången åt jag i regel två gånger om dagen, ägg + något protein till frukost, rostbiff eller kyckling och sås till middag. Aldrig något annat. Det fungerade men kändes inte särskilt hållbart, jag hade också ett helt annat jobb som snarare underlättade valet av mat och att jag rörde på mig mycket mer.

 

Jag skulle vilja äta en hållbar LCHF-kost som kommer fungera över tid, där jag mår bra - inte behöver krångla så mycket. 

 

Min största fundering är om jag måste äta grönsaker? Jag tycker dom flesta grönsaker smakar ganska illa och jag har seriösa problem med konsistensen. Jag har läst en del om att stora mängder protein omvandlas och att det inte heller är bra. Jag fastnar också i fällan att äta mjölkbaserat fett, några tips på hur en undviker det? Hur mycket fett bör en äta per dag? I vilken form? Jag tycker det här känns svårt =/.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

För en medelålders gubbe som jag med moderata motionsvanor är kaloribehovet ca 2100 kcal per dag. Om jag rent hypotetiskt skulle inta all denna energi i form av smör (82% fett med 9 kcal per gram fett) skulle det innebära ca 285 gr. Det kanske kan vara till någon hjälp i fettberäkningen :)

 

Och undvik de allra mest omega-6-rika växtoljorna såsom majsolja och solrosolja!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag har precis börjat med LCHF-kost efter ett par års uppehåll där jag gick upp (+ mer därtill) det jag gick ner första gången jag testade. Jag har verkligen problem med att hitta tillbaka till en kost där jag mår bra och går ner i vikt.

 

När jag åt LCHF första gången åt jag i regel två gånger om dagen, ägg + något protein till frukost, rostbiff eller kyckling och sås till middag. Aldrig något annat. Det fungerade men kändes inte särskilt hållbart, jag hade också ett helt annat jobb som snarare underlättade valet av mat och att jag rörde på mig mycket mer.

 

Jag skulle vilja äta en hållbar LCHF-kost som kommer fungera över tid, där jag mår bra - inte behöver krångla så mycket. 

 

Min största fundering är om jag måste äta grönsaker? Jag tycker dom flesta grönsaker smakar ganska illa och jag har seriösa problem med konsistensen. Jag har läst en del om att stora mängder protein omvandlas och att det inte heller är bra. Jag fastnar också i fällan att äta mjölkbaserat fett, några tips på hur en undviker det? Hur mycket fett bör en äta per dag? I vilken form? Jag tycker det här känns svårt =/.

 

 

 

Ja i princip, fast du kan reducera dem genom att äta ägg varje dag, lever en gång per vecka och fisk två gånger i veckan.

 

De flesta grönsaker smakar rätt lite, utan de kommer främst som tillbehör och bidrar då smakmässigt med krispighet och annat som förhöjer måltidens kulinariska värde.

 

Sen så finns det i dag en uppsjö med grönsaker.. och sen handlar det om hur du behandlar dem.. vet dem som inte gillar grönsaker.. då menar de sönderkokta morötter o ärtor, de gillar inte jag heller.

 

Så sådan matmisshandel äter jag helst inte om jag kan slippa.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Vill du ha tips på hur du lagar grönsaker så de smakar gott till köttet och smöret så titta gärna in på min bloggar :) Eller köp mina kokböcker ;)

 

Jag skulle inte klara att äta bara kött, ägg och smör, vill ha olika smaker till, som syra, beska, sälta och lite sötma. Det får jag genom att variera grönsakerna och tillsätta lite vinäger eller citron när jag lagar till dem. Men jag äter inga större mängder, bara som ett smakfullt komplement.

 

Birgitta Höglunds mat - Naturligt god mat att njuta av

 

Birgitta Höglunds Paleo | Let food be your medicine

 

Här ett inlägg just om smör: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2015/01/07/7-sorters-kryddsmor-och-om-fettets-betydelse-i-var-mat/

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Jag tycker om grönsaker, men för att må bra och hålla vikten kan jag inte frossa i grönsaker som så många andra. Och jag tycker själv att det låter knäppt, men inte ens kolhydrater från grönsaker funkar på mej. Så jag äter någon av Icas I love eco sallader. Sköljda och färdiga att äta. Kan det vara nåt kanske?

 

Du har problem med konsistensen på grönsaker och då misstänker jag att du menar kokta. Eller? Det kan jag inte äta heller. När jag äter t ex broccoli steker jag den i smör. Helt annan smak och konsistens än kokt.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jag håller med dig om att det inte verkar helt hållbart att bara äta protein och fett. Grönsaker kan smaka väldigt olika beroende på hur de tillagas. Det finns mycket mat som jag inte har uppskattas sedan jag fick smaka på den rätt tillagad. Jag rekommenderar också att titta på bloggar och i receptböcker, www.enklicksmor.se till exempel som är min blogg. Kanske det kan vara ett försenat nyårslöfte, att prova sig igenom lite olika recept och se om det går att hitta någon favorit!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Precis som många skriver här, så finns det många olika grönsaker, och det är viktigt hur eller om man tillagar dem för smakens skull.

En favorit för mig att ta till, när jag tröttnar på "vanliga" grönsaker är Bambuskott och Minimajs, vilka bägge innehåller lite kolhydrater och man kan värma de i lite smör, salt och en krydda man gillar, och ändå behålla krispigheten :)

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Tack för tips och råd.

 

Jag ska kanske förtydliga lite det här med grönsaker, dels har jag aldrig gillat grönsaker. Inte ens som barn, det som åkte in i munnen åkte lika fort ut. Jag är egentligen inget större fan av frukt heller. Bär går bra och det äter jag gärna. 

Jag har svårt oavsett konsistens, men färska grönsaker är värst. Det växer verkligen i munnen (och sen sitter det garanterat mest i huvudet men det är ju ändå ett problem). Det går i princip inte att få i sig. 

Grönsaker jag kan tänka mig att äta (om än i väldigt liten skala och motvilligt är) vitkål i form av pizzasallad, möjligtvis uppfräst vitkål i smör, svamp (helst champinjoner eller kantareller), blomkål (kokt och väldigt utblandad med annat för att dölja smaken), vissa sorters bönor.Vanlig sallad är fruktansvärt och smakar verkligen äckligt, jag tål inte tomat och paprika då jag får kli i munnen.

Rotsaker går bra i tillagade i ugn (rostade typ) och det här är nog dom enda former av grönsaker jag genuint kan uppskatta, t.ex. morot och palsternacka men i fråga om LCHF så ska en ju undvika dessa former.

 

Jag känner mig som en femåring som matvägrar ;)

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Tack för tips och råd.

 

Jag ska kanske förtydliga lite det här med grönsaker, dels har jag aldrig gillat grönsaker. Inte ens som barn, det som åkte in i munnen åkte lika fort ut. Jag är egentligen inget större fan av frukt heller. Bär går bra och det äter jag gärna. 

Jag har svårt oavsett konsistens, men färska grönsaker är värst. Det växer verkligen i munnen (och sen sitter det garanterat mest i huvudet men det är ju ändå ett problem). Det går i princip inte att få i sig. 

 

Grönsaker jag kan tänka mig att äta (om än i väldigt liten skala och motvilligt är) vitkål i form av pizzasallad, möjligtvis uppfräst vitkål i smör, svamp (helst champinjoner eller kantareller), blomkål (kokt och väldigt utblandad med annat för att dölja smaken), vissa sorters bönor.Vanlig sallad är fruktansvärt och smakar verkligen äckligt, jag tål inte tomat och paprika då jag får kli i munnen.

Rotsaker går bra i tillagade i ugn (rostade typ) och det här är nog dom enda former av grönsaker jag genuint kan uppskatta, t.ex. morot och palsternacka men i fråga om LCHF så ska en ju undvika dessa former.

 

Jag känner mig som en femåring som matvägrar ;)

Undvika, (om rotsakerna) inte ta bort helt. Det kanske inte är nåt man ska äta till varje måltid men att unna sig ugnsrostad morot och särskilt palsternacka lite då och då är något jag gör helt utan dåligt samvete.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jag kan nog känna igen mig lite i dig...Är TYVÄRR ingen grönsaksälskare jag heller...Det som funkar bäst för mej är kalla grönsaker...Strimlad vitkål med lite gurka, tomat och paprika + lite röd lök...olivolja och salt/peppar. Paprika är nog det som jag tycker är bäst. Vitkålssallad av pizzatyp gör jag lite nu och då...Även coleslaw. Vitkål steker jag ibland i massor av smör och kryddor. Ibland en skvätt grädde på. Broccoli...till nöds... -_-

 

Förr stressade jag upp mej mer över det hela...är ju såååå nyttigt med grönsaker och MÅSTE få i sig för att få i sig vitaminer och dylikt...Men...nä...struntar i det nu...äter det jag vill och vad jag har hemma ...fyller på med smör så jag blir mätt. Jag faller ur och tröttnar lätt om jag ska ha en massa måsten då det gäller grönsakerna...men snart...1 år som LCHFare! :P

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Gör egna grönsakspuréer. Smuggla in det sen i diverse såser. På det viset kan man få i sig en hel del utan att det för den skull smakar en massa grönska, mer som krydda.  ;)

Funkar hos oss, vi har en middagsgäst ganska ofta som verkligen inte gilla grönsaker i någon form men det vi lagar går ner utan knop (och gärna påbackning..). Rivna morötter stekta tillsammans med köttfärsrätter är också bra. Varken syns eller smakar. 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Blomkålsmos eller broccolimos är ett rätt enkelt sätt att få i sig grönsaker. Själv gör jag så att jag bryter upp buketterna i småbitar tills jag fyllt en kastrull till c:a 1/3, häller på grädde (som jag kryddat innan med örtsalt och nyriven muskotnöt) så det täcker hälften och låter det koka ned till önskad konsistens - själv gillar jag lite tuggmotstånd. Sedan tar jag en vanlig, hederlig potatisstöt för att göra mos av innehållet i kastrullen. Gillar man lök så kan man finhacka valfri sort och fräsa mjuk i smör innan man har i broccoli/blomkål och grädde. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Då detta med grönsaker har varit en plåga för min uppväxt också så var jag tvungen att registrera mig i forumet och lägga in mina åsikter. Känsliga läsare förvarnas då jag är ganska rapp i käften och tar mina åsikter som min lag :)

 

För att ta frågan "måste jag äta grönsaker?" så har jag en åsikt, ät alla grönsaker som inte är gröna. Och sallad är helt onödigt! Jag har kollat det jag kan om vad vanlig grön tråkig sallad innehåller och det finns inget i det som inte paprika, lök, tomat, gurka, "pizzasallad" och andra mer färgglada och godare grönsaker inte har i sig. Så att säga att sallad är nyttigt och ösa på med 90% gräs och obefintlig mängd andra grönsaker är idioti, speciellt vintertid då man kan lägga resurser på att frakta och förvara något godare. Så att äta grön sallad är i min personliga åsikt omiljövänligt och onödigt. 

 

Sallad har bara en bra funktion och det är bukfylla, men på lchfkost är det också idioti då fettet sköter hunger och magfyllnad bättre. Men är man fettskrämd "det spelar ingen roll vad man äter, bara mängden"-typ så får man väll köra bukfylla 5 gånger om dagen med sallad om man vill det. Kör man då sallad som en stor del av tallriken när man är i övergångsfas till lchf så kommer du fylla magen med vatten som försvinner snabbt och du blir hungrig, fyll det istället med fett så får du en bättre övergång att minska hungern. 

 

Spenat och broccoli och andra liknande gröna grönsaker har jag inte kollat näringsämnen på för jag kan under inga omständigheter äta det, och jag tänker inte lära mig det och programmera om mina naturliga reflexer förns jag får livshotande näringsbrister. Lika så med svamp/mögel och ruttna saker, där säger mina reflexer "detta är ruttet det ska du inte äta". 

 

Sen tycker jag gräs och sallad är väldigt nära besläktade och katter äter gräs för att kräkas, ska då vi äta det och tro våra magar mår bra? Jag blir iaf hel rutten i magen av sallad.  Men jag utmanar alla till att hitta något näringsämne i vanlig grön sallad som kroppen måste ha som man inte får i sig med saker som inte är grönt, och genom ägg och andra källor utanför växtriket. Hur mycket grönsaker har våran urbefolkning haft tillgång till egentligen? Jag ser inte mycket vilt växande grönsaker ute i skogen. 

 

Jag kör LCHF så gott jag kan då jag äter på en lunchrestaurang där man inte har insikt i exakt vad såser och grytor har för dolda kolhydratkällor och min tanke är att äta som vanligt men ta aldrig potatis ris eller pasta till maten, och ät dom grönsaker som jag tycker att kroppen vill ha och smakar bra. Största problemet och utmaningen är att fylla fett-kvoten och oftast blir det protein i för stora mängder för bli mätt då maten ofta är fettsnål. Blir oftast några små bregott paket till maten när man verkligen känner att det är fettsnålt, som fisk och kyckling. Och jag tar ibland lite lök tomat paprika och pizzasallad, men mest för syns skull, Hemma köper jag aldrig grönsaker då jag tycker det är omiljövänligt. Sen äter jag mejeriprodukter utan begränsningar, men det har jag förstått är problem för vissa när det gäller vikten, men jag skulle aldrig undvika det för hälsans skull, måste till många fler 100% tydliga rapporter om att det skulle va något dåligt i det innan jag drar ner på det. . 

 

Behandla kolhydrater som alkohol och tobak. Om du måste äta det så får man räkna med att det triggar ett sug och beroende och du blir bakfull och det är lika hälsosamt i längden. Äta tårta och saft på kalas är som att feströka och ta en sup.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tack för tips och råd.

 

Jag ska kanske förtydliga lite det här med grönsaker, dels har jag aldrig gillat grönsaker. Inte ens som barn, det som åkte in i munnen åkte lika fort ut. Jag är egentligen inget större fan av frukt heller. Bär går bra och det äter jag gärna. 

Jag har svårt oavsett konsistens, men färska grönsaker är värst. Det växer verkligen i munnen (och sen sitter det garanterat mest i huvudet men det är ju ändå ett problem). Det går i princip inte att få i sig. 

 

Grönsaker jag kan tänka mig att äta (om än i väldigt liten skala och motvilligt är) vitkål i form av pizzasallad, möjligtvis uppfräst vitkål i smör, svamp (helst champinjoner eller kantareller), blomkål (kokt och väldigt utblandad med annat för att dölja smaken), vissa sorters bönor.Vanlig sallad är fruktansvärt och smakar verkligen äckligt, jag tål inte tomat och paprika då jag får kli i munnen.

Rotsaker går bra i tillagade i ugn (rostade typ) och det här är nog dom enda former av grönsaker jag genuint kan uppskatta, t.ex. morot och palsternacka men i fråga om LCHF så ska en ju undvika dessa former.

 

Jag känner mig som en femåring som matvägrar ;)

Det låter som om du är en supersmakare. Det är inte lätt. Supersmakare har så många smaklökar att all beska slår igenom, lite förenklat kanske. Sallad brukar vara oätligt för supersmakare men många andra grönsaker också.

 

Som nån sa tidigare i tråden, tillagningen betyder mycket. Jag har börjat rosta broccoli i ugnen och äter mest fryst broccoli så här års eftersom den färska oftast är så gammal att den blir besk. Som ett exempel. Maillardreaktionen är användbar för att göra mat god.

 

Det man odlar själv smakar oftast bättre än det man köper i affären så har du en jordplätt och tid kan jag rekommendera det.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Behandla kolhydrater som alkohol och tobak. Om du måste äta det så får man räkna med att det triggar ett sug och beroende och du blir bakfull och det är lika hälsosamt i längden. Äta tårta och saft på kalas är som att feströka och ta en sup.

 

Känns som det är dags att ta fram mina beräkningar på näringsintag när man skippar grönsaker... NOT GOOD.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...